Wondermiddel gezocht voor waterdichtheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Wondermiddel gezocht voor waterdichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 22:31

Ik ben het zo zat, mijn regendekens zijn weer doorgelekt. Ik heb ze al een keer behandelt met waterdichtheidspray van de kruidvat en van Kiwi (?). Watvoor middel kan ik erop doen wat zeker weten zal helpen!

Ze zijn gewassen door een ruitersportzaak en die vertelden dat ze de dekens met speciaal spul wassen voor waterdichtheid.

HindaFree

Re: Wondermiddel gezocht voor waterdichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:32

van bucas schijnt goed te helpen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:34

Niet alle ruitersportzaken weten dat dekens relatief koud gewassen moeten worden, omdat anders de beschermende laag eraf komt.

Persoonlijk zou ik dan liever een nieuwe regendeken kopen, dan em elke keer in te moeten sprayen.. ik heb daar toch niet zo'n vertrouwen in..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:35

ga eens naar de schlecker, daar hebben ze dat soort spul wel.

Nicole288

Zodra een deken gewassen is praten ze meestal wijselijk niet meer van 'waterdicht' maken maar 'waterafstotend'. Zo waterdicht als hij was voor het wassen wordt hij meestal nooit meer. Met de jaren wordt het sowieso minder, maar na echt wassen wordt het niet meer zoals het was.

Als iemand wel een wondermiddel weet laat ik me graag overtuigen Knipoog

suuzepuus

als je deken van nylon is is het niet mogeljk om hem weer water dicht te krijgen. (wat de verpakkingen ook beweren...) als hij van katoen is of een katoen mengsel kan het wel. het middel hecht namelijk aan de vezel en nylon is geen vezel! dan zou ik als ik jou was eens gaan kijken naar een middel voor tenten. dan houden ze nl ook hun ademende vermogen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:38

Als je ooit nog een nieuwe deken koop:

Niet Meer Wassen!!

Deze wordt nooit meer 100% waterdicht

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:40

yvonnepuntnl schreef:
Als je ooit nog een nieuwe deken koop:

Niet Meer Wassen!!

Deze wordt nooit meer 100% waterdicht

Idd.. dat die ik dus ook niet meer..
Ik doe voortaan in de zomer mijn dekens met een hogedrukspuit schoon spuiten, evt met een zeer fijn wasmiddel wat geschikt is voor dekens..
Maar weg brengen... nee, dat is verleden tijd.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 22:40

Nieuwe regendeken zitten er niet in. Ik moet nu zo onderhand elk seizoen 2 nieuwe kopen en hubbie ziet dit ook niet zo zitten (en ik ook niet). En 2 nieuwe dekens zit je al gauw op 200 euro...

De dekens worden opgehaald door een speciaal bedrijf dus ik neem aan dat die dit wel zullen weten..?

Klein detail: er zat een gaatje in maar dit is dichtgenaaid en geplakt met stormsure.
Maar dit kan niet de oorzaak zijn van het doorlekken want het is ook op plaatsen waar dit gaatje niet zit.

Ze zien er wel "versleten" uit zeg maar ondanks dat ze nog maar 1 seizoen zijn meegegaan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 22:42

Oke niet meer wassen dus!
Ik begon me twijfels daar idd ook wel over te krijgen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:48

Ik was ze nooit; ook niet met een HD spuit

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:49

yvonnepuntnl schreef:
Ik was ze nooit; ook niet met een HD spuit

maar de binnekant dan? die wordt toch herstikke vies en vet?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:03

Valt wel mee vind ik. Voornamelijk veel haar, maar niet vies en vet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:10

Heb vorig jaar zomer ook 2 regendekens laten reinigen en opnieuw laten behandelen mbt waterdichtheid. 1 deken (BC) was nadien prima waterdicht en 1 deken (Bucas) niet meer. Laat ze dus ook niet meer reinigen, zonde geld en zonde van de deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:14

Staldekens en zweetdekens kan je wel laten reinigen, maar met regendekens is dat idd niet verstandig. Die middeltjes moet je geen wonder van verwachten.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:59

Peachy schreef:
Nieuwe regendeken zitten er niet in. Ik moet nu zo onderhand elk seizoen 2 nieuwe kopen en hubbie ziet dit ook niet zo zitten (en ik ook niet). En 2 nieuwe dekens zit je al gauw op 200 euro...

De dekens worden opgehaald door een speciaal bedrijf dus ik neem aan dat die dit wel zullen weten..?

