Kun je een ongevoerde regendeken ook af en toe op doen ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Kun je een ongevoerde regendeken ook af en toe op doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 14:46

In principe ben ik niet zo voor dekens, maar mijn Fjord leeft zich helemaal uit in de modder en als je dan wil rijden is het niet handig Haha! .

Kan ik een ongevoerde regendeken ook soms opdoen, dus als ik s'morgens ga lessen dat ik hem dan de avond ervoor opleg. Of is het net als met andere dekens dan ik hem dan steeds om moet laten ?

hannico09

Re: Kun je een ongevoerde regendeken ook af en toe op doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:52

Ik heb bij mijn fokmerries alleen een ongevoerde deken op bij echt slecht weer, dus veel wind en regen. als het droog is en windstil staan ze zonder. Alleen de ene dag op de volgende af en zo verder lijkt me niet erg goed.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:55

Volgensmij kan dat helemaal geen kwaad hoor. Vooral omdat het 's nachts wat kouder is en zo'n deken stelt weinig voor. Ik gebruik hem ook voor de wind en de regen maar niet voor de kou ofzo dus jouw pony hoeft dan heus niet altijd een deken op te hebben..kan prima Knipoog

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:05

de reden waarom (schoon blijven) is gewoon een verkeerde manier van denken over het gebruik van een deken en kan juist het paard ziek maken...een gezond paard ,die zichzelf op temperatuur kan houden hoeft géén deken op en doe je hem dan af en toe een deken op dan ontregel je hem en gaat hij juist extra haar aanzetten, wat weer gevolgen heeft met het rijden (zweten) en minder snel drogen (longontsteking) en spierproblemen....

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:12

broadway schreef:
de reden waarom (schoon blijven) is gewoon een verkeerde manier van denken over het gebruik van een deken en kan juist het paard ziek maken...een gezond paard ,die zichzelf op temperatuur kan houden hoeft géén deken op en doe je hem dan af en toe een deken op dan ontregel je hem en gaat hij juist extra haar aanzetten, wat weer gevolgen heeft met het rijden (zweten) en minder snel drogen (longontsteking) en spierproblemen....

Van een superdunne regendeken (ongevoerd) ? Zoiezo moeten mensen met paarden met dikke beharing lang uitstappen/droogstappen dus dat zou geen spierproblemen/longontsteking mogen veroorzaken dat ligt dan aan de cooling-down.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:19

Ik heb het niet over het rijden, want dat werd niet gevraagd.... , maar puur loslaten met de ene keer wel en de andere keer géén deken op !

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:23

Nee maar in je laatste zin had je het wel over de gevolgen bij het rijden daar reageerde ik op. Ik vind dat het wel kan 1x in de week ofzo maar ook alleen omdat het 's nachts is en met 14/15 graden

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:25

Je doelt toch wel op rijden broadway.... deken + zweten = minder snel drogen. Maar pony's met een dikke vacht zweten toch ook veel en moeten ook lang uitstappen, dat kan toch ook geen kwaad?

Ik ben van mening dat het echt geen kwaad kan hoor! Doe het zelf ook gerust! Zolang je niet een week op, een week af doet dan kan het geen kwaad hoor. Een nachtje een dekentje op voor de ergste modder kan best Ja.

En hoe vaak gebeurd dat nu? Hooguit een keer per week voor de les en als het wat slechter weer is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:36

Ik heb een hele gezonde, winterharde pony (halve Fjord ook trouwens Knipoog ), die het hele jaar door buiten staat en zich daar heel gelukkig bij voelt. En ja, ook ik heb een ongevoerde regendeken die ik 's winters soms uit de kast trek bij extreem nat weer in combinatie bij bv. storm. Dan heb ik het dus over de dagen dat het echt dagenlang regent, want hij kan echt wel wat hebben.
Ik moet zeggen dat hij hem vorig winterseizoen 2x een dag opgehad heeft en dat was het. Gaat prima, maar ik ben geen type die snel naar de dekens grijpt. Hij heeft een dikke vacht, krijgt goed ruwvoer bijgevoerd, maar bij echt extreem nat weer maak ik die uitzondering wel. Ja, hier op bokt lees ik wel eens kritiek daarop, maar mijn paard doet het prima zo, met zijn weerstand is niets mis.
Zo lang je maar niet teveel gaat 'tutten' met een deken, dus eigenlijk ook niet vanwege het vies worden. Dat hoort er nou eenmaal bij 's winters buiten (ik heb ook zo'n heerlijk modderpaard, maar maak me er echt niet druk over). Haha!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:45

