Wachten met scheren, of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Wachten met scheren, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:05

Ik wil mijn paard (engelse volbloed, 5 jaar) dit jaar voor het eerst gaan scheren, maar ik weet niet zo goed wanneer. Hij heeft nu al een erg dikke vacht, wat vervelend wordt met rijden. Maar ik heb vorig jaar gezien dat die vacht nog veel dikker wordt dan dat-ie nu is. Kan ik hem dan nu al wel gaan scheren? Of is het scheren dan voor niets omdat hij nog niet uit de rui is en dus nog veel meer haar gaat krijgen, ookal is ie al geschoren?

Ook vroeg ik me af wat voor deken ik erop moest leggen als hij geschoren is. Het is natuurlijk nog best warm buiten, kan je er dan al een 200/300-grams deken op doen, of moet je daarmee wachten tot het echt koud wordt?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan adviseren Lachen

Leonieke

Re: Wachten met scheren, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:00

Zijn vacht zou vast nog wel dikker worden. Als je nu scheert moet je waarschijnlijk deze winter nog zeker 1x scheren. Ze blijven namelijk vaak vacht aanmaken tot de dagen niet meer korter worden.
Ik scheer mijn paard ook altijd meeredere malen per winter. Bevalt prima (ondanks dat het erg veel werk is).
Wat een deken betreft, dat is per paard verschillend. Wij hebben er nu 2 onder 200 gram en 1 onder 360 gram/ 300 gram met hals staan. Dat is een echte koukleum.
Ik zal verwachten dat ook een volbloed een flinke koukleum kan zijn!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:02

als je nu scheert en een goede deken oplegt zal de vacht lang niet zo dik worden als ie nu is.
je kan altijd een 2e keer scheren (uiterlijk half januari, anders komt de zomervacht niet mooi door) als je dat zou willen.

als ik scheer leg ik zeker een 300 grams deken op. en als de temperatuur overdag zakt onder de 5 graden komt daar een onderdeken onder

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:21

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk alleen dat ik het dan toch nog maar even probeer uit te stellen.. 2 keer (of zelfs meer) scheren vind ik toch wat veel gedoe, kan het niet zelf dus zou iemand in moeten huren enz..

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:30

Ik heb vorig jaar eind oktober geschoren, als je hem goed inpakt is het bijna nooit nodig hem 2 keer te scheren. Ik heb nog nooit 2 keer hoeven scheren.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:36

Nathalie84 schreef:
Ik heb vorig jaar eind oktober geschoren, als je hem goed inpakt is het bijna nooit nodig hem 2 keer te scheren. Ik heb nog nooit 2 keer hoeven scheren.

Mazzelaar Boos! . Ik moet soms elke 3 weken scheren Verward .

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:37

Dat is inderdaad veel Nagelbijten / Gniffelen, binnen onze club hoeven de meeste maar 1 keer te scheren. Die scheren dan meestal rond okt/nov.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:40

De mijne word dinsdag geschoren en als het goed is hoeft het daarna niet meer. Vorig jaar heb ik hem begin oktober geschoren en toen kon hij half november nog een keer...

Ik leg hem na het scheren een 300 grams deken op, want het word best koud volgende week... S'nachts in de buurt van vriespunt al zelfs...

Wanneer het nog kouder word dat het overdag 5 graden of minder is gaat er nog een dekentje bij op.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:25

Nathalie84 schreef:
Dat is inderdaad veel Nagelbijten / Gniffelen, binnen onze club hoeven de meeste maar 1 keer te scheren. Die scheren dan meestal rond okt/nov.

Tja, dan heb ik gewoon pech Knipoog .
Hij krijgt echt een enorm pakket dekens (met hals en buikflap) op, maar toch maakt hij altijd erg veel vacht aan. Spanjjaard he.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:22

Onze E scheer ik voor het eerst altijd begin oktober, dan heeft ie echt al een flink pak haar. Dan rond de jaarwisseling nog een keer.
Onze merrie (kwpn) heb ik 2 weken terug geschoren en wrs hoeft zij niet nogmaals geschoren te worden. Tenminste dat was vorig jaar zo. Momenteel hebben beiden een redelijk dikke staldeken op (300 gram) en overdag, als ze de wei in gaan, leg ik daarover heen een 0 grams regendeken met hals.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:35

Mijn NRPS is vorige week geschoren, dat was al een echte beer aan het worden.
Mijn Engels volbloed scheer ik niet, want zij doet bijna niets momenteel.
Maar...als mijn EV wel echt in het werk zou staan deed ik het nu wel, want mijn ervaring met dit ras is, dat ze niet zo snel weer "bij haren" als ze eenmaal goed geschoren zijn en dan onder de juiste dekens staan.
Ik zou er dus niet al te lang meer mee wachten want anders heb je ook kans dat ze erg dof onder d'r vacht uit komt.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:19

Ik zit ook een beetje in twijfel, ik heb de mijne gisteren geschoren en ik heb haar op stal een zweetdeken op met daarover een staldeken ( zweetdeken heb ik eronder omdat ze dan niet zo stoffig word) maar ik zit nu te twijfelen of hierover nog een regendeken en dan naar buiten, maar dan staat ze dus met kale hals. Of het hele spul eraf en een dikke waterdichte winterdeken met gehele hals op doen Knipoog Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:22

Ik scheer meestal rond 1 November, en dan hoeft het idd geen tweede keer. Dit jaar valt het eigenlijk reuze mee en is ze niet zo snel nat bij het rijden. Dus misschien dat ik het dit jaar wel zonder scheren red...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:23

Weten jullie ook wanneer je een shetlander het beste kunt scheren?

