Ik blijf het lastig vinden, mijn paard (fjord x welsh) heeft een heule dikke wintervacht. Door het rijden en longeren zweet hij altijd wel wat, de ene keer meer als de andere. Nou zorg ik er, als het even kan, voor dat hij niet helemaal kleddernat word, maar zweet komt er toch op. Hij zweet vooral in de nek en onder het zadel. Na het rijden gaat hij of in de bak, of in de wei.
Doen jullie een zweetdeken op in zo'n geval? Ik weet dat je moet stappen tot het paard is afgekoeld, en dat dan de huid in ieder geval droog is, ondanks dat de vacht nog nat is.
Nou las ik in een ander topic: als ze nog nat zijn moet je ze eigelijk niet in de wind zetten. Leuke theorie, maar zo werkt het niet altijd. Ook heb ik gelezen, als het regent, moet je ze niet bezweet in buiten zetten, ook een leuke theorie die niet altijd op gaat. Daarnaast lees ik nog wel eens dat paarden met dikke wintervacht weer warm worden van de zweetdeken, en dat je dan weer zou moeten uitstappen.
Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven: deken op of niet? hoelang? met hals, zonder hals? fleece of wol? Ik ben benieuwd!
(scheren is trouwens geen optie)