Jaarling hele jaar buiten - deken op??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Jaarling hele jaar buiten - deken op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:32

Wij laten onze jaarling (KWPN) in principe de hele winter buiten - in ieder geval totdat het begint te ijzelen. De wei waar ze staan ligt hoog en redelijk beschut, aan twee kanten in het bos maar heeft geen schuilstal. Een kennis van ons heeft haar jaarling er ook staan en die heeft een deken voor haar paard gekocht, om straks op te doen als het echt koud wordt. Ik heb dat eigenlijk nooit gedaan, maar had tot nu toe altijd de beschikking over een schuilstal bij de wei (waar ze eigenlijk nooit in stonden, maar het kón wel). Wat denken jullie, moet ze straks een deken op? Het lijkt me zo'n gedoe, jong paard met een deken. Aan de andere kant: het is een bloederig type, dun velletje, ik wil ook niet dat ze 't koud krijgt.

FriesWytske

Re: Jaarling hele jaar buiten - deken op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:33

Nee geen deken opdoen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:42

Nee geen deken opdoen net wat Fries W ook zegt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:54

Dat hangt er helemaal vanaf of je het een probleem vind dat ze een vacht gaat kweken.

Als je dat geen probleem vind moet je haar gewoon goed in de gaten gaan houden en zorgen dat ze over goed ruwvoer beschikt.
Warm houden en vacht aanmaken kost erg veel energie dus moeten ze goed eten,desnoods brok bijvoeren.

Wil je geen vacht hebben dan moet je er nu al vrij snel een dek op gaan leggen,zeker 's nachts.Het voordeel hiervan is dat ze niet geschoren hoeft te worden als ze straks groot genoeg is om te werken.

Bij ons krijgen ze buiten al vrij snel een dekje op maar deze paarden gaan 's avonds op stal.Dan is het fijner als ze geen dikke vacht hebben ivm zweten.

Dus het is maar net wat je wilt Knipoog

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:57

Tinky12 schreef:
Wil je geen vacht hebben dan moet je er nu al vrij snel een dek op gaan leggen,zeker 's nachts.Het voordeel hiervan is dat ze niet geschoren hoeft te worden als ze straks groot genoeg is om te werken.

Dat is helaas niet helemaal waar wat je daar zegt.. Als een paard 2 of 3 jaar nooit een deken heeft opgehad in de winter en je legt hem de winter daarna wel optijd een deken op zal hij echt geen dikke haren krijgen.. Dit heeft nix te maken of ze de winter(s) van te voren een deken hebben opgehad..

En aan de TS: Nee joh, laat dat beessie gek.. Krijgt vanzelf wel een lekker dik vachtje..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:37

Raggel schreef:
Tinky12 schreef:

Dat is helaas niet helemaal waar wat je daar zegt.. Als een paard 2 of 3 jaar nooit een deken heeft opgehad in de winter en je legt hem de winter daarna wel optijd een deken op zal hij echt geen dikke haren krijgen.. Dit heeft nix te maken of ze de winter(s) van te voren een deken hebben opgehad..

Onze ervaring is anders maar dat laten we in het midden Knipoog

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:04

Misschien heeft dit met het ras te maken? Zag in je profiel dat je ijslanders heb. Ik zou het niet weten.

Mijn ervaring met gewone warmbloed paarden is toch anders.
Over het algemeen groeien alle paarden toch de eerste 3 jaar op, op de wei zonder deken? En er zijn toch ook veel paarden die nooit geschoren worden en alleen een deken op krijgen in de winter en toch mooi in de vacht blijven..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:14

Raggel schreef:
Misschien heeft dit met het ras te maken? Zag in je profiel dat je ijslanders heb. Ik zou het niet weten.

Mijn ervaring met gewone warmbloed paarden is toch anders.
Over het algemeen groeien alle paarden toch de eerste 3 jaar op, op de wei zonder deken? En er zijn toch ook veel paarden die nooit geschoren worden en alleen een deken op krijgen in de winter en toch mooi in de vacht blijven..

