Nat tot op de huid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Nat tot op de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 15:30

Mijn pony (17/18 jaar) met artrose in rug, hals en benen krijgt ieder jaar een deken op als het echt niet meer gaat, dit is op dierenarts advies omdat ze heel stijf wordt anders.
Ik zelf ben niet zo van de dkens maar goed wat nodig is is nodig, ze krijgt ook geen echte wintervacht.
Wel probeer ik het zolang mogelijk te rekken tot er een deken op doe, dit is ook geen probleem en merk het vanzelf aan haar.
Omdat het vieze weer dit jaar al erg vroeg is en ik liever nog wil uitstellen let ik wel goed op en ik ben er dagelijks.
Nu valt mij op dat na zo'n heftige regenbui of een tijd lang regen, zij nat is tot op de huid, ik heb eens gekeken naar andere paarden die wat dunner in de vacht zitten en sommige van hun hebben dat ook.
Toch lijken ze nergens last van te hebben.
Mijn shet daar in tegen is nat maar als je in zijn vacht kijkt is hij droog, zo hoort het toch.
Als ze nat zijn tot op de huid krijgen ze het toch koud of zie ik dat verkeerd, ze kunnen dan ook niet hun vacht meer omhoog zetten.
En wat kan ik nu het beste doen?

jesito

Re: Nat tot op de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 08:37

Niemand die daar iets over weet, iemand moet toch weten hoe dat zit.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:45

als ze echt nat is tot op de huid zou ik overwegen om de deken er al op te doen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:20

Toch vind ik dat raar want volgens de theorieen zou een paard toch gewoon zonder deken moeten kunnen staan, ik heb ook naar andere paarden gekeken en de meesten met hadden het ook.
Dit zijn ook paarden die nog nooit onder deken hebben gestaan.
Ik ga bij die van mij toch maar eens de deken op doen, maar raar vind ik het wel.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:20

Poets je ze veel?

Als ze veel gepoets worden haal je de vetlaag weg die ervoor zorgt dat ze droog blijven als het regent.
Het kan ook de leeftijd zijn sommige oude paarden krijgen meer last met hun huid. ( maar zo heel oud is jou pony nog niet zie ik)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:28

Ik poets niet echt veel, bewust al niet.
maar dat lijkt weinig uit te maken.
Van sommige paarden waar ik het ook bij had gezien worden nooit gepoetst.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:55

Een ouder paard dat bovendien ook nog arttrose heeft moet je absoluut niet urenlnag bloot in de regen laten staan. Afgezien van dat hij heel nat wordt koelt hij ook erg af, zeker nu je zegt dat ie nat tot op de huid wordt!

Absoluut een regendeken opdoen. Als hij daaronder op enig moment ook koud gaat aanvoelen, gerust een gevoerde waterdichte deken opdoen. Paarden met artrose zijn erg gevoelig voor kou en vocht!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:14

simodi schreef:
Een ouder paard dat bovendien ook nog arttrose heeft moet je absoluut niet urenlnag bloot in de regen laten staan. Afgezien van dat hij heel nat wordt koelt hij ook erg af, zeker nu je zegt dat ie nat tot op de huid wordt!

Absoluut een regendeken opdoen. Als hij daaronder op enig moment ook koud gaat aanvoelen, gerust een gevoerde waterdichte deken opdoen. Paarden met artrose zijn erg gevoelig voor kou en vocht!

ik weet er alles van ik heb zelf artrose.
bedankt voor je info en tip ik ga dat ook zeker doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:00

Je kunt ook alleen een regendeken opdoen als het van dat pisweer is zoals gister, een buitje overleven ze wel.

De deken doe je gewoon weer af als het weer droog weer is Knipoog

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:02

Zou gewoon ongevoerde regendeken (evtl. met hals) opdoen als het plensweer is, vooral in combinatie met VEEL wind. Inderdaad weer afdoen als het zoals vandaag weer droog is overdag.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:23

als ze een deken krijgen kunnen ze hun vacht ook niet omhoog zetten... Als je dan een deken zou gebruiken, zorg er dan voor dat het echt een goed waterdicht deken is... anders riskeer je dat je paard het inderdaad koud gaat krijgen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:45

Mabon schreef:
Poets je ze veel?

