paard laten scheren, halsstuk voor aan de deken nodig of nie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Lana_x

paard laten scheren, halsstuk voor aan de deken nodig of nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:23

Hallo allemaaal!

Ik laat mijn paard aankomende week scheren. Voor mij de eerste keer dat ik mijn paard laat scheren, mijn paard is bij de vorge eigenaren vaker geschoren. Ik laat haar helemaal scheren, op moment heeft ze gewoon een standaart dikke winterdeken op. Maar ik ben aan het twijffelen, moet ze een nieuwe deken met hals er aan, of moet ik een losse hals kopen en die aan mijn winterdeken maken?? Of gewoon zonder hals?? Voor de bokkers die hun paarden/ponys altijd scheren, wat voor deken hebben jullie op? Mijn paard word 6 keer in de week gereden en staat in een 'open stal' (stal met onderdeur en geen loods of extra dak erboven). Ojaa, en wie weet een leek idee wat ik eventueel op de kont kan laten scheren? (nu dat we het toch over scheren hebben Bloos )

Groetjes Lana

Nibbit

Re: paard laten scheren, halsstuk voor aan de deken nodig of nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:27

Geen hals Daardoor verstikken de manen en vallen ze uit.
Ik heb 1 winter een halsdeken gehad maar begin er niet weer aan, zo zonde!

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:30

Nibbit schreef:

oooh okee, bedankt voor je reactie. Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht. Maar is het niet te koud zonder hals deken? of zal dit wel mee vallen? Ik zit natuurlijk niet op een verkoude paard te wachten Clown

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:32

Nee dat valt mee hoor.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:44

Misschien kan je een deken opdoen met een halve hals. De Highliner van HH bijvoorbeeld. Dan kunnen de manen toch blijven ademen.

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 12:23

Dat lijkt me ook een optie inderdaad. En die halsdekens kun je gewoon appart kopen of komt er dan een hele bij? ik bedoel als ik zn hals stuk kan kopen dan kan ik die gewoon aan mijn winterdeken maken en hoef ik ook geen nieuwe deken meer te kopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:27

Ik denk dat het uitvallen van de manen ligt aan de structuur van de manen en de deken.

Mijn merrie (die snel stram en stijf is) heeft een halsdeken van 180gr op gekregen voor een aantal weken en daar viel niks uit. Ik heb nu ook een ongevoerde hals en daarvan wordt gezegd dat die bij veel paarden schuurt. Ik heb 'm een paar keer opgehad, maar merk nog niet veel.

Een deken waaraan de hals vast zit hoeft ik bij voorbaat al niet. Vind de vorm niet mooi en je moet de hals dan gebruiken. Afdoen is geen optie, dat kan dus wel met losse halsen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:31

mijn pony heeft nu een fleece dekentje met een halsje, onder zijn eigen deken. Dit is niet te dik, en de manen blijven gewoon 'ademen'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:33

Fleece ben ik geen fan van. Dat vangt vocht op, maar bij verzadiging gaat het weer regelrecht terug richting de vacht. Zeker als je er wat onder doet,. dan kan het moeilijk via boven weg.

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:24

Als je een halsdeken opdoet, of een losse hals aan je deken dan moet je even kijken naar de voering. Want als de binnekant van glad stof is dan zou het niet moeten schuren maar als het katoen of ander stof is dan heb je heel snel kans dat de manen eraf schuren. ( volgens ruitensportwinkel )
Ik heb ook een jaar een hals deken op gedaan maar na die winter doe ik het ook niet meer. Het duurde echt een hele tijd voordat de manen weer gewoon op lengte zijn. Echt zonde.
Je kan echt makkelijk een paard een deken op doen zonder hals. Als hij maar dik genoeg is. Dus ik zou niet echt een nieuwe deken met hals gaan kopen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:38

Ik had toen ook een halsdeken met gladde voering, maar de manen verstikken er onder en vallen uit. Ze braken bij mij dus niet af maar je kon ze er met bosjes uit halen

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:53

Een halsdeken hoeft niet voor een geschoren paard, maar de haren groeien daar dan wel sneller terug. Om dat te voorkomen heb ik mijn paarden een ongevoerd halsje op als ze buiten staan (uurtje of 3-6 per dag). Als je 24/7 de hals eraan laat zitten, is de kans groot dat de manen stikken en uitvallen. Fleece is voor buiten niet geschikt omdat het vocht opneemt, dus ook regen etc.. Het lijkt me sowieso wat broeierig zitten.
Er zijn zowel dekens met vaste als met losse hals. Losse halzen kun je echter niet zomaar overal aanmaken, de deken moet er wel voor geschikt zijn en bijvoorbeeld ringetjes of klittenbandjes hebben.
Zelf gebruik ik dekens van Horseware met losse hals. Vrij prijzige dekens, maar ik vind ze het waard. Zodra er geschoren is, gaat er een dekentje bij. Figuurtjes e.d. scheren is niet zo mijn ding Bloos.
Succes!

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:57

x_Lana_x schreef:
Nibbit schreef:

oooh okee, bedankt voor je reactie. Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht. Maar is het niet te koud zonder hals deken? of zal dit wel mee vallen? Ik zit natuurlijk niet op een verkoude paard te wachten Clown

Persoonlijk vind ik dit niet waar. Mijn paarden hebben 's winters altijd hele hals op en nooit problemen met manen gehad. Gewoon goeie deken/hals op doen die een ademende stof heeft. Prettig is juist dat je manen mooi plat blijven liggen!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:02

mijn pony heeft nu ook voor het eerst een halsdeken op, een losse en het gaat prima! zijn dikke ragebol is nu ineens mooi plat Lachen verder niks mis met zijn manen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:47

Simon heeft verschillende halsdelen gehad en hij heeft nu de eerste welke zijn manen niet afschuurt.

Deze heeft een gladde voering. Bij lekker weer halen we hem overdag een tijdje af zodat alles lekker
kan ademen.

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 03:17

Ik heb mijn pony (fjord) 2 weken geleden voor het derde jaar op rij laten scheren.
Hij staat in principe van 10.00uur tot 17.00uur buiten, in weer en wind. s'Nachts staat hij in een binnenstal.
Ik heb er in het najaar en voorjaar een regendeken zonder hals op en als hij geschoren is, gaat er een dikke staldeken onder zonder hals.
Nou is in mijn geval een halsdeken met een fjord met rechtopstaande manen helemaal niet handig maar ook bij een ander paard zie ik daar het nut niet zo van in.
Een paard koelt volgens mij door zijn hals niet snel af, ik vind de rug van het paard altijd nog het belangrijkst om warm te houden.

Daarom rijd ik ook met loswerken eerst 10minuten met een uitrijdekentje.