Ik heb het niet over mijn harige monsters Haha! maar over de dravers die ook op stal staan Knipoog De dravers die bij ons op stal geboren zijn,gingen in het zomer seizoen de wei op en kwamen daarna terug naar stal.Het zal allicht per paard verschillen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 21:25

Het gaat om een jaarling, en als ze dicht in de vacht komt - graag! Ik maak me ook absoluut geen zorgen over gewoon koud weer, ben wat dat betreft een nuchter type. Maar het is een merrie met vrij veel bloed, ze is volop in de groei, heeft een dun velletje (dus ik vraag me af of ze wel dik in het haar komt!) en vooral als het dagen achter elkaar regent zou ze kou kunnen vatten??
Dat de meeste paarden opgroeien zonder deken klopt, maar meestal gaan die 's winters naar de loopstal in of hebben ze een schuilstal (dat ik bij ons tenminste zo).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:27

Ik zou pas met een deken beginnen als ze het echt niet trekt. Als ze het dus koud krijgt en je geen andere keus hebt. Maar in principe zou ze zichzelf moeten kunnen redden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:31

mijn pony is nu 2,5 toen hij bij mij kwam was hij 4 maanden, sindsdien is hij nog geen nacht binnen geweest, en naast de eczeemdeken nog nooit een dag een deken op gehad.. hij krijgt wel een hele dikke wintervacht, ik zou even in de gaten houden of ze haar wintervacht goed krijgt, zo ja, zou ik haar lekker zonder deken laten staan, zo niet, dan zou ik toch een dekentje op doen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:59

Kendra schreef:
Het gaat om een jaarling, en als ze dicht in de vacht komt - graag! Ik maak me ook absoluut geen zorgen over gewoon koud weer, ben wat dat betreft een nuchter type. Maar het is een merrie met vrij veel bloed, ze is volop in de groei, heeft een dun velletje (dus ik vraag me af of ze wel dik in het haar komt!) en vooral als het dagen achter elkaar regent zou ze kou kunnen vatten??
Dat de meeste paarden opgroeien zonder deken klopt, maar meestal gaan die 's winters naar de loopstal in of hebben ze een schuilstal (dat ik bij ons tenminste zo).

Ook bloedpaarden kunnen een goede vacht kweken hoor...als dat geen punt is dan moet je haar gewoon goed in de gaten houden en evt bijvoeren Knipoog
Als je gaat twijfelen kun je op hele slechte dagen desnoods een regendek opdoen als ze heel zielig in een hoekje weg gaat staan kwijnen.Of de haren continu overeind houd...gewoon goed observeren dus.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:15

Kendra schreef:

Kun je het niet gewoon even aankijken dan, als haar wintervachtje niet al te dik word kun je altijd nog een deken erop gooien.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:18

een jaarling met een deken op?
dat is echt niet nodig hoor, hij red zich wel!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:10

Marigold schreef:
een jaarling met een deken op?
dat is echt niet nodig hoor, hij red zich wel!

't Is geen shet hoor - soms wou ik van wel, toch iets makkelijker op te fokken Knipoog .
Als je onze jaarling ziet (heb even geen foto) zoals ze nu is, vreet en groeit tegen de klippen op, lange stelten, gezond maar mager, dun haar, iel halsje, echt een jaarling! Maar ik ben ondertussen wel overtuigd - dat wil zeggen, ik ga het gewoon aanzien. Was ook wel erg dom om daar zelf niet op te komen....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:48

ik ging ook niet van een shet uit Tong uitsteken

(heb er zelf 1 en idd het is wel erg fijn hoor, helemaal geen gedoe met te koud, of al die dingen)

paarden jaarlingen zie je overal nog buiten lopen, en geen 1 met deken.
50 meter naast me loopt een groep van enkele tientallen paarden jaarlingen, weer of geen weer, zien er altijd prima uit!
ik denk (maar dat is mijn mening) dat je de warmte beter van binnenuit kan reguleren (dus veel ruwvoer, zorgen dat ze in goede conditie zijn),
dan dmv een deken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:53

