Scheren, met de haren mee of er tegen in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Scheren, met de haren mee of er tegen in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 18:55

Hallo

Na vele winters blessures, school en een reis, gaan de wedstrijden deze winter eindelijk gewoon door! En aangezien mijn paard een extreem dikke wintervacht krijgt en zich een rotje zweet tijdens de trainingen, ga ik hem zelf helemaal scheren.

Er zijn al her en der wat topics te vinden, maar geen overtuigende "zo moet het". Mijn ouders zeiden iets tegenstrijdigs, instructice heb ik niet, ook geen kennissen of wat dan ook (die het zouden kunnen weten, ik ben geen kluizenaar hoor Tong uitsteken) Dus aan de bokkers de vraag:

In welke richting scheer je je paard?
met de haren mee.
eerst met de haren mee, dan er tegen in.
gewoon er tegen in.

Ik heb een kleine tondeuse voor hoofd en benen, en ik ben van plan een scheermachine te huren.
En ik ga mijn vurige beestje verdoven met sedolin (zo heet het dacht ik) dus van stress kan ik haast geen last krijgen.
Verder had ik al gelezen: vaaaaak olien en warmte checken.
En (het houdt niet op) beginnen bij schouder, dan de hals, buik, kont, benen. En natuurlijk het stukje op de rug vrijlaten.

Dat is ongeveer wat ik tot nu toe weet Clown

Laat je kennis er maar op los, ik kan het goed gebruiken Haha!

solina

Re: Scheren, met de haren mee of er tegen in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:58

tegen de haren in,en vel strak trekken als het plooit. benen naar voren strekken om tussen de voorbenen en de borst zeg maar te scheren effe makkelijk gezegt de oksels.
driehoekje bij staart inhouden doen wij ook altijd.hihi.nog vragen stel ze maar hoor normaal gingen er toch wel heel wat paardjes doorheen bij mij in de winter.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:59

Tegen de haren in. En witte voetjes scheer ik soms met de haren mee.

En als je sedeert kan je beter vrij snel aan de benen en hoofd beginnen, zodat je als ze wakkerder worden geen moeilijke stukken meet hoeft.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:00

Idd net boven de staart vrijlaten. Ik liet mijn pony altijd scheren, volges mij was dit groottendeels tegen de haren in. Tenzij het niet anders kon.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:01

Ik scheer paarden altijd tegen de haren in, zo lang mogelijke 'halen' maken. Dus bijv. van buik tot aan schouder oid.
Sedalin is niet meer verkrijgbaar, geloof dat dat nieuwe spul tranqui-gel ofzo heet. Is gewoon verkrijgbaar bij de ruitersportzaak.
Je scheerapparaat wordt sowieso warm, daar kun je niks aan doen, wel tussendoor de haren er af borstelen en goed oliën.

Evt. een praam klaar leggen voor het hoofd, dit vinden ze ook al zijn ze verdoofd niet altijd even grappig Lachen
Btw, ik scheer het complete paard gewoon met een grote tondeuse, net zo handig Haha! Met die kleintjes krijg je vooral bij de oren als je niet uitkijkt erg snel 'happen'
Suc6

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:03

Hij is helemaal wit, dus met aftekeningen hoef ik geen rekening te houden Tong uitsteken

Bedankt alvast voor de tips!

Nog meer? Schijnheilig

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:05

Ah! Hele paard met tondeuse? Dat zou geld schelen Tong uitsteken
Krijg je dan niet extra strepen in de vacht? Of trekken die vanzelf weer weg?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:12

idd tegen de haren inscheren en op plaatsen waar de huid geplooid is de huid even strak trekken. en bij het stukje van schouder naar hals buig ik het hoofd/hals van het paard even van me af waardoor de hals er meer uit komt aan jouw kant, dat scheert wat makkelijker op dat stukje.
ik begin bij de kont en werk zo van achter naar voren. ik laat ook een driehoekje bij de staart staan. rug heb ik wel helemaal bloot, benen laat ik staan en hoofd doe ik het jukbeen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:14

Daphaan schreef:
Ah! Hele paard met tondeuse? Dat zou geld schelen Tong uitsteken
Krijg je dan niet extra strepen in de vacht? Of trekken die vanzelf weer weg?

