Ik vraag me af of ik voor de pony's (shetten) een zweetdeken moet kopen of niet? Ze staan 24 uur op de weide.. Na het mennen zijn ze vaak bezweet.. Ik stap ze wel goed uit maar toch..
Welke maat heb je nodig voor een kleine shetlander? Kan de deken aan blijven in de weide? (ook als er niemand is) Is het dan nodig om daarna een dikkere deken aan te doen? Ze krijgen eigenlijk geen deken..
De maat kun je opmeten van middan borst tot einde van zijn billen en dan doe je daar nog een paar cm bij. Ik zou de fleecedeken niet opdoen op de wei, als er een regenbui overheen komt is dat niet echt fijn voor je pony, dat word ijskoud. Een dikkere deken hoeft ook niet, tenzij hij geschoren is of je het heb opgebouwd vanaf het begin van het dekenseizoen.
Wat ik altijd doe als ik terug kom van het mennen en mijn pony flink bezweet is, is natuurlijk eerst goed uitstappen en daarna tuig eraf en dan stap ik hem nog even rond met een zweetdeken, gaat prima. Daarna krijgt hij zijn outdoordeken weer op.
Kan het veel kwaad om de deken er op te leggen maar niet te stappen?? Is het erg om, terwijl de pony, niet volledig droog is, de deken er al af te halen??
Ik zou je pony niet met een zweetdeken in de wei zetten, die dekens zijn vaak snel kapot te maken en als ze ermee op een natte plek gaan liggen of rollen is de hele deken nat!
dus stappen, of je pony op stal zetten tot hij droog is daarna kan hij gerust zonder deken weer naar buiten.
laat de deken er niet langer opliggen dat dat de pony nat is.
De pony zal nooit de stal in gaan.. (er is een schuilstal maar die kan niet dicht..) Ik bedoelde eigenlijk de pony vast zetten met deken op maar niet los in de wei..