Scheren of niet? Wordt een paard veel frisser als geschoren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Scheren of niet? Wordt een paard veel frisser als geschoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:03

Vorig jaar zaten we al te dubben om Leo te scheren of niet en dit jaar natuurlijk weer Clown . De twijfel is er met name omdat we ook nogal eens lange ritten (2-3 uur) maken en dan stap je ook wel veel tussendoor. kan dit dan nog wel?

En wordt een paard veel frisser als het geschoren is? Leo is geen superheet paard, gewoon, normaal, soms een beetje lui, soms lekker fris.

Hij heeft nu een redelijke vacht. Hij is niet supernat na het rijden dat niet. Zijn hals en onder het zadel is nu redelijk nat.

Hij staat wel zo veel mogelijk buiten ook met slecht weer en we hebben nogal open stallen maar daarvoor maakt het niet uit als hij maar een goede deken op heeft?

Jachtmodel kan ook maar dat vind ik niet mooi en omdat hij ook wedstrijden loopt vind ik dat geen optie.

Wat zouden jullie doen, wel of niet scheren?

CM_

Re: Scheren of niet? Wordt een paard veel frisser als geschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:05

Heeft ie er met de wedstrijden last van dat ie zo dik in de haren zit?

Dan zou ik zeggen ja scheren. Wel opletten dat je met lange (stap) buitenritten een nierdekentje oplegt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:35

als hij er last van heeft, zou ik scheren. met buitenritten kan je dan eventueel een uitrijdeken op doen. dat doe ik tenminste altijd, omdat ik ook veel stap op buitenritten.
en als hij gewoon een goede waterdichte deken op heeft, dan is buiten staan ook geen probleem.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:45

ik zou juist niet scheren als je regelmatig op buitenrit gaat... Ik lees dat je paard ook op wei staat. Dan vind ik scheren eigenlijk helemaal geen optie... als je op wedstrijd gaat, stap dan gewoon na de wedstrijd nog een tijdje uit op het inrij terrein.... Dan is je paard netjes droog.

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:49

Als jij vind dat hij erg nat is na het rijden waarom dan niet scheren?
je kan idd een uitrijdeken omdoen en als hij van zichzelf al niet zo'n heethoofd is kan het makkelijk met een lekker warm dekentje op.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:55

Ik heb hetzelfde probleem, wel of niet scheren dit jaar, dus ik lees nog even mee.

Mijn paard wordt overigens niet frisser als ze geschoren is. En zo te lezen heeft ze een beetje hetzelfde karakter als het paard van ts

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:58

Mijn paard wordt niet veel frisser als hij geschoren is.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:59

Mijn paard werd zeker frisser als hij geschoren was.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:03

Ik zou het nog even aankijken. Aangezien je aangeeft dat hij nu niet super nat is. Scheren kan altijd nog Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:04

lessy werd ook wel wat frisser, maar niet vervelend fris zeg maar.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:07

Mijn paard is gister geschoren, ze zweete heel erg tijdens het rijden. En ik vond dat de looplust er een beetje uit was terwijl ze die normaal wel erg had..
Gister avond gereden en ze was weer en stuk frisser.

Ik heb haar echter wel in een jachtmodel laten scheren.
Het is een spring paard dus dat maakt mij niet zoveel uit.
Ze is echt super mooi geschoren en het heeft veel voordeel.
Ze staat namelijk overdag wel buiten, en heeft nu niet super veel last van kou.
Het is een overweging die je moet maken, maar ik vind wel dat een jacht model beter is voor een paard dat wel buiten loopt, en ook actief is in de sport!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:06

willeke_nijs schreef:
ik zou juist niet scheren als je regelmatig op buitenrit gaat... Ik lees dat je paard ook op wei staat. Dan vind ik scheren eigenlijk helemaal geen optie... als je op wedstrijd gaat, stap dan gewoon na de wedstrijd nog een tijdje uit op het inrij terrein.... Dan is je paard netjes droog.

Verklaar je nader??

Ik heb paarden die 24/7 (met schuilstal uiteraard) buiten staan, en die scheer ik ook de hele winter lekker kort hoor. Ik ga niet liggen hannessen met dikke vachten en natte paarden.

En ze hebben overigens ook echt geen halsdeken op, dikke onzin en alleen maar zonde van de manen.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:13

de eerste paar dagen na het scheren werd de mijne wat frisser, verder amper verschil Lachen
mijn paard stond ook overdag de hele dag buiten, alleen als het echt heeel erg slecht weer was de halve dag.
ik vind het ideaal, als je veel rijdt en ook concoursen is het gewoon fijner en handiger om hem geschoren te hebben ( het was echt een teddy )
( hij is nooit ziek of verkouden oid geweest doordat hij natgeregend was.. als de deken maar waterdicht is Lachen )

en met een buitenrit inderdaad een dekentje, of toch actief houden, dat kan ook wel in stap