Anders word er vanzelf wel getemt

Hallo,
Mijn vraag is dus over scheren.
Vorige winter heb ik mn paard geschoren omdat ik zat te wisselen met dekens elke keer en daardoor te dunne deken en dikke vacht.
Ze werd dus ook minder actief aan het been omdat ze haar warmte niet kwijt kon, dus toen toch besloten om haar te scheren.
Had haar hoofd en benen niet laten doen.
Nuu heb ik een zomerdeken opgedaan die is 200 gram. Ze staat nu overdag nog op het land, zodra ze daar van af is krijgt ze een deken op en dan word die er in de ochtend weer afgehaald.
Ze heeft nu nog haar mooie normale (zomer) vacht.
Maar nu heb ik haar dus 1x geschoren dat was voor het eerst. Maar omdat ik nu al begonnen met met de deken hoop ik dat ze niet weer zo dik in haar vacht gaat zitten.
Nu de vraag; Als je 1x geschoren hebt, moet je dan ook echt de keren daarop ook gaan scheren?
(ik hoop van niet..vind het helemaal niet fijn)
Had namelijk gehoord van een vriendin van mij dat al scheer ik er niet (dat het naar mijn idee niet nodig is) dat het misschien slecht kan zijn voor haar, de rede wat ze nog meer zei ben ik kwijt.
Kunnen jullie mij misschien verder helpen?
Ik wil het echt liever niet, ben nu dus al begonnen met een zomerdeken van 200 gram en als het dus nog kouder word doe ik dr deken van 400 gram op.
Heel erg bedankt in ieder geval!

Was het maar zo