doffe vacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendjuh

doffe vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:40

Ik heb een vraagje, mijn paard die heeft in de zomer altijd een mooie glanzende vacht!
maar zo gauw ik haar een deken op doe, heeft ze echt een lelijke vacht, er zit geen glans meer over heen, tussen de haren ziet het er vies uit, ik denk dat het ( huidvet is ofzo??? )
hoe komt dit? kan haar vacht niet tegen een deken?, of moet ik haar mischien scheren? want ze heeft niet zo'n hele dikke deken op, omdat ik denk dat dat haar vacht helemaal lelijk maakt, omdat er dan nog minder lucht door komt.
want als ik ga rijden, dan heeft ze zoiezo een uur geen deken op, en dan vind ik al dat haar vacht er beter uit ziet, maar om haar nou zonder deken op de wei te zetten lijkt me ook niks, omdat zei het nog al is vlug koud heeft.
dus ze heeft een redelijk dikke vacht, niet super dik, maar haar haren zijn wel voller, als dat het in de zomer is.

weet iemand wat ik daaraan kan doen?
of heeft iemand dit ook met zijn of haar paard?

ik weet niet of dit topic hier goed staat.

groetjes wendy

Sheran

Re: doffe vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:42

Lijnzaadolie door zijn voer Lachen. En misschien heb je een deken met een 'foute' voering. Probeer eens een ander type. De mijne gaat nl ook glimmen van zijn deken. Of je deken zit niet goed vast en schuurt overal, waardoor alles door de war raakt.

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:46

ik heb verschillende soorten dekens, en bij alle dekens krijgt ze dat, ik heb ook al gekeken hoe de deken zit, maar die zit prima, helemaal niet te straks en niet te los, zit gewoon goed. maar ik zal dan is lijnzaadolie gaan kopen, want daar heb ik wel is meer over gehoord. dankje voor je reactie

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:50

Ik denk dat iedereen zo als in een koor zal roepen, lijnzaad olie.
En ja, das ook mijn mening Clown

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:52

ja zou kunnen, maar ik dacht mischien of mensen hier ook last van hebben bij hun paard, en of dan eventueel scheren een oplossing zou kunnen zijn.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:55

Mijn bijrijdpaard heeft het ook. Ik denk dat het komt dat ze toch een iets dikkere vacht krijgen en dat het dek er toch lang op ligt op een dag.

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:57

ja dat zou kunnen, maar als je eenmaal een deken op hebt, kun je die niet zomaar een paar uur af laten, want dat zou erg koud zijn, en dat merk ik inderdaad als ik ga rijden zie je haar vacht gewoon beter worden

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:01

Vind scheren wel een hele drastische oplossing als het paard er zelf geen last van heeft.
Alleen jij stoort je aan de doffe vacht toch?

Probeer eerst eens die lijnzaadolie zou ik zeggen, voor je met een scheerapparaat aan de haal gaat!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:04

Hai, mijn paard heeft het ook, de vacht wordt dikker en doordat ze zichzelf moeten beschermen tegen de opkomende kou, maken ze (denk ik) ook meer huidvet aan, dit is een natuurlijke regenstopper.
Ze maken dus als het ware een soort waxjas voor zichzelf.
Ik poets mijn paard elke dag goed schoon maar het blijft zitten, ook omdat het tussen de lange haren beter vast blijft zitten.
Hij is dof en ziet er niet schoon uit.
Ik ga hem binnenkort ook scheren en denk dat dat al wel helpt, na het scheren probeer ik hem te wassen met een fijne zachte shampoo om de afgeschoren haartjes er echt mooi uit te krijgen, anders krijgt hij misschien jeuk.
Lijnzaadolie helpt ze idd makkelijk door hun vacht heen, echt wondermiddeltje en is nooit slecht om te geven, zelfs zomers niet. Ben benieuwd of je er iets aan hebt, groetjes!

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:06

Guetta schreef:
Vind scheren wel een hele drastische oplossing als het paard er zelf geen last van heeft.
Alleen jij stoort je aan de doffe vacht toch?

Probeer eerst eens die lijnzaadolie zou ik zeggen, voor je met een scheerapparaat aan de haal gaat!

nou, ik vraag me eigen ook af of mijn paard er geen last van heeft, ze zit niet lekker in haar vacht. en natuurlijk is het mooier als je paard een mooie glanzende vacht heeft, dat wil iedereen lijkt mij toch?

