welk deken op een ongeschoren tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boncho

welk deken op een ongeschoren tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:09

Zoals de titel al vermeld ben ik benieuwd wat jullie aanraden.

Mijn tinker (ongeschoren en met een redelijk dikke compacte vacht) staat op het moment met een 0 grams regendeken op het land. ('s Nachts staat hij binnen)
Is dit ook genoeg voor de rest van de winter? Of zal ik een dikker deken aan moeten schaffen? Als er met dit weer een zonnetje bij komt is hij toch snel klam/nat van het zweet onder zijn deken.......

zoelover

Re: welk deken op een ongeschoren tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:30

mijn tinker staat nu onder 220
nachten zijn vrij koud al
en mijn tinker schiet erg snel in vacht dus ben altijd vrij vlot met dekens
ze wordt er niet kwam onder dus kan prima

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:33

Ik zou er wel een dikkere deken bij nemen, wanneer je een paard met een dikkere vacht met alleen een regendeken laat staan neem je de natuurlijke werking van de vacht weg en dan kan je paard zich niet meer warmhouden. Hem een handje helpen in dat opzicht is beter dus.
Dan zou je moeten kiezen tussen geen deken en de wintervacht zijn werk laten doen, of de werking van de wintervacht overnemen door er een dikkere deken op te doen.

Aangezien hij nu al een vachtje heeft gekweekt gok ik dat zo'n 200 grams wel voldoende zal zijn, maar dat ligt helemaal aan je paard.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:15

Ik had helemaal geen deken opgedaan bij een tinker. Maarja dat ben ik. Wat voor'n deken heeft hij binnen op? Kijk als hij binnen geen deken op heeft, dan denk ik eerlijk gezegt dat dit wel genoeg is. misschien een iets dikkere, maar je zegt zelf al dat hij dan al klam is. dan denk ik bij mezelf, deken eraf!

het ligt er dus naar mijn idee aan wat voor'n deken hij binnen heeft. je kan hem natuurlijk niet van een dikke staldeken binnen naar een 0 grams regendekentje buiten zetten..

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:16

We hebben hem een deken opgedaan om ervoor te zorgen dat hij niet helemaal in zn wintervacht komt. dan is hij met het rijden zo snel nat en moeilijk droog te krijgen....

Binnen heeft hij geen deken op! Staat binnen ook helemaal beschut tussen andere stallen in.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:11

Als het enige probleem het moeilijk droog krijgen is, laat hem dan lekker naakt lopen! Als je bang bent dat hij ziek word door hem nat op de wei te zetten, spons hem af, laat hem rollen en leg e.v.t. een zweetdeken erop, maar ga nou geen dikke deken erop leggen als hij al genoeg aan zijn vacht heeft.

Mijn mening..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:12

Een goede regendeken ventileerd ook, dus dan hoort hij niet te zweten als het warmer is. Bucas regendekens vind ik erg fijn.

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:17

Eva1993 schreef:
Als het enige probleem het moeilijk droog krijgen is, laat hem dan lekker naakt lopen! Als je bang bent dat hij ziek word door hem nat op de wei te zetten, spons hem af, laat hem rollen en leg e.v.t. een zweetdeken erop, maar ga nou geen dikke deken erop leggen als hij al genoeg aan zijn vacht heeft.

Mijn mening..

Daar heb je gelijk in!!
Maar........ Zodra het verharen gaat beginnen krijgt hij ook problemen! Hij heeft dan zoveel jeuk en bijt zichzelf zowat kapot!
Dan zou je kunnen zeggen scheer hem dan.... Ok, dat zou kunnen maar nee dat vindt ik bij een tinker eerlijk gezegd niet echt een optie

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:19

Waarom is een tinker in dat opzicht anders dan elk ander paard als ik vragen mag?

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:19

Ik vind het gewoon niet mooi staan bij een tinker!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:20

Ik zou geen deken omdoen, ook geen zweetdeken... Zijn vacht zorgt ervoor dat hij warm blijft.. en een paard kan echt wel tegen een spatje regen. Dekens zorgen voor extra warmte, als je een deken opgooit, haal je de functie van de vacht weg.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:22

Haha een geschoren tinker zou ik ook niet zo zien zitten..
Bij het verharen.. misschien kan je hiervoor een lichte vliegendeken op doen ?
of misschien aan de DA vragen of hiervoor een goed nattuurlijk kalmerend middel voor is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:23

Tja of je in dit opzicht nou moet gaan voor het plaatje of voor het welzijn.. Nagelbijten / Gniffelen

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:24

Ik heb hem het afgelopen jaar al vroeg lijnzaadolie door z'n brok heen gegeven en dat hielp al aardig dus doe ik nu maar weer!

