Scheren Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Scheren Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:53

Ik zit te twijfelen om de Fries die ik rijd te scheren omdat ze zo ontzettend zweet. Alleen ben ik bang dat ze dan wat grijzig word. Is er een manier om dat te voorkomen (heb wel veel ervaring met scheren) of ligt dat aan de kleur van de haren (naar mijn idee is ze zwart met iets rood pigment).
Heeft iemand de gouden tip voor mij?

just_kiki

Re: Scheren Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:54

Mijn fries werd nooit grijs, maar bleef netjes zwart. maar denk niet dat je er iets aan kan doen hoor. ( tja niet scheren Clown )
trekt natuurlijk wel gewoon weer weg Knipoog .

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:54

Dat kan je van tenvoren niet weten,, kwestie van OF uitproberen OF niet scheren Huilen

De mijne moest er ook aan geloven,, was echt een teddybeer,, arme dier was na 20 minuten rijden zeiknat Huilen

Ik heb dan wel GEEN fries?? Vork maar een KWPN ( zwart,, met iets donkerbruin op flank..) Bloos

Hij is gisteren voor de 1e keer geschoren..

En hij is er mooier onderuitgekomen dan dat hij was Lovers Lovers

PIKZWART zelfs op de flanken ..en van TOP tot teen appeltjes,, en glimmen?? PRACHTIG resultaat Lovers Afgod

..........................................................................................................................................................

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:53

Ik heb ook wel eens gehoord dat men de paarden wast nadat ze geschoren zijn, tegen het grijze van het huidvet oid?
Weet niet hoor, iemand die dat weet/doet?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:17

Lappie_Lap schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord dat men de paarden wast nadat ze geschoren zijn, tegen het grijze van het huidvet oid?
Weet niet hoor, iemand die dat weet/doet?

Als je beschikking hebt over warm water??kan je ze rustig na het scheren wassen..
Maar als je alleen maar koud water hebt?? Huilen Huilen dan wordt het FLINK poetsen.. Duivel

Tijdens het scheren komt er inderdaad huidvet los,, dat is bruin grijsachtige stof..
MAAR (tenminste zo doe ik dat) ik veeg altijd na 1 geschoren baan de haren weg met mn mouw,,DUS ook het stof dan glimmen ze al flink;)

Daaronder zit dan de haarkleur Haha!

Na het scheren poets ik flink na zodat alle losse haren weg zijn,, en dan glimmen ze 10x zo hard...

Ik las net in een ander topic dat donkerbruine paarden meestal grijs worden NA het scheren,, en echte zwarte paarden gewoon zwart blijven Pling

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:18

ik was eigenlijk ook altijd na het scheren, inderdaad tegen het huidvet, maar ook tegen de kleine haartjes die in de vacht blijven zitten en kunnen gaan schuren.

ik heb eef ook geschoren gehad, die bleef ook zwart.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:33

die van mij krijgt 'n soort muisgrijze kleur na 't scheren Clown ziet wel grappig uit...

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:39

Ja die van mij wordt ook zo'n muisje Clown !
Ik heb een hele donkerbruine als je heel goed kijkt; als je van een afstandje kijkt of snel van dichtbij dan is het zwart..

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:46

kimmysan schreef:
Ja die van mij wordt ook zo'n muisje Clown !
Ik heb een hele donkerbruine als je heel goed kijkt; als je van een afstandje kijkt of snel van dichtbij dan is het zwart..

haha dat heb ik met die van mij als ze in dr wintervacht zit *LOL* is donkerbruin van zich zelf

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:56

LiSSy schreef:
ik was eigenlijk ook altijd na het scheren, inderdaad tegen het huidvet, maar ook tegen de kleine haartjes die in de vacht blijven zitten en kunnen gaan schuren.

ik heb eef ook geschoren gehad, die bleef ook zwart.

ik was ze idd ook vanwege dat de huid altijd wel een beetje droog is na het scheren (athans bij mij wel Ja ) en het helpt natuurlijk voor de losse haartjes Haha!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:07

Uiteraard met warm water zazoeyou ... Wordt anders wel heel brrrr voor je paard Tong uitsteken

Doen jullie het wassen ook nog met een speciale shampoo, vanwege het scheren? Of gewoon de normale paardenshampoo die je anders ook gebruikt?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:14

Goed wassen, klein beetje Dreft er door voor het ontvetten. Wel goed uitspoelen uiteraard. Knipoog
Na het scheren kun je er nog met een doek met bijv. zonnebloemolie overheen gaan

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:18

Mijn fries wordt ook elk jaar geschoren maar het hangt erg af van het scheerapparaat en wanneer er geschoren wordt of ze grijs wordt of niet.
Vorig jaar hebben we eind oktober gedaan en niet al te kort geschoren toen bleef ze helemaal zwart.

Als je het apparaat kunt instellen dan zou ik het niet te kort op de huid zetten. Dan heb je de grootste kans dat ie zwart blijft.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 12:56

Heel erg bedankt voor de vele reacties! Ik wacht denk ik nog heel even anders kan ik blijven scheren, haha! maar ik durf het nu wel aan:)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:29

Helaas wordt mijn Fries ook grijs na het scheren. Na een week of 2 wordt hij langzaam aan weer ietsje meer zwart.

Isa_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:31

Wat is belangrijker? Dat je fries zwart is of dat je geen last meer hebt van lange haren en dat het paard dus sneller droog is?

Voor mij zou de keuze wel makkelijk zijn hoor..... Bloos

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:58

ook wij hebben een fries die we overwegen om te scheren.. Dat ze wat grijs wordt vind ik niet zo erg, maar ik zou graag weten hoe ik een fries moet scheren bij de benen? Heeft iemand hier foto's van?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:13

2 opties:
Van lijf tot knie met de scheermachine naar beneden scheren (met het haar mee) dan wordt dat niet zo kort. haren op onderbeen laten zitten
Of hele been tegen het haar in scheren (evt. behalve de sok/ achterkant van het onderbeen)