strepen krijg je sowieso wel, ook met een gewoon scheerapparaat. na een paar weken zie je die niet meer omdat de vacht weer aangroeit.
en je kan hem idd helemaal met de tondeuse doen, ben je alleen wel erg lang bezig.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:17

sedaline is inderdaad niet meer verkrijgbaar
nieuwe heet tranqui gel ja.en wat wij ook vaak doen is na het scheren effe met korte haaltjes over de grote vlaktes van het paard gaan kan strepen iets verminderen,en altijd nog eens goed nakijken na scheren wand meestal vergeet je nog wel stukjes die je pas naderhand ziet.krijg er weer al zin in hihi

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:16

Ter voorkoming van strepen: paard goed wassen van te voren (hij moet wel helemaal droog zijn als je begint!!!) en na het scheren met een doek met azijn erover. Dat haalt de losse haartjes en huidvet eraf.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:14

Verplaatst: VSW --> SV

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:39

Ik begin altijd bij de achterbenen, dan naar boven toe. Tegen de haren in dus ook. 3hoekje boven de staartaanzet. Dan de voorbenen, is het mes nog niet zo warm. Rondom de schoft laat ik altijd zitten. Dit stukje en het 3 hoekje boven de staart scheer ik wel altijd 1x even met de haren mee, krijg je een mooier verloop zeg maar. Hoofd doe ik altijd helemaal met een kleine opscheermachine. Losse huid idd wat strak trekken, voorbenen ff door iemand naar voren toe laten tillen zodat je er bovenaan beter bij kunt. Mocht ik al een streep hebben, dan scheer ik er nadien nogmaals ietwat schuin overheen, dan is die daarna meestal geheel verdwenen. De kant van de hals waar de manen de andere kant uitvallen, blijf ik een cm van de manenaanzet af. Deze cm scheer ik dan schuin met de haren mee naar de manenaanzet toe. Zo krijg je niet zo'n streep in de overgang en oogt het heel natuurlijk. Wel ff een presiezi werkje Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:44

Nadeel van sederen kan wel zijn dat je paard gaat zweten..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 11:21

Hey allemaal: heel erg bedankt voor alle tips, die kon ik wel gebruiken! Haha!

Ik heb mijn paard gisteren gewassen, dus dat zal wel iets schelen (niet wedstrijdwit, maar wel schoon).

Zweten door sederen... hmm goeie opmerking. Ik heb hem 1 keer eerder gesedeerd gehad, maar dat was in de zomer, dus zonder die belachelijke vacht die hij nu heeft. Ben benieuwd wat daarmee zal gebeuren Lachen Niet sederen is bij hem geen optie denk ik Tong uitsteken

Dat driehoekje boven de staart, daar kan ik inkomen, maar hoe ziet dat driehoekje eruit?

/|\ vanaf de staartzijde gezien? (dus als je erachter staat)
of juist \|/
misschien iemand met een foto of uitleg of beide?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:30

/\ zo dus, als je erachter staat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:31

Het eerste driehoekje wat je hebt neergezet. Gewoon met de vorm van de staart mee zeg maar.

Overigens als je begint met scheren, zet dan eerst het apparaat aan om hem even de kans te geven aan het geluid te wennen. Pas na een aantal secondes wachten begin je met scheren.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:33

Ik heb ook heel erg veel aan de tips, mijn vader gaat mijn pony deze week misschien scheren.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:03

Ik ga me er vanmiddag aan wagen, best wel spannend! Maar mijn ma zei: "hij ziet er nu ook niet uit, dus er kan niet veel mis gaan"

hihi

heel erg bedankt voor alle tips!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:07

Heel erg veel succes;)
Wil je een foto laten zien? (strepen enzo)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:09

laat je vanavond even een foto zien??
owja,, trek niet je beste kloffie aan want die mieterige haartjes blijven verdomd lang zitten!.
Ik heb vorig jaar mijn paard voor het eerst geschoren en het viel me reuze mee.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:11

Whaa!! Sederen gaat niet door, het doping risico was te groot, dus dan maar zonder... Ik ga eerst maar een beginnetje maken bij de benen en onder de buik en hals met de tondeuse. Kijken hoe dat gaat.

En ik zal proberen om een foto te maken ^^ hopelijk is er genoeg licht in de stal. Ik moet eerst even eten.

Spannend spannend Tong uitsteken

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:33

En Haha!?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:45

Ja, ik ben ook benieuwd! Haha!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:53

Weet iemand of het mogelijk is om plekjes die je met het scheren vergeten bent of die toch nog niet helemaal goed zijn, later bij te werken met een tondeuse? Ik heb namelijk maar een dag beschikking over een scheerapparaat en heb zelf een tondeuse.