Scheervraagjes: hoeveel gram, is nek nodig, volledig scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Scheervraagjes: hoeveel gram, is nek nodig, volledig scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:50

Hoi!
Dit jaar ga ik Mistral waarschijnlijk voor de eerste keer laten scheren. ( Dat laat ik voor de eerste keer doen door iemand die er wat van kent)
Normaal heeft ze altijd een winterdekentje van 300 gram ( zo is haar dikke wintervacht wat minder) maar nu ik haar ga scheren zal ze waarschijnlijk meer gram nodig hebben dus dacht ik aan een onderdeken. Dan kan ik dat onder haar winterdeken leggen. Hoeveel gram zou ik dan nemen?

Is een deken met nek nodig als je je paard scheert en je paard staat overdag buiten en 's nachts binnen?
Is volledig scheren aan te raden, gaat dat als ze overdag buiten staat?

Groetjes

cheyentic

Re: Scheervraagjes: hoeveel gram, is nek nodig, volledig scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:53

een halsdeken is niet echt nodig maar zou er wel een goed dikke onderdeken onder doen.
of je helemaal wil scheren moet je zelf weten, ik scheer mijn shet altijd in jachtpatroon, maar dat is vooral omdat hij dan af kan met een dunne deken en ik hem alleen scheer om zweten te verminderen met het werk..

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:59

cheyentic schreef:
een halsdeken is niet echt nodig maar zou er wel een goed dikke onderdeken onder doen.
of je helemaal wil scheren moet je zelf weten, ik scheer mijn shet altijd in jachtpatroon, maar dat is vooral omdat hij dan af kan met een dunne deken en ik hem alleen scheer om zweten te verminderen met het werk..

Ik dacht eerlijk gezegd aan een onderdeken van 200 of 300 gram. Over dat volledig scheren moet ik nog flink over nadenken. Ik wacht even af wat andere mensen zeggen. Ik had inderdaad ook al gehoord dat een halsdeken ervoor kan zorgen dat het de manen afschuurt maar heeft ze het dan niet koud aan haar nek?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:33

nee maar dan moet je wel zorgen dat ze het over de rest van haar lijf warm genoeg heeft. denk dat 300gr wel voldoende is voor erbij

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:39

Mijn merrie zweet vooral op haar hals, vandaar dat ik die dus ook scheer.
Ik trek of een halsdeken of een wollendeken (gevouwen) over haar nekje heen.

Wanneer ik haar scheer gaat ze onder 150 gram. Naar mate het kouder wordt bouw ik het uit tot max. 500 gram.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:46

als je binnenkort gaat scheren is 300 gram nog wel voldoende, als het kouder wordt zou ik er een onderdeken van 200 gram onder leggen.

een halsdeken is opzich niet nodig, maar dan komen ze vaak op de hals wel weer ietsje sneller in het haar. het is maar net wat jij graag wilt.

ik scheer altijd helemaal (dus ook benen en hoofd) en mijn paarden komen ook overdag zeker 4 uur buiten. Bella staat 10 uur per dag buiten en die wordt ook helemaal geschoren

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:05

Bedankt iedereen voor het oplossen van de vraagjes!
Wat ik waarschijnlijk ga doen: Helemaal scheren en een onderdeken zoeken van 200 of 300 gram.
Een deken met hals is dan ook niet echt noodzakelijk, gewoon ze warm zien te houden met het deken.
Ik ga waarschijnlijk op bokt even rondspeuren, misschien heeft iemand er nog wel eentje liggen.

Hartelijk bedankt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:06

je kan trouwens ook gewoon een staldeken (dus een niet waterdichte) gebruiken als onderdeken. dat zoekt vaak wat makkelijker Lachen

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 14:44

LiSSy schreef:
je kan trouwens ook gewoon een staldeken (dus een niet waterdichte) gebruiken als onderdeken. dat zoekt vaak wat makkelijker Lachen

Hoi!
Bedankt voor de tip Knipoog
Maar heb ondertussen een onderdeken gevonden van 350 gram van Pagony.
Het was nog een nieuwe, maar was te koop op bokt voor een goede prijs.
Nu nog iemand zoeken om te scheren Knipoog
x