paardnatuurlijk info gevraagd over deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boogymax

paardnatuurlijk info gevraagd over deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 09:24

Ik heb een haflinger die altijd zonder deken heeft gestaan, maar sinds ik hem heb gekocht en ik het niet over mijn hart kon verkrijgen (omdat ik dacht dat mijn lieverd het koud zou hebben) heb ik een deken aangeschaft. Het is een regendeken met fleece voering. Deze is opgegaan tijdens regenachtige dagen en toen het kouder begon te worden ook 's nachts. Sinds twee weken ligt de deken 24/7 op, maar nu ik paardnatuurlijk heb gelezen denk ik dat ik er eigenlijk helemaal niet goed aan doe.
Wie kan mij adviseren of de deken nu nog af zou kunnen????

Greetz Wenny

901823

Re: paardnatuurlijk info gevraagd over deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:21

Zit ze kort in de vacht?
Het is nou nog niet heel koud, ik denk dat je hem er wel gewoon af kunt halen. Met voldoende hooi, komt ze de winter wel door. Lachen
Zover ik weet is het de afgelopen dagen en nachten redelijk lekker en goed weer geweest met weinig regen, dus haar vacht kan dan mooi weersbestendig gemaakt worden.

boogymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:18

hoi, Nou op zich heeft ze best nog wel vacht ontwikkeld. Heb hem vanmiddag af gedaan en ik moet morgenochtend vroeg weer bij haar zijn, dus kan dan gelijk controleren of ze het koud heeft. Ga het maar gewoon proberen.
Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:28

EA OV --> SV.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:59

En, hoe is het gegaan? Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:04

hoe wil je controleren of ze het koud heeft?

ik heb 3 tinkers waarvan eentje langzamer een dikke vacht aanmaakt. dan moet ik nog zeggen dat dit het dan niet haalt bij de vacht van de andere twee. ze staan hier 24/7 buiten maar hebben wel de mogelijkheid om in stallen te schuilen. napoleon weigert dit structureel maar mijn stallen staan precies op op zuid/west kant open, die kant waar het meestal vandaan waait/regent. nap staat dus altijd vol in het slechte weer als de andere twee schuilen. als dit slechte weer een paar dagen aanhoudt moet hij veel meer moeite doen om zichzelf op temperatuur te houden en heb ik toch weer een ongevoerd jasje voor tijdens deze overgangsmaanden gekocht, die hij alleen aan heeft als het een paar dagen echt slecht weer is.

ik voel me hier een stuk relaxter bij. Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:15

Ik denk dat je je niet teveel moet laten leiden alleen door wat er op paardnatuurlijk staat.
Maar als de deken niet nodig is is het niet nodig en zou ik er geen op doen.
Maar op paardnatuurlijk staat ook dat in principe geen een paard een deken nodig heeft, ik kan je vertellen als ik mijn pony laat staan zonder deken dat die hartstikke ziek wordt.
En dat alleen omdat ik aan een pricipe zou willen vasthouden, met een dun dekentje is het opgelost.
Ik denk dat je je er zelf goed bij moet voelen en je meer in een paard moet verdiepen.
Een paard vind 5 graden heerlijk terwijl het ijs koud hebben, ik zou je paardje dus lekker zo laten staan zonder deken en mocht die het koud krijgen ligt die deken er snel genoeg weer op, toch.

boogymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 11:40

Nou heb de deken afgedaan 2 dagen geleden, begon het 's nachts gelijk te regenen natuurlijk.
's morgens vroeg gelijk wezen kijken, ze stond gewoon lekker te grazen en niets aan de hand.
Was verder heel de dag lekker weer en heb hem dus maar afgelaten.
Heb maar gesloten dat als het veel regent ik hem zeker wel op ga doen, want is ook gewoon voor mezelf beter. Ik blijf toch geloven dat net als wij het soms best lekker is om iets warms aan te trekken.
Uiteindelijk gaat ze op stal en zal ze alleen overdag nog enkele uren buiten komen en dan zien we wel weer verder.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:59

Geweldig! Haha!
Goede keuze en fijn dat het zo goed gaat.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:04

Regen kan kou veroorzaken als een haf geen vet in de vacht meer heeft door te veel wassen met shampoo of borstelen. Maar ik heb mijn hafjes nooit zien staan rillen, mijn kwpner wel.

Je moet je bedenken dat haflingers uit oosterijk komen, daar is het een stuk kouder dan hier, omdat het land hoger ligt. Een gewone haflinger met normale conditie in zn eigen dikke vacht zal het niet koud krijgen in nederland. Ook niet na een buitje

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:05

boogymax schreef:
Uiteindelijk gaat ze op stal en zal ze alleen overdag nog enkele uren buiten komen en dan zien we wel weer verder.

misschien moet je de rest van de site ook even lezen Sigaar

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:24

Wat kan je dat toch weer subtiel brengen Arabesk. Knipoog
Zo zullen mensen vast geinteresseerd raken.