scheren, trauma gevoelig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

scheren, trauma gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:53

Mijn pony staat sinds kort voor het eerst op stal.
Het is een shetlander en ze is voor dat ze op stal kwam al verhaard.
dat betekent dat ze nu al een redelijk dikke vacht heeft.

Hierdoor heb ik ervanaf gezien om haar een deken op te doen.
Momenteel zweet ze al op stal en na 5 minuten rijden is ze kletsnat terwijl ze een prima conditie heeft.

Nu heb ik er over na zitten denken om haar te scheren.
Maar ze is heel erg trauma gevoelig. Rare apparaten die iets bij haar doen (bv een spuit, vliegenspray, waterslang) vind ze dood eng. Ze word hier helemaal panische van en wil vervolgens vluchten.

Nu is ze nog nooit geschoren maar ik denk dat ze hier net zo op zal reageren.
In dat geval zal ik met mijn onervarenheid haar zeker weten niet zelf kunnen scheren.
Ik moet vrees ik zowieso iemand anders vinden die het voor me kan doen.

Wie heeft hier ervaring mee?
heeft iemand tips voor mij?
of moet ik haar in haar winterjasje laten zitten en het zweten tijdens het rijden voor lief nemen?
ik vind het persoonlijk vervelend voor mijn pony heb eigelijk ook geen idee of ze er last van heeft hoor Lachen

Mjay

Re: scheren, trauma gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:58

tja je kan het proberen stukje bij beetje te doen en anders of een praam of een ander sedetie middel geven voor je gaat scheren.... je zal niet de eerste zijn die zn pony tranquigel geeft voor het scheren... je DA kan je hierbij waarschijnlijk wel helpen om aan een sedatie middel te komen... persoonlijk ben ik er geen voorstander van als je scheert en ze gaat wel naar buiten zal ze toch een deken op moeten want haar eigen vachtje beschermd haar niet meer tegen kou regen en vocht

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:07

Mjay schreef:
tja je kan het proberen stukje bij beetje te doen en anders of een praam of een ander sedetie middel geven voor je gaat scheren.... je zal niet de eerste zijn die zn pony tranquigel geeft voor het scheren... je DA kan je hierbij waarschijnlijk wel helpen om aan een sedatie middel te komen... persoonlijk ben ik er geen voorstander van als je scheert en ze gaat wel naar buiten zal ze toch een deken op moeten want haar eigen vachtje beschermd haar niet meer tegen kou regen en vocht

ja ik ben me ervan bewust dat ze na het scheren wel een deken om moet.
dat is verder geen probleem.

het gaat me alleen om de actie zelf.
ik zal eens informeren bij mijn DA, dankje!
Had ik nog niet aan gedacht. Heb er nooit bij stil gestaan dat een DA hierbij ook zou kunnen helpen.

voor als nog zijn verdere tips etc. welkom!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:18

Voor het scheren sederen en het met beleid aanpakken. Als je regelmatig scheert went hij er op den duur wel aan.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:24

Ik raad ook aan de pony de eerste keer iets kalmerends te geven. Laat je pony scheren door iemand die het vaker gedaan heeft, dan duurt het ook niet eindeloos.