Wat moet ik nou doen, wel of geen deken.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Wat moet ik nou doen, wel of geen deken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:12

Hallo, mijn paardje Leonardo staat op de wei. Niet de hele dag, s'morgens gaat hij erop en s'avonds gaat hij er weer af. Nu staat hij al lekker in zijn vachtje en ik heb daar verder geen problemen mee. Haha! Nu is mijn vraag moet er nou een deken op of niet. Ik rijd namelijk best veel en hij is meestal behoorlijk nat als ik uitgetraind ben. Ik stap hem daarna goed uit en zorg dat hij weer lekker droog op stal staat. Alleen nu zijn vachtje wat dikker wordt blijft hij veel langer nat. Huilen Verdrietig Hij had buiten en op stal eigenlijk ook altijd gewoon een deken op. Nu wil ik eigenlijk dit jaar geen deken opleggen. Nu is mijn vraag moet ik er een deken opleggen of niet. Ik doe na het rijden als hij nog erg nat is altijd een zweetdeken op maar moet ik buiten als hij de wei opgaat en gewoon op stal een winterdeken opleggen of maakt dat niet uit. Graag jullie advies. groetjes Leo en ik Pling

Koper

Re: Wat moet ik nou doen, wel of geen deken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:50

Het is voor je paard prettiger als hij niet kleddernat op het land staat - ik vraag me af hoe je hem droog wil krijgen als hij straks echt in zijn wintervacht zit. Je geeft aan dat je het niet erg vindt als hij lang haar heeft, als het je verder niet uitmaakt en je het ook geen bezwaar vindt als hij wat minder op een harige beer lijkt zou je zijn vacht kort kunnen houden en overmatig zweten kunnen voorkomen door hem toch een dek op te leggen, gewoon een 0-grams regendeken of outdoordek waar je een fleece geval of staldeken onder legt als het echt koud wordt. Eventueel zou je hem ook kunnen scheren, als de de onderkant (hals, borst, eventueel buik) er af haalt kan hij ook nog zonder deken buiten staan. Let er dan wel even op dat hij het niet te koud krijgt wanneer het echt winter wordt, als hij 's nachts binnen staat zou het moeten kunnen lijkt me Knipoog

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:17

Ik denk dat je mijn vraag een beetje verkeerd begrepen heb, ik moet ok wel zeggen dat ik het een beetje warrig heb op geschreven. Bloos Ik bedoelde eigenlijk dat hij altijd een deken in de winter heeft op gehad en ik wil dit jaar eigenlijk geen deken opleggen omdat ik het nogal onhandig vind en hij het vaak veel te warm heeft met een deken. Bovendien heeft hij toch geen superdik haar dus het valt allemaal nogal mee maar is het slecht voor hem als ik nu geen deken op doe want hij is het wel gewoon. Verward Sommige mensen zeggen dat het niks uitmaakt zolang ik hem niet alle dagen overdreven poets kan hij zich mooi isoleren. Andere mensen zeggen dat hij zijn jas zo gewend is dat als ik er geen op doe dat hij heel ziek Ziek zou worden of zoiets dus wat moet ik nou doen... (toch bedankt voor de reactie want je hebt wel gelijk) Pling

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:23

Over wel/geen dekens verschillen de meningen nogal. Wat ik wel weet is dat mensen het véél sneller koud hebben dan paarden.
Vaak is denken wij daarom: ik heb het koud, hij heeft het ook vast koud. Maar dat is meestal niet zo.

Een paard dat een normale wintervacht ontwikkeld kan in Nederland prima zonder een deken in de winter. Ook als hij de jaren ervoor wel een deken heeft gehad. Pas als de temperatuur onder de 5 graden duikt zou ik het in de gaten houden, maar paarden hebben ook een mooi vatenstelsel dat zich goed aanpast.

Op paardnatuurlijk.nl staat ook het één en ander uitgelegd over hoe een paard zijn temperatuur regelt.

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:27

Geen idee of je paard zonder deken kan... ik denk dat het per paard verschilt wat ze prettig vinden en kunnen hebben. Je kunt het altijd proberen, en de dekens bij de hand houden voor het geval je paard het koud krijgt? In Nederland is het toch zelden zo koud dat een paard echt kou lijdt, vocht (zweet/regen) is dan een groter probleem. Wat poetsen betreft: als hij alleen overdag buiten staat kun je hem toch gewoon borstelen? Misschien minder intensief roskammen om wat huidvet te laten zitten? En dan lekker rossen als hij in de zomer weer verhaart Haha!

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:29

Ok, ik ga het gewoon proberen en idd minder intensief rossne werd mij ook aangeraden bedankt allemaal! Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:36

Succes ermee!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:46

[PP] -> [SV]