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben absoluut geen type wat erg tuttig met mijn paardjes omgaat maar mijn Fjord gaat rustig in natte modder liggen rollen !! Lekker als je een uur later les hebt, zie het dan maar eens knap en zandvrij te krijgen...ha ha ha.Ik stap hem altijd lang uit dus dat is het probleem niet lijkt me. Ik ga hem af en toe eens gebruiken.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:07

nee, ik heb het NIET over het rijden, maar wel over een paard met wintervacht een deken op doen....een gezond paard met wintervacht zal het dan warm krijgen en zijn haar weer los laten, als dat de bedoeling is...prima, maar dit paard moet zijn vacht juist houden voor die keren dat hij zo naar buiten gaat, dus als er géén les is....als het haar dan aangepast is met een deken als bescherming, dus dunner in het haar , zal dit paard problemen krijgen !
Dus te warm, haar uitval ....
te koud, haar aanzetten....

Een wollebal moet inderdaad langer uitstappen en een paard met deken, dus dunner in het haar moet een zweetdeken op met het uitstappen !
De ongevoerde regendeken beschermt tegen regen en tocht , voor 1a2 uurtjes (even benen strekken, rollen) is prima , maar een hele nacht ....
dan neem je een risico dat je hem ontregeld.....houdt dus zijn vacht in de gaten en controleer hem op het zweten....
Veel regendekens "ademen" niet , die zijn niet luchtdoorlatend en juist deze dekens vormen het probleem ! Dan begint het paard te zweten...koud weer....ziek worden (longontsteking)
Met een goed ademende regendeken is af en toe even op géén probleem !

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:33

Bedankt....erg leerzaam. Ik heb zelf een Rhino deken dus die ademt prima !

black21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:25

broadway schreef:
nee, ik heb het NIET over het rijden, maar wel over een paard met wintervacht een deken op doen....een gezond paard met wintervacht zal het dan warm krijgen en zijn haar weer los laten, als dat de bedoeling is...prima, maar dit paard moet zijn vacht juist houden voor die keren dat hij zo naar buiten gaat, dus als er géén les is....als het haar dan aangepast is met een deken als bescherming, dus dunner in het haar , zal dit paard problemen krijgen !
Dus te warm, haar uitval ....
te koud, haar aanzetten....

Een wollebal moet inderdaad langer uitstappen en een paard met deken, dus dunner in het haar moet een zweetdeken op met het uitstappen !
De ongevoerde regendeken beschermt tegen regen en tocht , voor 1a2 uurtjes (even benen strekken, rollen) is prima , maar een hele nacht ....
dan neem je een risico dat je hem ontregeld.....houdt dus zijn vacht in de gaten en controleer hem op het zweten....
Veel regendekens "ademen" niet , die zijn niet luchtdoorlatend en juist deze dekens vormen het probleem ! Dan begint het paard te zweten...koud weer....ziek worden (longontsteking)
Met een goed ademende regendeken is af en toe even op géén probleem !

mee eens, daarom is het bij mij op=op en af=af
en dus niet elke keer wisselen

pearno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:17

lijkt me niet zo'n heel goed idee. als je deken opdoet moet je hem ook oplaten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:13

Ik wissel wel. Vandaag prachtig weer en warm staat bijna te zweten onder regendeken. Dus overdag zonder en s nachts met deken. Als het overdag erg regent hou ik wel de deken erop.

Els_St

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:44

Kan prima hoor! Ik snap heel goed dat je dat wilt doen.
Doe het zelf namelijk ook, ook als ik een wedstrijd heb ofzo.

Zolang je het maar bij een ongevoerde houd.