Te laat voor overgang stal / kapschuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomi1

Te laat voor overgang stal / kapschuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 20:07

Ik heb een tinker en 2 shetlanders. Shetlanders staan bij huis in een inloopstal met een kleine weide. De tinker staat in pension (de laatste 2 weken voornamelijk binnen) zonder deken.

Nu ben ik in de gelukkige positie gekomen dat we een ander huis hebben met ruim voldoende grond om alle 3 de paardjes bij huis te houden, grote weide en mijn man heeft een kapschuur gemaakt ong. 3 mtr. diep en 10 mtr. lang met daar aan een groot zandpaddock waar ze 's nachts in kunnen zodat ze zich niet klem eten aan het gras en ik de weidegang een beetje kan doseren (zijn toch sobere rassen).

Ik wil alle 3 de merries tegelijk in de nieuwe situatie brengen omdat er 2 vrij dominant zijn(de tinker en de oudere shet merrie) en ik dacht zo de kans dat er 1 zich de hele schuur toebedeeld en de andere buiten sluit te verkleinen.

Nu menen ze op de pension stal dat het voor de tinker te koud is om nu nog in deze half open situatie gehuisvest te worden. Ze heeft natuurlijk niet zoveel haar als de shetten maar wel veel meer als de "sport"paarden op stal.

In mijn ogen is het helemaal nog niet zo koud, en ik heb 2 regendekens gekocht 1 keer 0 grams en 1 x 150 grams voor als de nacht temperatuur toch daalt, en ik dacht aan onder de 5 graden 0 grams en onder de -5 graden 150 grams.

24/7 uur buiten is toch beter dan 2/7 buiten en 22/7 binnen?

Kan ik de tinker naar buiten doen eind oktober of moet ze in pension blijven tot het voorjaar met het risico op een merrie rangorde probleem?

Mijn voorkeur gaat uit naar naar buiten, maar ben ik dan te hard voor de tinker?

Billy

Re: Te laat voor overgang stal / kapschuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:09

Ik zou dr gewoon onder de kapschuur zetten. Ze kan immers beschut gaan staan, enzo koud is het nu nog niet.
Ze maakt vanzelf nog wel meer vacht aan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:09

ik zou zeggen, gewoon naar buiten doen!
het is nog zacht weer, moet best kunnen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:10

Ik denk dat het gewoon kan hoor. Zeker als je een schuilstal hebt. ( Gelukkige jij!!!!) Kijk het gewoon even aan als het kouder word of gaat regenen. Dan misschien een regendek op.
Ik zou mijn paard maar lekker bij huis zetten.
DE pensionstal ziet natuurlijk ook inkomsten verdwijnen he!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:14

ik zou het ook gewoon lekker doen, maar dan liever vandaag dan het einde van de maand. nu is het super lekker weer!!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:15

Je kan volgens mij je tinker nog wel weer naar buiten zetten. Het is nog niet koud buiten en je tinker kan schuilen bij wind en regen in je schuilstal. En zelf maakt ie nog een wintervacht aan. Kwa deken moet je nog even aanzien om te kijken hoeveel haar zij nog aanmaakt.
Het lijkt me niet een groot probleem om hem nu nog naar buiten te doen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:17

Lekker zo snel mogelijk naar je eigen plekje verhuizen, het is helemaal niet koud en zeker niet voor een tinker, en als het regent dan eerst een 0 grams regendeken op doen, zeker niet te snel met een 150 grams beginnen. Ze maakt zelf lekker een wintervachtje aan, wij denken veel te snel dat paarden het koud hebben maar dat valt best mee. Veel plezier met je paardjes aan huis !!