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:08

AnnebelleVD schreef:
Hai, mijn paard heeft het ook, de vacht wordt dikker en doordat ze zichzelf moeten beschermen tegen de opkomende kou, maken ze (denk ik) ook meer huidvet aan, dit is een natuurlijke regenstopper.
Ze maken dus als het ware een soort waxjas voor zichzelf.
Ik poets mijn paard elke dag goed schoon maar het blijft zitten, ook omdat het tussen de lange haren beter vast blijft zitten.
Hij is dof en ziet er niet schoon uit.
Ik ga hem binnenkort ook scheren en denk dat dat al wel helpt, na het scheren probeer ik hem te wassen met een fijne zachte shampoo om de afgeschoren haartjes er echt mooi uit te krijgen, anders krijgt hij misschien jeuk.
Lijnzaadolie helpt ze idd makkelijk door hun vacht heen, echt wondermiddeltje en is nooit slecht om te geven, zelfs zomers niet. Ben benieuwd of je er iets aan hebt, groetjes!

bedankt voor je reactie! ja scheren lijkt mij dan ook wel een goede oplossing! ik poets mijn paard ook regelmatig schoon, maar het blijft er inderdaad vies uit zien!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:09

Zeker weten,lijkt mij ook. Soms voelen ze zich ook iets minder in de tijd dat ze vacht aanmaken, hebben net even een extra kick nodig, ik schakel in de winter ook over op ander voer, puur omdat ik merk dat hij dan net even wat lekkerder in zijn vel lijkt te zitten, het kan zoveel schelen.

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:19

en als ik dan overweeg om te scheren, dan zal ik ook spul moeten halen ofzo? want als ze dat scheerapparaat al ziet dan is ze al weg

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:31

jee had een heel verhaal getypt, vliegt bokt er hier ineens uit... pffft. hahaha.

Wat ik dus wilde zeggen, je kan haar tranquigel geven, is best handig want een gestresst paard scheert niet lekker en waarschijnlijk komt je met het apparaat niet eens in de buurt wat je al zegt.
als het inwerkt, zorg dat het rustig is op stal, muziekje zachtjes aan voor je eigen rust en ga niet zenuwachtig rondlopen, ze voelen dat natuurlijk vreselijk goed aan.
als ze bang is, straf haar niet, dat werkt averechts.
ga niet op haar focussen als ze bang is, focus op het apparaat, laat m aanstaan en laat haar wennen aan het geluid.
focus niet op haar gedrag, echt alleen op het apparaat, let op mijn woorden, het zal gaan werken! als je scheert (kun je scheren?) laat het apparaat niet te heet worden en start het naast haar lichaam alvorens te gaan scheren, vermijd pijn.
als je niet kunt scheren (ik kan ook niet scheren Knipoog ) laat het dan iemand doen die het wel kan, maar zorg dat deze persoon ook rustig is.
groetjes!

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:40

bedankt weer voor de reactie, maar nee ik kan ook niet scheren, nog nooit gedaan, dus als ik haar wil gaan scheren dan laat ik dat zoiezo iemand doen die het kan! lijkt me wel zo verstandig haha.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:53

ja lijkt mij ook verstandig, ik ga het ook iemand anders vragen, arm paard, loopt hij straks rond als poedel hihi

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:08

haha ja das ook niet de bedoeling he hihi

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:11

iedereen zegt lynzaad olie, maar ik zeg EIEREN Lachen
(die van mij ging niet glanzen van lynzaad en olie, en toen zei iemand tegen mij, geef hem maar eieren, en hielp super *LOL*
En anders werkt het ook wel om zn haren kort te houden, dus extra dikke dekens op. dan houdt ze dr haren kort, en blijft ze meer glanzen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:17

oh ja joh, eieren... nog nooit van gehoord, wat apart.
hoe geef je ze en hoeveel? ben wel eens benieuwd, is het niet schadelijk?

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:23

daar heb ik ook nog nooit van gehoord van eieren geven!
gewoon een rauw ei door het eten of wat?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:42

haha eieren. Heb ik ook nooit van gehoord bij een paard. Wel bij een hond maar een paard Clown

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:18

@maradhja, hoe zit het met die eieren, ben benieuwwwwd!!!

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:46

ja ik ben ook benieuwd over die eieren haha

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:36

Vroeger gaven de ze hengsten ook eieren idd! Volgens mij voor vacht en vruchtbaarheid.

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:39

ja voor de vruchtbaarheid heb ik ook weleens gehoord maar dan niet voor paarden maar voor mensen dacht ik voor mannen dan he haha