Deken op of zo laten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Deken op of zo laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:24

Mijn pony's lopen elke winter met dekens, maar met dit rare weer weet ik het niet meer. Ik vind het eigenlijk te warm voor dekens, maar met regen is de kans groot dat mijn pony ziek wordt.
Hij heeft nm wel een dikke vacht maar niet waterdicht.
Zal ik hem nu wel een regendeken opdoen (hoewel de temp nog best hoog is) of zo laten en heel hard hopen dat hij niet ziek wordt?
Hij loopt 24/7 buiten, op stal is geen optie.

Jester_

Re: Deken op of zo laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:25

Eeen ongevoerd regendekentje?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:25

hoezo zou die met een lekkere vacht ziek worden??
daar kan echt geen water doorheen hoor Haha!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:32

Hij heeft een moeilijk start gehad als veulen en dat slaat oa door in zijn vacht. Helaas.

Als ik hem een deken op doe is dat idd een ongevoerde regendeken, maar zou die dan niet te warm zijn voor nu?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:35

het is nu 15 graden?
dan kan een ongevoerde regendeken wel.
bij ons lopen er ook een aantal mee.

als er maar weinig buien zijn dan zou het niet eens hoeven hoor,dan drogen ze wel op tussen de buien door.
duurt vrij lang voordat er water echt door het paardenhaar heenkomt tot op de huid.
ga zo af en toe maar es voelen na een flinke bui.
pas als het echt een hele tijd onaf gebroken regent worden ze echt nat..dan is een regendeken wel heel handig.

als zijn vacht niet goed waterdicht is en juw gevoel zegt dat je er een deken op wil doen dan moet je dat gewoon doen.
een ongevoerde deken is niet zo dik dus nu zou dat best wel kunnen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:34

Mijn pony heeft ook sinds vandaag zijn dunne regendeken op, zij is ook snel door en door nat tot op de huid en heeft het dan ook echt koud en dat slaat op haar spieren.
Ik rek het zolang mogellijk ieder jaar maar ik zag op het weer dat de tempraturen minder worden, de wind harder wordt en het gaat regenen, dus dan wacht ik niet meer langer af.
Vorig jaar heb ik te lang gewacht, toen stond ze stokstijf van de kou.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:36

Een ongevoerde regendeken vind ik geen goed idee.
Als je pony het koud krijgt kan hij door de druk van de deken zn haren niet omhoog zetten Knipoog
En dan krijgt ie het dus wel koud (met kans op ziek worden)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:39

Nibbit schreef:
Een ongevoerde regendeken vind ik geen goed idee.
Als je pony het koud krijgt kan hij door de druk van de deken zn haren niet omhoog zetten Knipoog
En dan krijgt ie het dus wel koud (met kans op ziek worden)

Tja, leuke theorie, maar denk je dat een paard zijn haren nog overeind kan zetten als die kletsnat is?
En doordat een regendeken ook winddicht is houd een paard zijn lichaamswarmte beter vast en op peil.
Mijn pony krijgt het koud als ze nat wordt of het waait hard en met een dunne deken nergens meer last van.
Dus naar mijn idee een goede oplossing die dunne regendekens.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:49

Als ie kletsnat is is het eerst zaak om het water af te voeren. De onderste fijne haren worden dan wel omhoog gezet.
Ik ben geen anti-deken-mens, maar zou hier als het echt moest eerder kiezen voor een deken met lichte vulling, of fleecevoering

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:51

Nibbit ik denk dat dat echt te dik is. Ik snap je wel hoor, maar mijn pony's hebben nu al een dikke vacht.
Het zonnetje schijnt nu, dus sowieso doe ik hem nu nog niet op. Misschien dat ik anders een begin met de nachten en evt als ze heel veel regen voorspellen?
Volgende week regent het veel zeggen ze, maar dit weekend wordt het weer superlekker...:S

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:49

Dat is miss handiger idd, om het eerst in de avonden te doen.
Dan schijnt er ook geen zon en wordt het echt niet te warm eronder Lachen

pearno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:12

Hallo,

Heb mijn pony ook een ongevoerd regendeken op. Volgens mij kan dit best goed en er lopen ook heel wat meer paarden mee.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 17:37

Klopt ja, alleen mijn pony's hebben een echte teddyberen vacht (shet).Die is net even wat dikker dan het gemiddelde paard Haha!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:45

Wha, wij hebben ook zo'n teddy hoor Clown
Die hebben we iig geen deken om maar die heeft verder ook een hele uitstekende vacht Ja
Maar miss kun je et voorlopig aan zien, en als je ziet dat hij het echt moeilijker krijgt kun je het altijd nog doen of niet?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:16

Als het erg regent doe ik wel een regendeken op. Gewoon je paard goed in de gaten houden. Misschien eens op verschillende tijdstippen gaan kijken hoe je paardje er bijstaat. Dan kan je bepalen of een deken wel of niet noodzakelijk is. Met veel regen en harde wind zonder schuilstal is een deken misschien wel fijner.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:32

Peachy schreef:
Nibbit ik denk dat dat echt te dik is. Ik snap je wel hoor, maar mijn pony's hebben nu al een dikke vacht.
Het zonnetje schijnt nu, dus sowieso doe ik hem nu nog niet op. Misschien dat ik anders een begin met de nachten en evt als ze heel veel regen voorspellen?
Volgende week regent het veel zeggen ze, maar dit weekend wordt het weer superlekker...:S

Mijn pony heeft al 2 weken (voor de vorige regenperiode) zijn dikke 200 grms vulling deken op, en heeft nog mooi een dunne vacht, ik rijd springwedstrijden met hem, dus dan wil jeniet zo'n pluizenbol hebben:p want anders laat ik hem scheren, en mijn B ponytje heeft het erg snel koud en staat snel te rillen dus die heb ik toen ook maar der dikke deken op gedaan omdat haar zom er deken wel wat water tegenhoud, maar niet zo heel veel (maar bij ons stonden ze snachts ook nog buiten, en daar vergis je je snel in hoor, in de temparatuur, dat is dan behoorlijk koud, en ik heb dus die dikke dekens op, maar ze hebben niet gezweet ofzo, dus mij lijkt het helemaal niet erg, en zeker niet om gewoon een regendeken op te doen) dat is dan de beste oplossing, het ligt er wel aan hoe dik de vacht al is en hoe dik je de vacht wilt hebben, wil je hem niet te dik hebben kun je het beste op tijd een dikke deken op doen, maar als het je niet uitmaakt, gewoon een regendekentje

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:30

Ze hebben vannacht voor het eerst hun deken opgehad. Vanochtend is mijn vriend gaan kijken en toen stonden ze er goed bij en ik ga straks nog even kijken en ze af doen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:41

Peachy schreef:
Hij heeft een moeilijk start gehad als veulen en dat slaat oa door in zijn vacht. Helaas.

Als ik hem een deken op doe is dat idd een ongevoerde regendeken, maar zou die dan niet te warm zijn voor nu?

Mijn pony heeft ook een moeilijke start gehad als veulen,
en heeft altijd een erg pleuzige vacht
daarom laat ik haar eind oktober sinds vorig jaar scheren en dan een dikke winterdeken op (2oo grams) ze staat verder snachts op stal, dus dan kan ze weer "opwarmen" en dan als het overdag veel regent staat ze alsnog binnen. Maar een beetje regen kunnen ze wel hebben, en als ze dag en nachts buiten zouden staan dan kan zo'n dun dekentje wel, in de zomer lopen ze bij ons ook met een dun dekentje tegen de vliegen, waarom zou het toen nog niet kunnen?