zweetdeken bij een paard zonder deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

zweetdeken bij een paard zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:56

Met dit weer krijgen de paardjes natuurlijk een lekkere wintervacht, wat na het rijden ook niet droog te krijgen is ivm zweet.
Wat doen jullie?

Bij echt nat:
Een zweetdeken op, en op stal?
Een zweetdeken op, en op de wei?
gewoon weer op de wei? of gewoon op stal?

En bij een klein beetje zweet?

Gaan jullie er altijd nog even met de waterkraan op? (warm water)

Het is geen optie om te scheren/een deken, aangezien ik nu nog geen wedstrijden rijd en het daarom gewoon onzin vind. pas als ik wedstrijden ga rijden doen we er een deken op (volgend jaar).

Up_to_Date

Re: zweetdeken bij een paard zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:58

Ik sta in 'andere schoenen'.
Mijn paard is snel droog omdat ze onder dek staat en een zeer korte vacht heeft. Dus binnen 10minuten is ze weer droog. Hoe nat ze ook is.. Dus wanneer ze droog is, krijgt ze het winterdek weer op en als ze in de wei stond, gaat ze weer in de wei. En anders blijft ze op stal, 's avonds.

Als de jouwe nat is van het zweet, zou ik ze niet nat op de wei gooien. Zweetdeken op en wanneer ze droog is, de wei op.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:59

Ik doe haar altijd na het rijden een zweet deken op..Als die nat is doe ik me andere zweetdeken op. Als ze dan weer helemaal opgedroogt is,Gaat der zweetdeken weer af. Lachen Ze staat zolang wel altijd in de stal tot ze weer helemaal droog is. Ja
Ojá en natuurlijk altijd goed uitstappen. Ja

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:00

Gewoon goed uitstappen tot ze koud zijn en daarna nat op de weide gooien is geen enkel probleem. Een paardenvacht is daarvoor 'gemaakt' die voert het vocht binnen no time af en voelt dan wel nat aan maar de huid is dan droog. Staat een mooi stukje over op paardnatuurlijk.nl
Ik deed ze op de trailer wel een zweetdeken op, maar dat was ivm de tocht.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:02

Spons met lauw water er overheen, water er goed afhalen, even lekker laten rollen en dan een zweetdeken er overheen. Het zand en de deken nemen het vocht dan goed op en zijn ze sneller droog dan wanneer je gewoon een zweetdekentje op mikt na het rijden.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:06

Goed uitstappen gebeurt Ja Ik doe het nu eigenlijk op de manier van anniee..... aangezien ze thuis met rijden niet zo heel hard zweet, alleen onder het zadel en een beetje op de hals.

Na les staat ze altijd op stal ( is 's avonds) en dan doe ik haar een dekentje op, op de trailer.

Spons met lauw water, kan niet gewoon met de spuit erop? (wij hebben ook warm water)

Bedankt Lachen
Laatst bijgewerkt door Vliendertje op 26-10-08 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:09

ja van mij mag je, maar dan wordt ie wel helemaal zeiknat Vork
Ik doe het meestal met de spons omdat je dan heel selectief kan zijn, ik pak altijd alleen de bezwete plekken namelijk. Dus op de rug waar het zadel heeft gelegen en soms een beetje op de hals. Vaak ook de beentjes waar de peesjes hebben gezeten, maar het wordt dus niet enorm nat van een spons.

Maar vooral het laten rollen is wel belangrijk bij sneller droog worden Ja

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:12

Ik doe altijd uitstappen, zweetdeken erop, voeren, dan ga ik naar de wei lopen met zweetdeken op dat duurt zon 7 minuten. Als ik bij de wei ben is ze meestal een stuk droger en doe ik de zweetdeken eraf en zet haar in de wei.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:12

Zeiknat valt wel mee, Gewoon op de hals & zadelplekken (ook de singel)
Als we les hebben is ze goed bezweet dus met n spons ben ik dan erg lang bezig haha. Haar voetjes moeten dan ook gebeuren aangezien het zand uit de bak er anders niet uit te krijgen is....

bedankt Lachen

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:14

Bij een stal waar ik vaak rijd doen we altijd eerst zo goed mogelijk uitstappen, dan zweetdeken erop en gewoon rondlopen op het erf/wei/paddock, en wanneer hij weer opgedroogd is deken eraf. Als de bak géén zwembad is spoelen we hem een beetje af en laten hem rollen. ligt aan het weer of er dan een zweetdeken op gaat.

En bij warm weer spoelen we hem af op zn beentjes en sponzen hem af op de hals en rug, daarna laten we hem lekker rollen en zetten hem op de wei.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:15

Eva1993 schreef:
Bij een stal waar ik vaak rijd doen we altijd eerst zo goed mogelijk uitstappen, dan zweetdeken erop en gewoon rondlopen op het erf/wei/paddock, en wanneer hij weer opgedroogd is deken eraf. Als de bak géén zwembad is spoelen we hem een beetje af en laten hem rollen. ligt aan het weer of er dan een zweetdeken op gaat.

En bij warm weer spoelen we hem af op zn beentjes en sponzen hem af op de hals en rug, daarna laten we hem lekker rollen en zetten hem op de wei.