Het gaat me ook niet om nu (zeker vandaag niet...hittegolfje) maar om de periode januari-maart. Maar nogmaals, ik laat het wel even gebeuren, ben ook absoluut geen overbezorgd type, maar heb veel paarden zelf opgefokt en weet dat je óók altijd voorzichtig moet zijn! Ze groeit zóó hard, en ziet er daardoor zo kwetsbaar uit!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:58

Je hoeft je echt geen zorgen te maken. De mijne staat nog veel hoger in het bloed (volbloed Akhal-Teke) en die ontwikkelt een prima wintervacht. Ze is temperaturen gewend tot min 20 (en plus 40) dus ik maak me geen zorgen, ondanks haar fijne vel. Denk dat jij je ook geen zorgen hoeft te maken. Gewoon kijken hoe haar vacht ontwikkelt.

Komt goed. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:02

Kendra schreef:
Het gaat me ook niet om nu (zeker vandaag niet...hittegolfje) maar om de periode januari-maart. Maar nogmaals, ik laat het wel even gebeuren, ben ook absoluut geen overbezorgd type, maar heb veel paarden zelf opgefokt en weet dat je óók altijd voorzichtig moet zijn! Ze groeit zóó hard, en ziet er daardoor zo kwetsbaar uit!

ik zou gewoon even in de gaten houden hoeveel wintervacht ze aanmaakt, is dat volgens jou niet genoeg, dan doe je er een deken op toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:03

Ik kan mij niet voorstellen dat een jaarling het niet trekt. Gewoon zorgen voor genoeg voedsel, dus flink goed hooi bijvoeren en dan kan hij zich warm eten. Een gezond dier redt het en hij heeft het nodig om sterk te worden.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:06

ik heb mijn jaarling nu wel een omgevoerde regendeken op als het houd is. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan, maar ze had het echt koud met d'r dunne velletje en een verkoudheidje.
Wanneer ze goed gezond zijn en een dikke vacht krijgen, krijgen ze zeker geen deken. Houd het gewoon goed in de gaten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:13

Ik begrijp niet waarom mensen zo overtuigd zijn dat een ongevoerde regendeken prettig is. Die zouden ze niet moeten mogen verkopen. Maar dat is een andere discussie.

Beschutting bieden is beter dan een deken op leggen dat bij jonge dieren ook nog gevaren mee brengt van verstrikking en verstuikingen bij loshangende riemen.

Als je dan een deken op legt, doe dan meteen een robuust ding (en dan bedoel ik niet meteen dik, maar wel met voering) waar ze echt wat aan hebben en niet een floddertje dat de boel nog verergerd. Een ongevoerde regendeken helpt niet tegen koude.
Ze gaan er of in zweten en het zweet koelt af=koud, en/of het drukt de haren al zo plat dat er geen isolatie mogelijk is van lucht tussen de haren=koud.

Als je er een onderdeken onderdoet of een gevoerde hebt, heb je isolatie en ook iets dat zweet opneemt en beter ademt.

Ansel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:19

Ik heb mijn paardje tot de leeftijd van 2,5 nooit een deken op gedaan.
Pas toen ik begon met inrijden ben ik een deken op gaan doen.
Nooit problemen gehad overigens.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:41

Gewoon KWPN? En stond die dag en nacht buiten dan?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:43

Wij hebben de jonge beesten ook 365 dagen in het land lopen..De Merrie's vlak bij huis die hebben schuilstal en dikke vacht.. De hengsten moeten het doen op gewoon een vlakte nog nooit 1 ziek gehad, geen dekens.. Kunnen ze makkelijk hebben