Als ze veel gepoets worden haal je de vetlaag weg die ervoor zorgt dat ze droog blijven als het regent.
Het kan ook de leeftijd zijn sommige oude paarden krijgen meer last met hun huid. ( maar zo heel oud is jou pony nog niet zie ik)

Poetsen heeft niets met verwijderen van huidvet te maken...
Als ik mijn haren borstel als het vet is haal ik er het vet echt niet mee uit. Integendeel, je verspreidt het vet vaak verder over de haren. Je zou de vacht dus zelfs vetter (kunnen) maken door poetsen Knipoog

Oudere paarden hebben sosieso vaak wat meer moeite met zichzelf droog en warm houden tijdens regen. Mijn altijd dekenloze paard heb ik een keer zó verkleumd en rillend uit de wei gehaald dat ik niet eens naar hem mocht wijzen. Sindsdien stond hij met natte weersomstandigheden onder een ongevoerde regendeken en dat hielp super!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:53

Alleen wassen haalt het vet uit de vacht weg, net als bij honden. Dat gebeurt echt niet bij poetsen/borstelen, volgens mij. Heb je na zo'n poetsbeurt wel eens met je hand over je (keurig gepoetste) buitenpaard gestreken? Zo spic en span zijn ze dan echt niet. Of knijp er eens een spons boven uit, dat water rolt er in droppels langs vanaf. Maar goed: een ouder paard of pony kan heel goed moeilijkheden met de vachtregulatie krijgen, die zou ik zelf dan ook zeker niet zonder (waterdichte) regendeken in natte, koude of winderige omstandigheden buiten laten lopen. Heel soms komt het voor, dat de vacht van een paard of pony niet (meer) de goede "regen-draairichting" vertoont, waardoor het water er niet goed afloopt, maar gewoon op de huid. Da's vaak het gevolg van doorfokken, ouderdomsveranderingen of een zeer slechte voeding in de jeugd. Maar dit komt echt maar heel zelden voor. Begin je eenmaal aan deken, dan wel op blijven letten, omdat de vacht zich dan natuurlijk niet meer vanzelf tegen de weersomstandigheden kan wapenen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:00

Geen ongevoerde regendeken opdoen maar eentje met voering. Anders is het nog te koud voor jouw artrose paardje!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:04

Ik heb de horseware amigo gekocht en heb meerdere dekens van dik tot dun.
Dat van arabesk vind ik ook een goede.
Vanaf volgend jaar komt ze in een paddock met loopstal te staan dan kan ze dus droog gaan staan als het regend, nu als het overdag regend, blijven ze binnen of ze staan er in en worden met stevige regen dan binnen gehaald.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:10

Arabesk schreef:
Je kunt ook alleen een regendeken opdoen als het van dat pisweer is zoals gister, een buitje overleven ze wel.

De deken doe je gewoon weer af als het weer droog weer is Knipoog

Nadeel is dat zeker oudere paarden met artrose veel energie moeten leveren om weer warm en droog te worden. Daarom kun je een flinke regenbui beter vermijden en al bij voorbaat een deken op doen.
Een zomerbuitje als het warm is is natuurlijk een ander verhaal, maar nu is het erg guur weer en koelen ze snel af.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 08:19

Voorlopig melden ze niet veel regen en zelfs dagen met 20/22 graden dus komende week blijft ze nog lekker zonder staan, als het weer omslaat kan ik de deken nog altijd opleggen.
Ik rek het het liefst zolang mogelijk en op dit moment heeft ze nog geen problemen ook niet gehad.
Als ze het koud heeft merk ik dat heel goed aan haar, maar dat wil ik dit jaar voor zijn.
Ze heeft dat alleen met regen en wind, met vriesweer heeft ze daar minder moeite mee.
Maar ja als je nat wordt tot op de huid en het waait dan krijg je het vanzelf fout dus dat laat ik niet meer gebeuren.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:41

hoe zit het eigenlijk met het voerschema van dit ouder paard? ik snap dat je paard helemaal stijf kan worden als die het koud heeft. Wij hebben bij ons een oudje van 34 staan met artrose en hoewel ze bij tijd ook wel eens stijf loopt lijkt het al bij al mee te vallen. Ze maakt moeilijk vacht aan, maar dat wordt gestimuleerd met een poeder onder het eten (vraag me niet welk, want 'k ben de naam kwijt), en voor de rest krijgt ze een senior mengeling en onbeperkt ruwvoer waar ze het heel erg goed op doet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:02

willeke_nijs schreef:
hoe zit het eigenlijk met het voerschema van dit ouder paard? ik snap dat je paard helemaal stijf kan worden als die het koud heeft. Wij hebben bij ons een oudje van 34 staan met artrose en hoewel ze bij tijd ook wel eens stijf loopt lijkt het al bij al mee te vallen. Ze maakt moeilijk vacht aan, maar dat wordt gestimuleerd met een poeder onder het eten (vraag me niet welk, want 'k ben de naam kwijt), en voor de rest krijgt ze een senior mengeling en onbeperkt ruwvoer waar ze het heel erg goed op doet.

Je hebt wel een goed punt, want warm houden en voldoende goede voeding voor een ouder paard houdt veel verband met elkaar. Haar aanmaken en warm houden kost enorm veel energie, mijn merrie van 24 is daardoor afgelopen najaar ook enorm afgevallen.