En als de bak wel een zwembad is hoef je niet meer af te spuiten en alleen maar te laten rollen Vork

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:16

Warm weer spoelen wij ook af, en lekker de wei weer op (daar rollen ze zelf wel )

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:17

Zoals je het nu zegt zou ik geen zweetdeken gebruiken maar ook zeker niet afsponzen. Ze zweet immers niet zoveel zeg je zelf. die van mij was na de les altijd kletsnat, daarom deed ik op de trailer wel een zweetdeken op. Maar gewoon na thuis rijden niet, zo na het uistappen hup het land weer op. Ik vraag me altijd af of ze dan niet net lekker warm worden onder de zweetdeken en dan gooi je hem zo af en de "kou" weer in. Als je genoeg tijd hebt kun je het doen zoals Eva1993 zegt, maar dat moet je zelf bepalen of je daar de mogelijkheid voor hebt.

Iedereen heeft het over warm en afsponzen enz. Zelf denk ik bij dit topic aan: vroeg donker, geen verlichting en het is koud. Dan ga ik dus zeker niet afsponzen of lang rondlopen en klooien met dekens maar gewoon op tijd uistappen en dan hup de wei weer op.
Bij zomerdag een enkele keer bij heet weer afsponzen en dan de wei op dan rollen ze zelf wel.
Maar ik neem aan dat het TS niet om zomerdag gaat maar nu + komende winter?
Laatst bijgewerkt door anniee op 26-10-08 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:17

Vliendertje schreef:
Zeiknat valt wel mee, Gewoon op de hals & zadelplekken (ook de singel)
Als we les hebben is ze goed bezweet dus met n spons ben ik dan erg lang bezig haha. Haar voetjes moeten dan ook gebeuren aangezien het zand uit de bak er anders niet uit te krijgen is....

bedankt Lachen

Je kan ook een oude borstel gebruiken voor de beentjes, gewoon in een emmertje lauw water.
of gewoon je spuit op een laag standje zetten en met lauw water afspoelen.
Voor de zadel, singelplekken en de hals kan heel snel gaan als je de spons lekker vol laat lopen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:18

anniee; ik had het ook alleen over het afsponzen van de bezweette plekken. Niet van het hele paard Nagelbijten / Gniffelen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:19

Ja maar dat doe je toch ook niet als het koud is, spons jij nu je paard af na het rijden?Afsponzen vind ik zelf iets voor zomerdag, ook als je alleen de zadelplekken doet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:21

Ja Met lauw water op de bezweette plekken. Maar dat is dus alleen het zweet een beetje weg vegen. Hierna laten rollen zodat het zand hecht aan de natte plekken en dan de wollen zweetdeken er op. Hierdoor is ze supersnel droog Ja
Het zand neemt namelijk al het vocht op en de deken doet de rest. Hierna kan je het zand er zo vanaf borstelen en dan de gewone deken er op. (in mijn geval dus)

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:23

Ik ben het helemaal met anniee eens, ik zou zelf ook nooit afsponzen in de winter. Wel spoel ik de beentjes af.

Afsponzen kan trouwens wel goed als je paard op stal staat, maar bij de stal waar ik kom staan de paarden altijd buiten, dus als je ze daar zeiknat in de kou zet..
Laatst bijgewerkt door Eva1993 op 26-10-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:24

Zoals ik al zeg; mijn pony is droog als ze weer naar buiten gaat, ook mijn pony staat altijd buiten Lachen

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:27

Ik bedoel idd met koud weer.

Bedankt Lachen

Hier staan ze overdag buiten en voor t donker worden ze binnen gehaalt. doordeweeks rij ik in het donker en gaan ze dus daarna op stal.
In het weekend rij ik overdag dus moeten ze daarna de wei weer op.

Vandaar mijn vraag..... maar ik doe het nu zoals anniee het zegt, en als ik het nu zo lees staat dat mij het beste aan.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:27

Bij een beetje zweet, uitstappen en de wei weer op. Bij heel veel zweet, goed uitstappen en zweetdeken op.

Als het lekker weer is doe ik de bezwete plekken even afspoelen, maar dat ligt heel erg aan het weer.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:27

Oke, alleen bij ons kunnen de paarden hellaas niet rollen in de winter in de bak. omdat de afvoer van water daar verschrikkelijk is (lees: ZWEMBAD) daarom stappen wij ze meestel zo goed mogelijk uit, geen tijd voor dan even een deken erop, maar meestel laten we ze daarna lekker buiten lopen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:38

Eva1993 schreef:
Oke, alleen bij ons kunnen de paarden hellaas niet rollen in de winter in de bak. omdat de afvoer van water daar verschrikkelijk is (lees: ZWEMBAD)

My point exactly. Wij kunnen ze dus ook niet even lekker laten rollen zoals mensen met een binnenbak dat kunnen doen, vandaar gewoon na het uitstappen zo hupsakee de wei weer op!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:39

Wie zegt dat ik een binnenbak heb? Haha!
Gelukkig wél een goede gedraineerde bak en een paddock waar ze altijd in staan in de winter Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:41

Ik doelde niet op jou, meer in het algemeen.
Wij hebben ten eerste een natte (gemeente)bak en ten tweede pony's die niet rollen behalve in mul zand. Dat laatste is er pas volgend jaar weer als ik het weer van vandaag zo zie Knipoog