Klein detail: er zat een gaatje in maar dit is dichtgenaaid en geplakt met stormsure.
Maar dit kan niet de oorzaak zijn van het doorlekken want het is ook op plaatsen waar dit gaatje niet zit.

Ze zien er wel "versleten" uit zeg maar ondanks dat ze nog maar 1 seizoen zijn meegegaan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Of je koopt 2 nieuwe van Harry's Horse. Die kosten 65 euro per stuk. Ik heb met die van mij in ieder geval nog geen problemen gehad..

Verder niet wassen.. alleen de binnenkant met een harde borstel schoon 'schrobben'.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:38

Je mag zowiezo nooit een waspoeder gebruiken om een deken te wassen omdat hier acalische stoffen in zitten, het liefst een zo vriendelijk mogelijk, ongeparfumeerd vloeibaar wasmiddel.
Ook altijd het bakje schoon maken zodat er geen resten van waspoeder of wasverzachter inzitten.
Het beste is de deken gewoon met koud water even opspoelen en laten drogen mooi schoon wordt die niet maar dat blijft die toch ook niet na 1 dag op het paard.
Binnenkant borstel ik goed uit.
Tja en wat een wasserette ermee doet is natuurlijk gissen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:42

bij de paardenzaak bij ons in de buurt worden de dekens met Bucas wasmiddel gewassen en de dekens blijven goed waterdicht Ja

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:22

HumbleTalent Dit zijn juist harrys horse dekens...:S

Zelf wassen begin ik niet aan straks is mijn wasmachine ook nog eens kapot.
Waarschijnlijk laat ik nooit meer mijn dekens wassen bij een wasserette of paardenzaak.

ik heb ze 2 dagen geleden behandelt met tentenspul en wat denk je....weer door gelekt. Ben het echt zo beu.
Ik gooi van de week mijn 220 grams er wel op daarvan weet ik tenminste zeker dat ze waterdicht zijn.

Mijn zoekactie naar een superwaterdichte deken is begonnen!

Ansel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:15

Na een paar jaar gaan de dekens zeker slijten, tot die tijd...
Zelf met een borstel en koud water wassen. Of een goedkope regendeken over je winterdeken doen.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:24

De soort en kwaliteit van de stof maakt een deken waterdicht. Tijdens of na het wassen kan een waterafstotende impregnatielaag worden aangebracht om er voor te zorgen dat het regenwater niet in de deken trekt maar er sneller vanaf loopt. Een deken van goede kwaliteit moet je meerdere keren uit kunnen wassen zonder dat de stof te veel water doorlaat. Mijn deken wordt meerdere keren per winter gewassen (en geimpregneerd) en gaat nu zijn vierde seizoen in. Ben er van overtuigd dat ook deze winter mijn paardje droog blijft in een flinke bui.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:28

limpia dat kan dus niet met een nylon deken, het materiaal moet iets kunnen vast hechten. de duurdere betere dekens met katoenb erin kunnen dat wel maar helemaal kunsstof niet (denk maar aan een tent bijv.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:07

mijn is verteld dat wanneer een deken eenmaal niet meer waterdicht is hij ook nooit meer waterdicht wordt.

ik zorg dus dat mijn dekens waterdicht blijven.
ik breng ze niet weg om te wassen, maar spuit ze in de zomer met de brandslang schoon.

ik spuit ze daarna preventief in met spul om ze waterdicht te maken/houden.

mijn dekens gaan allemaal al jaren mee. mijn paard heeft altijd 24/7 buiten gestaan, zomer en winter en er heeft nog
nooit een deken doorgelekt.
ik heb wel alleen 'merk' dekens ; weatherbeeta, br, eskadron e.d.

heb 1x hh gehad maar die was na 2 jaar niet waterdicht meer.

koop merkdekens ná de winter. dan zijn ze in de uitverkoop Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:08

Wordt al verschillende malen geadviseerd, is ook echt heel goed: waterdichtspray van de Bucas.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:52

De meeste dekens hebben aan de binnenkant een coating zitten deze zorgt ervoor dat de deken waterdicht is daarbij wordt de deken ook geimprigneerd van de bovenkant dit is zodat het water afpareld en dus niet te lang op de deken blijft liggen zodat het erin trekt.
coating= waterdicht, impregnatie= waterafstotend
Was je verkeerd dus te warm of met een middel dat te agressief is dan tast je de coating aan en dat is onherstelbaar.
Dus je waterdichtheid weg, je kunt wel inspuiten maar dan is je deken enkel nog waterafstotend dus voor een klein buitje.