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:19

@ leonieke; elke 3 weken scheren? =/ da's wel erug vaak! wat voor paard heb je? Bloos
@ onassa; bedoel je dat hoe langer je wacht met scheren, hoe doffer de vacht na het scheren is? Bloos want als dat zo is, zou ik wel zo snel mogelijk moeten gaan scheren dan xD

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 08:04

Trouwens, ik hoorde van iemand dat als je je paard helemaal geschoren hebt, dat je dan een deken met hals op moet doen (of zweetdeken met hals eronder), ookal staat hij binnen. doen jullie dit ook??

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:35

Ik leg er wel dikke dekens op met hals als ze naar buiten gaat maar op stal sla ik de hals terug.
Als je 24/7 je paard onder een halsdeken hebt staan heeft hij over een maand geen manen meer Knipoog

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:51

_Suus17_ schreef:
@ leonieke; elke 3 weken scheren? =/ da's wel erug vaak! wat voor paard heb je? Bloos
@ onassa; bedoel je dat hoe langer je wacht met scheren, hoe doffer de vacht na het scheren is? Bloos want als dat zo is, zou ik wel zo snel mogelijk moeten gaan scheren dan xD

Ja, erg he!!
Ik heb een barok paard uit Spanje (vind het hier maar koud Bloos ). Hij heeft een hele slechte jeugd gehad en waarschijnlijk ook langdurig te weinig voer e.d..
Het heeft er waarschijnlijk allemaal wel mee te maken. Hij maakt echt zooooooveel vacht aan, niet normaal. Daarbij heeft hij ook niet "gewoon" haar maar echt van dat dons. Beetje konijnenvacht zeg ik altijd Haha! .
Maar het is echt een geweldig paard hoor. Hij heeft alleen een beetje een gebruiksaanwijzing in zowel omgang als verzorging dus Verward .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:50

_Suus17_ schreef:
Trouwens, ik hoorde van iemand dat als je je paard helemaal geschoren hebt, dat je dan een deken met hals op moet doen (of zweetdeken met hals eronder), ookal staat hij binnen. doen jullie dit ook??

Nee, zelfs naar buiten toe krijgt hij geen halsdeken op. Niet nodig, hij zorgt zelf dat met zijn kont richting de wind gaat staan en met regen is zijn hals vaakt nauwelijks nat van de regen als ik hem binnenhaal (ook met vacht niet).

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:50

Rody01 schreef:
Weten jullie ook wanneer je een shetlander het beste kunt scheren?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:54

Gewoon net als alle andere paarden... Ligt eraan wat je zelf wil en wat je met het dier doet. Als hij er te lang over doet om weer op de drogen na het werk moet hem scheren als je hem s'winters aan het werk houd.

Tenminste als je dat wil als eigenaar zijnde, niks moet natuurlijk Knipoog

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:12

die van mij mag 2 november. maar heeft nog niet zo vele haar omdat ze nu met een fleece denken en nog een andere denken op loopt. als ze geschoren is krijgt ze een fleecedeken op met daaroverheen een 300gr deken

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:54

Als je maar 1x wil scheren zou ik idd wachten, maar anders wel scheren.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:57

_Suus17_ schreef:
Ik wil mijn paard (engelse volbloed, 5 jaar) dit jaar voor het eerst gaan scheren, maar ik weet niet zo goed wanneer. Hij heeft nu al een erg dikke vacht, wat vervelend wordt met rijden. Maar ik heb vorig jaar gezien dat die vacht nog veel dikker wordt dan dat-ie nu is. Kan ik hem dan nu al wel gaan scheren? Of is het scheren dan voor niets omdat hij nog niet uit de rui is en dus nog veel meer haar gaat krijgen, ookal is ie al geschoren?

Ook vroeg ik me af wat voor deken ik erop moest leggen als hij geschoren is. Het is natuurlijk nog best warm buiten, kan je er dan al een 200/300-grams deken op doen, of moet je daarmee wachten tot het echt koud wordt?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan adviseren Lachen

ik heb mijn paard al 2x geschoren en een 300 grams deken en van de week er een staldeken onder gedaan!

heerlijk geen gezwet meer na het harde werk

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:34

Gisteren is mijn pony geschoren en als het goed is hoeft het maar 1x dit jaar Haha!