Jong paard scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pyriet

Jong paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:13

Hey hoi,

Ik heb even een vraagje ik heb een jong paar dat nog maar 1 keer is geschoren hij vind het echt super eng nu heeft hij alweer een hele dikke wintervacht waar hij ook echt last van heeft. Nu zit ik erover te denken hem te scheren wat is volgens jullie de beste methode om een paardje hieraan te laten wennen?

sax89

Re: Jong paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:15

je kan hem een suf spuitje geven door de DA, maar je kan je paard er ook heel langzaam aan laten wennen door eerst zonder geluid erover heen te gaan. dan op afstand met geluid ergens zitten en dan op zijn lijf zonder te scheren met geluid en zo heel langzaam aan opbouwen. ik heb weleens een bang paard geschoren en heb er toen gewoon 2 dagen over gedaan. de eerste dag zijn benen helemaal en de tweede dag pas zijn lijf

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:18

Heel veel geduld hebben, neem een dag de tijd en wen hem eerst aan het geluid van de tondeuse. Als hij het geluid dichtbij niet erg meer vind kun je met het apparaat over zijn lijf glijden zonder dat het aan staat en dan maar kalmpjes aan beginnen. Verder wil afleiden met lekker eten ook wel helpen bij die van mij.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:19

inderdaad Dblijham. een lekkere hooizak ophangen voor zijn neus vinden de paarden echt niet erg

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:13

dblijham schreef:
Heel veel geduld hebben, neem een dag de tijd en wen hem eerst aan het geluid van de tondeuse. Als hij het geluid dichtbij niet erg meer vind kun je met het apparaat over zijn lijf glijden zonder dat het aan staat en dan maar kalmpjes aan beginnen. Verder wil afleiden met lekker eten ook wel helpen bij die van mij.

Hier ben ik het mee eens. Ja
Vooral als je gaat haasten, word hij banger.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:26

Waar staat je paard, want zo te zien zit je vlakbij mij.
Mocht je hulp willen hebben met hem te wennen aan een tondeuse voor je een gaat huren ( als je dat tenminste moet) dan kan ik misschien wel langs komen voor het wennen aan het geluid.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:41

Gewoon veel oefenen!
Net als de anderen hierboven zeggen.

Zou de DA pas langs laten komen als je paard al iets gewent is, want anders kun je hem een paar keer langs laten komen als het niet goed gaat, en dat kost een hoop!!!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:34

Ja idd, veel oefenen. Tis per paard echt heel verschillend.

Ik hoop dat t bij jou beter gaat dan mijn paard. Clown De mijne moest vorig jaar voor t eerst geschoren worden, ze was toen pas 3 en half, maar t was totale paniek bij haar! Ze liep letterlijk over je heen om weg te komen van t apparaat. Ik kon absoluut niet binnen een meter van bereik komen met t apparaat Boos! hoeveel geduld ik ook had. Dus... plat laten spuiten door de da en binnen een half uur geschoren! (alles behalve der hoofd en benen) Want toen begon t weer uit te werken en begon ze uit te halen met der achterbeen. Afgelopen woensdag gewoon weer platgespoten... en binnen een half uur geschoren scheelt voor ons beide een hoop stress. Clown

maar ik heb dan ook een paard wat als ze in paniek is, ook echt gelijk GOED in paniek is. Succes!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:26

Heel veel geduld. En begin niet gelijk met scheren, maar doe eerst net alsof. En als je begin zorg dat het niet te lang duurt.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:15

laat je paard ook vooral even snuffelen en kijken naar het scheerapparaat. en neem de tijd. haastige spoed .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:37

Laat het wennen aan het snoer, aai het paard met de machine terwijl het uit staat over zijn hele lijf. En dan ook echt zijn hele lijf. Zet de machine aan en blijf op een afstandje staan, pas zodra dat goed gaat doe je een stapje dichter bij net zo lang tot je de machine tegen zijn lijf kan houden terwijl hij aan staat.
Als je met deze stappen al een paar uur bezig bent zal ik er voor kiezen daarna niet meer te gaan scheren maar daar een dag mee te wachten. Het kan veel stress op leveren en een paard moet dan wel een paar uur lang stil staan.

Zak hooi op hangen en soms wil een paard er naast zetten wat niet reageert op de machine ook wel helpen. Zolang je maar gedult hebt, zonder dat gaat het alleen maar langer duren/

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:32

Heb je het al geprobeerd?