Mag ik vragen waarom je een vliegendeken op zou doen voor het verharen?

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:26

Damber schreef:
Ik zou geen deken omdoen, ook geen zweetdeken... Zijn vacht zorgt ervoor dat hij warm blijft.. en een paard kan echt wel tegen een spatje regen. Dekens zorgen voor extra warmte, als je een deken opgooit, haal je de functie van de vacht weg.

Ik heb ook gezegt enkel zweetdeken als je heb gereden, afgesponst etc.
Het is nou eenmaal niet gezond als je je paard kletsnat en warm in de wei zet, dikke vacht of niet.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:28

Boncho schreef:
Ik heb hem het afgelopen jaar al vroeg lijnzaadolie door z'n brok heen gegeven en dat hielp al aardig dus doe ik nu maar weer!

Mag ik vragen waarom je een vliegendeken op zou doen voor het verharen?

haha ik bedoel hiermee dat hij hiermee zichzelf niet kapotbijt.
alhoewel hij dan zijn deken molt.

Never mind Bloos

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:28

Eva1993 schreef:
Damber schreef:

Ik heb ook gezegt enkel zweetdeken als je heb gereden, afgesponst etc.
Het is nou eenmaal niet gezond als je je paard kletsnat en warm in de wei zet, dikke vacht of niet.

Ik zeg ook niet dat je hem nat van t zweet in t land moet zetten Lachen

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:31

Wat zou jij dan doen ? Lachen
je hebt net overdag gereden het is kou, je paard is nat van het zweet en hardstikke warm, heeft een dikke vacht, je bent klaar wilt hem op het land zetten maar je gebruikt geen zweetdeken. Lachen

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:33

Mijn tinker heeft de hele winter 150 grams op. Indien nodig, bij hele erge kou, krijgt ze er een deken bij maar dat is tot nu toe nog nooit nodig geweest.
Als ze nat is van het zweet, zet ik d'r een half uur onder de zweetdeken en dan is ze droog.
Vind 't prima zo!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:34

Eva1993 schreef:
Wat zou jij dan doen ? Lachen
je hebt net overdag gereden het is kou, je paard is nat van het zweet en hardstikke warm, heeft een dikke vacht, je bent klaar wilt hem op het land zetten maar je gebruikt geen zweetdeken. Lachen

nope, van een zweetdeken (woord zegt het al) gaat je paard nazweten. Ik zou gewoon goed droogstappen Lachen

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:35

Jinte schreef:
Mijn tinker heeft de hele winter 150 grams op. Indien nodig, bij hele erge kou, krijgt ze er een deken bij maar dat is tot nu toe nog nooit nodig geweest.
Als ze nat is van het zweet, zet ik d'r een half uur onder de zweetdeken en dan is ze droog.
Vind 't prima zo!

Dit klinkt me goed in de oren en doe het eigenlijk ook zo alleen heeft mijn tink dus tot nu toe een 0 grams regendeken op....
Ga dus maar een gevoerd deken aanschaffen!

(er mag van mij een slotje op)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:38

Mijn tink krijgt helemaal geen deken meer op. Hij heeft totaal geen problemen om zich warm te houden, zelfs als het 5 of 10 graden vriest. Als ik hem in het zweet rijd dan doe ik goed uitstappen (totdat hij niet meer zweet en de vacht is afgekoeld) en dan spons ik de ergste plekken even af en laat ik hem rollen. En dat is t, dan gaat hij terug de uitloopstal in met een berg hooi.
Vroeger heb ik hem een jaar lang een deken op gedaan, en dat was een ongevoerde, waterdichte, ademende canvas deken. Ideaal; paard bleef er droog onder, maar zweet en vocht kan wel verdampen en je kan zo'n deken dus gewoon op een bezweet paard leggen en de wei op gooien.

Tinkers zijn gewend om in Ierland in flinke koude en natte winters te leven, zonder deken uiteraard. De winters hier in Nederland zijn dus een lachertje, daar kan elke tinker zonder deken tegen Lachen