gebruik van een regendeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

gebruik van een regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 10:23

omdat mijn paard nu het grootste gedeelte van het jaar buiten loopt,wil ik tijden de natte periode een regendeken/outdoordeken gaan gebruiken.
omdat het weer komende week erg gaat veranderen wil ik de regendeken er op doen.

maar hoe strak doen jullie de singeltjes?
en hoe gaat het als je buiten hebt gereden in de regen en je paard is nat,doen jullie dan gelijk de regendeken weer op of wachten jullie tot je paard weer helemaal droog is?

graag hoor ik jullie tips/advies en ervaringen over het gebruik van de regendeken

Mi_Amore

Re: gebruik van een regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:28

Hey,

de singels laat ik zelf bij mijn paarden redelijk los, maar niet té. Mijn paarden rollen zich extreem graag en crossen graag rond op de wei, en als ik de singels nauw laat aansluiten trekken ze zelf de singels stuk.

Ik rij met een watervast in en uitrijdeken, ongevoerd. Als ik het tussendoor er eens afhaal en ze wordt alsnog nat zet ik haar met een fleece op stal en als ze droog is terug regendeken op. Zo hoeft ze niet nat onder de deken en moet ze niet lang op stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:29

je moet bij de bilriemen in elk geval kijken naar de paslengte van je dier, als het loopt mogen de riemen niet tegen zijn billen schuren. dus die heb ik vrij los.
de buikriemen heb ik zo zitten dat ze net de buik niet raken.

als ze echt goed nat zijn beter toch even wachten tot je dier bijna weer droog is.
als ze te lang nat onder een deken staan heb je kans dat ze wat sneller last krijgen van schimmel op de huid.
als ze alleen wat vochtig zijn dan kan die regendeken er naar mijn mening best weer op, ze zijn toch enigzins wel ademend dus dat vocht word wel afgevoerd.

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:31

De singels heb ik redelijk vast, maar ze raken net haar buik niet. Ze heeft dus wel wat ruimte over. De bilkoorten heb ik niet te strak (zodat ze niet schuren) en ook niet zo los, zodat ze er in vast kan raken als ze aan het rollen is.

Als ik me pony heb gereden, en ze is erg nat (door regen) gooi ik haar zweetdeken om en zet ik haar even op stal. Ik woon lekker dichtbij dus later wissel ik het gewoon om.

Ik zou niet regendeken omgooien als ze echt zeiknat zou zijn van de regen. Lijkt me namelijk niet echt lekker voor t paard.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:10

heb de regendeken toch maar op gedaan.
als ik nog een vuist tussen de singels kan doen is dat dan te los?

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:17

@ lorelei

nee dat is niet te los.. maar begrijp ik dat je paard eigenlijk altijd op de weide loopt (dag en nacht) in dat geval zou ik zelf niet zo snel een deken opdoen..

En wat betrefd na het rijden: eerst zorgen dat je paard idd droog is.. anders is het nog slechter als zonder deken!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:24

bedankt voor de reacties,uiteraard zijn meer reacties en ervaringen altijd welkom.

mijn paard loopt nu nog 24/7 in de wei.
straks als het weer erg slecht word of als de wei te nat is gaan ze in de nacht op stal en dan overdag waar het mogelijk is een paar uur naar buiten om een frisse neus te halen

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:27

nou vraag me niet hoe ze het voorelkaar heefd gekregen maar ze heefd de deken dus afgekregen.
misschien had ik de deken dan toch te los?
of zou dat kunnen komen door het rollen?want dat doet ze erg veel.
of ik moet er gewoon geen deken opdoen,maja ben eigenlijk bang dat ze het straks dan toch welkoud krijgt buiten.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:11

Je moet je paard niet bezweet onder een regendeken zetten Knipoog Want regendekens zijn (meestal?) niet ademend en laat de warmte en vocht niet los.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:13

VSW-->SV

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:18

bergkraai schreef:
maar begrijp ik dat je paard eigenlijk altijd op de weide loopt (dag en nacht) in dat geval zou ik zelf niet zo snel een deken opdoen..

Waarom niet? Momenteel staat mijn paard ook 24/7 buiten met deken en dat reeds zo'n 6jaar.
Hij gaat over een maand oid (afhankelijk van het weer) ook op stal.