Scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 15:29

Ik ben op de hoogte dat er al 1001 topics zijn over het wel of niet scheren van je paard. Heb ze ook bijna allemaal gelezen, maar een antwoord op m'n vraag heb ik nog niet concreet weten te vinden.

De pony waarop ik rij zit momenteel erg dik in d'r vacht. Mede door het ineens weer warme weer ligt er momenteel een 100 grams deken op. Met een dikkere deken staat ze verschrikkelijk te zweten overdag in de zon en een dunnere zorgt voor nog meer haar. Tijdens het rijden heeft ze het momenteel erg snel warm en na 15 minuten staat het schuim erop en loopt het zweet eraf.

Dit kan natuurlijk komen door het warme weer van de afgelopen tijd, maar ik rij meestal 's avonds in een buitenbak, dus dan zou dat in principe mee moeten vallen. Na het rijden stap ik d'r altijd flink uit en zet d'r tijdens het voeren nog even lekker onder een wollen zweetdeken, maar daarna moet ze weer naar buiten. Omdat ze in een binnenstal nogal onrustig is, staat ze in een stal met flinke uitloop.

Daar komt meteen mijn vraag, want wat is nou schadelijker een pony die buiten staat met een natte hals terug buiten zetten, ze kan natuurlijk d'r stal in als ze het koud heeft, maar ik betwijfel of ze dit doet of d'r scheren? Als ze geschoren wordt staat ze natuurlijk ook nog gewoon buiten, een halsdeken voor als het echt koud is, is dan een optie, maar hoe hinderlijk is dat voor een paard?

Graag jullie tips, adviezen en ervaringen Knipoog

minka

Re: Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 07:58

Niemand?

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:52

ik denk dat je beter een geschoren paard met een goeie deken kan buiten zetten want als ze nat zijn worden ze toch sneller ziek

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:00

mijn paard staat sinds vorig jaar ook in een grote uitloop stal. Ik heb hem vorig jaar geschoren en met een goede halsdeken op laten lopen. Hij heeft nergens last van gehad. Heb hem elke dag gecontroleerd of hij het koud had, maar hij voelde overal lekker warm aan. Hij had alleen tijdens de echt koude periode er wel een extra staldeken onder.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:04

Mijn paard en pony staan ook 12 uur per dag buiten en zijn gisteren ook weer geschoren.
Ik heb geprobeerd om het zonder scheren te doen, maar bijvoorbeeld vrijdag had ik 1 uur les en was ik 50 min. aan het uitstappen. Dat is niet te doen.
Mijn paard was tijdens het rijden moe, niet lekker voorwaarts en niet zo vrolijk als normaal.
Gisteren heb ik na het scheren gereden en ze was lekker vrolijk en voorwaarts, je kon echt merken dat al dat haar in de weg had gezeten.
Ze heeft nu een 400 gram deken op en het hoofd is niet geschoren, om voorhoofdholteontsteking oid tegen te gaan.
Vorig jaar was dit hetzelfde en heeft ze nergens last van gehad, ondanks dat ze buiten staat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:17

Mijn ene paard staat snachts ook in een schuilstal met uitloop omdat hij anders last van zijn longen krijgt.
Ik scheer hem al jaren van kop tot teen en hij heeft nergens last van.
Zorg wel voor goede echte waterdichte dekens.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:43

Zit ook met dit dillema, wil pony gaan scheren maar staat ruim 12 uur buiten op een dag. Heb wel een goede waterdichte deken maar ga nu dus inzitten over de hals, heb geen hals deken of stuk en vraag me dus af of deze echt nodig zal zijn?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:56

Mijn ene paard(die met uitloop stal) heeft geen hals stuk.
Hij heeft lange manen en die schuren dan stuk ben ik bang.
Mijn andere paard krijgt als het kouder wordt wel een losse hals aan haar deken op de koude dagen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:02

Je zou eventueel ook een jacht- of streepmodel kunnen scheren.
Dan haal je alleen op de plaatsen waar ze erg zweten de haren weg en
met een goede deken kunnen ze dan prima buiten blijven staan Lachen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 13:21

Bedankt voor jullie tips en adviezen Lachen

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:16

Heb je ervaring met scheren? Als je gaat scheren, zou ik dit wel door iemand laten doen die er ervaring mee heeft.. Eerste keer even goed meekijken, zorgt ervoor dat het in ieder geval gesmeerd verloopt. De meeste paarden vinden scheren geen pretje.
Succes met wat voor een model het ook wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:15

VSW --> SV.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:05

Hey, wou ook even reageren, zit ongeveer met dezelfde vraag.
Vroig jaar heb ik mijn paard ook geschoren, maar toen stond hij op een pensionstal ( ganse dag buiten, snachts binnen). Hij was toen volledig geschoren behalve zijn benen.
Nu dit jaar staat hij 24/7 buiten met inloopstal. Ik wil hem weer laten scheren, omdat hij echt traag droogt met zijn berenvachtje. Maar ik had gedacht om zijn hoofd nu ook niet te scheren. Dus zijn benen en hoofd niet, derest wel. Zou dit gaan? Ik wou hem wel een deken met hals halen voor als het echt koud wordt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:04

Persoonlijk zou ik beginnen met de onderkant van de hals, dan tussen de voorbenen langs en een stuk buik (aan de onderkant) mee pakken. Dan kunnen ze toch vele van hun warmte kwijt (wat resulteert in minder zweten) zonder dat ze echt helemala kaal zijn.
Meer eraf halen kan altijd, haren erbij plakken niet....
Mocht het dan nog te warm zijn, dan kan je altijd nog een randje extra weghalen

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:13

Ik zou ook voor een jachtmotief kiezen als je paard veel buiten staat. Dan hebben ze het niet te koud en tijdens de arbeid kan er toch nog e.e.a. weg en drogen ze ook sneller.