2 vraagjes over dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

2 vraagjes over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:00

Hoi bokkers! Haha!

Ik heb 2 vragen over dekens.

1. Ik heb mijn paard sinds 2 weken een regendeken op gedaan. Ze begon al best wel een dikke vacht te krijgen maar sinds ik die deken op heb is het over. Haar vacht is mooi dun geworden, ze is helemaal glad. Maar haar hals niet, daar heeft ze echt lange haren gekregen, en ook haar benen. Daar baal ik dus van, ik wil namelijk niet zo lang uit hoeven te stappen omdat haar hals zo bezweet is. Mede daarom heb ik haar een deken op gedaan (ook omdat het natuurlijk warmer is). Wat kan ik daar tegen doen? Ik wil haar niet scheren, ik rij namelijk nog gewoon recreatief en vind het dan een beetje onzin (en te veel werk, kan het zelf ook niet). Ik zat zelf te denken aan een hals deken. Maarja ik heb net 2 nieuwe dekens gekocht... Dan moet ik dus weer een nieuwe kopen waar een hals aan zit. Waarom ik het raar vind, de pony die naast haar staat heeft ook een dekentje op maar die heeft op haar hals gewoon dezelfde haardikte als op haar lichaam. Natuurlijk het ene paard is het andere niet, maar heeft iemand een tip voor mij?

2. Ik heb een winterdeken gekocht die ik straks op ga doen, nu was deze deken te klein. Bij dr kont zat er 5 cm geen deken, hij was echt te kort. Nu heb ik geruild en een grotere maat gekocht, maar deze is eigenlijk te groot! Hij is namelijk ook langer geworden over de breedte lama zeggen. Is dit heel erg? Bij dr kont zit die nu gewoon goed, wel iets ruim. Maar bij dr borst is hij nu eigenlijk iets te lang... Ik heb namelijk géen zin om weer de deken terug te sturen naar Divoza, want een maat kleiner past toch niet en het kost me steeds verzendkosten! Dus, liever een te kleine deken of een te grote? (Terug brengen kan niet meer, en een andere kopen heb ik op dit moment eventjes geen geld voor...)

Graag tips! Alvast bedankt! Knipoog

Groetjes Nicol

jesito

Re: 2 vraagjes over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:12

1. De vacht is niet ineens dunner, maar de vacht onder de deken ligt gewoon plat waardoor die dunner lijkt.
Dit is ook de reden dat de vacht op de hals wel dik uit ziet omdat je pony deze overeind kan zetten voor de warmte aan de
hals vast te houden.
Je pony heeft dus nog een gewone dikkere vacht, maar goed ook want anders zou die het met een regendeken alleen nog heel
koud krijgen.
2. Ik zou liever een iets te grote hebben dat te klein, maar de deken mag niet achter de schoft zakken.
Als de deken achter de schoft gaat zitten is die echt veels te groot en zorgt die voor drukkingen.
De meeste dekens horen vanaf de hals voor de schoft te beginnen, dus ook de schoft zit dan onder de deken.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:24

jesito schreef:
1. De vacht is niet ineens dunner, maar de vacht onder de deken ligt gewoon plat waardoor die dunner lijkt.
Dit is ook de reden dat de vacht op de hals wel dik uit ziet omdat je pony deze overeind kan zetten voor de warmte aan de
hals vast te houden.
Je pony heeft dus nog een gewone dikkere vacht, maar goed ook want anders zou die het met een regendeken alleen nog heel
koud krijgen.
2. Ik zou liever een iets te grote hebben dat te klein, maar de deken mag niet achter de schoft zakken.
Als de deken achter de schoft gaat zitten is die echt veels te groot en zorgt die voor drukkingen.
De meeste dekens horen vanaf de hals voor de schoft te beginnen, dus ook de schoft zit dan onder de deken.

Hé dankje wel!
Dat van die vacht is inderdaad wel logisch ja!
Nouja ik ga binnenkort toch de winterdeken op doen en als het nog kouder wordt kan ik altijd nog de regendeken én winterdeken op doen.

Ik denk dat ik het met de te grote deken deze winter ga aan kijken, of er drukplekken komen. Anders koop ik volgend jaar wel een nieuwe. Deze was toch niet zo heel duur en dan heb ik vast wel weer geld er voor!

Bedankt!

Groeten Nicol

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:29

Een te grote deken kan ik je niet aanraden. Deze deken kan namelijk achter de schoft zakken en daar de nodige drukkingen gaan geven. Een pasvorm moet gewoon goed zijn wil je geen drukkingen, kale plekken krijgen bij je paard.
Elk merk heeft zijn eigen pasvorm. Wellicht dat je kan kijken naar een ander merk?
Mijn paard heeft ook een deken op in de winter, onder de deken blijven de haren korten, bij de benen en de hals zijn de haren inderdaad langer, logisch want daar heeft hij geen warmte van de deken dus maakt hij daar ook meer vacht aan.
De haren onder deken gaan ook gladder liggen dus kunnen op die manier wel korter lijken..