scheerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thunderking

scheerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:36

Hallo allemaal,

Ik heb een "klein" probleempje. Mijn paard wil niet geschoren worden! Hij heeft een (denk ik) enorme hekel aan het geluid van het scheerapparaat! Vorig jaar heb ik hem muisjes gegeven, en een praam om zijn lip gedaan, maar dit hielp weinig. Nu zit ik eraan te denken om zijn oren te proppen, zoals ze met de renpaarden doen! maar ik heb werkelijk geen idee waar je aan die ding kan komen!

heeft iemand een idee of andere goede ideeen, ik kan me niet voorstellen dat mijn paard de enigste draak is die zijn haar liever behoud!!

Ik wacht met spanning af!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: scheerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:37

Als je iets in de oren van het paard propt kan hij natuurlijk het scheerapparaat nog steeds zien, en waarschijnlijk ook nog wel horen. Daar zou ik de oplossing dus niet in zoeken.

Ons paard is ook een drama met scheren, heeft namelijk als jong paard het snoer van het scheerapparaat doorgebeten en is doordat hij toen een fikse optater kreeg en ook de stroom meteen uitviel (paard ook aan de kletter natuurlijk) voor zijn leven getraumatiseerd geraakt. Als je hem gaat scheren draait hij door en doet er alles aan om weg te komen. Wij proberen het leed te beperken door 1 keer scheren per jaar begin december (is helaas voor hem wel nodig als we ook in de winter willen rijden) en hij krijgt dan een spuitje van de DA waardoor hij helemaal groggy wordt. Is wel een drastische maatregel maar voorgaande jaren met praam of sedalin geprobeerd en dat werkt bij hem dus niet want door die verdoving breekt hij heen wat nog gevaarlijker is omdat hij dan minder coordinatie over zijn ledematen heeft dan normaal. Een praam heeft helemaal geen effect bij hem. Vorig jaar voor het eerst met spuitje gedaan en willen nu niet anders meer. Zeg niet dat jij nu ook je paard moet platspuiten, maar als blijkt dat niks anders helpt is het wel een goede oplossing, helemaal als je paard levensgevaarlijke toeren uit gaat halen om maar weg te komen.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:39

heej je kan bij de dierenarts een verdoving halen het is iets van 15 euro en werkt 8 uur je kan dan gemakkelijker scheren en het kan geen kwaad het is geen narcose....

xxx

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:42

Heb je de praam wel goed opgedraaid en op het juiste moment?
Misschien is er een ervaren iemand die je kan helpen?
Zoals hierboven ook al werdt aangegeven zou ik eerder voor sedatie kiezen als voor oorproppen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:52

Verplaatst: OPG --> SV

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 08:05

bedankt allemaal! denk idd ook de DA er maar aan de pas moet komen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:32

Onze shet vind het heel naar en echt eng. Hij staat echt te trillen. Normaal heb ik de praam erop, maar dat kleine bovenlipje is best lastig. Vorig jaar sedatie gebruikt, maar hielp niks. Zijn piep kwam er iets uit en hij leek suf, maar toen het apparaat aan ging, was ie wer bang. Met de hand dus als praam hem vastgehouden. Ik doe bij hem dan niet alles, want het gaat niet om de mooi, alleen het zweten van het werk. ( hij werkt)
Nu had ik met een tondeuse zijn 3e oor weggehaald ondanks dat ie tegen stribbelde. Hij leek het iets op te geven, dus ga het scheren ook proberen weer zo. We hebben hem al 8 jaar en hij is pas 3x geschoren nu, maar water en spuitbussen vond ie vroeger ook niks. Dat is alleen iets makkelijker te herhalen en te oefenen. Ik scheer ook eerst de grote pony naast of voor hem en laat ze bij elkaar staan. Ze staan altijd samen. De grote vindt scheren heerlijk, dus die stressed nooit.

Ik vind dus een praam het beste resultaat geven als het moeilijk gaat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:33

uhmm,, wat bedoel je met 3e oor ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:41

Het stukje bij het kopstuk van het hoofdstel. Ik weet dat het een shet is en mensen dat onain vinden, maar het gaat me niet om het uiterlijk. Mijn zoontje rijdt hem en het werkt prettig. Net als het scheren noodzakelijk is als hij zo loopt te zweten en de shet ook verschillende dekens op krijgt van dun naar dik. Hij heeft verder wel hele lange manen. En de sokken zijn niet extreem. die van mijn New Forest zijn dikker, maar als het me irriteerd gaat het eraf. Hebben ze geen last van.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:46

idd eens proberen met sederen ('t verdoven) hoewel sommige paarden hier idd wel eens "doorheen breken" mijn 1e paard hebben ze compleet plat gespoten met sedaline maar brak hier zelfs nog doorheen, me 2e paard was vrij mak met de sedaline maar liet 't wel goed.. mn 3e blijft als 'n mak lammetje staan Lachen