[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LienGuyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:17

Celebi schreef:
Dat is er eentje op accu toch? Wat doet het als je de batterij weer even helemaal vol gooit? Mijn tondeuse scheert niet meer als de accu te leeg raakt. Geeft dan nog geen rood lampje trouwens maar verliest gewoon de kracht om door de vacht te komen. Een (te) lege accu of kapotte accu zou dus misschien een van de mogelijkheden kunnen zijn.

Ja klopt! De accu's zijn helemaal vol. En de lader geeft niet aan dat de accu's stuk of slecht zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:29

Volgend weekend word mijn pony geschoren in irish model. Ik laat dit door een vriendin doen maar heb dit in het verleden ook door een prof laten doen en ook toen was het scheef.
Is er iets waar ik de vacht mee kan aftekenen? Bijv een krijtje?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:35

lies

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:50

Ik gebruik wasco om af te tekenen.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:30

Ilsevdhoek schreef:
mcjv schreef:
Ik heb zelf dezelfde sectolin en de heiniger saphir. De saphir heeft meer “power” dus scheert echt veel makkelijker door de vacht heen, die sectolin blijft bij mij wel eens steken als ik te snel door de vacht ga.

Gezien jij beide apparaten hebt, hoe is jou ervaring qua geluid. Is de saphir echt net zo stil als de sectolin?

De sectolin is iets stiller, maar het scheelt niet veel. Als je me op Instagram @lifeofgaiya een berichtje stuurt kan ik je wel een filmpje sturen van de heiniger en het geluid :)

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:24

Ilsevdhoek schreef:
mcjv schreef:
Ik heb zelf dezelfde sectolin en de heiniger saphir. De saphir heeft meer “power” dus scheert echt veel makkelijker door de vacht heen, die sectolin blijft bij mij wel eens steken als ik te snel door de vacht ga.

Gezien jij beide apparaten hebt, hoe is jou ervaring qua geluid. Is de saphir echt net zo stil als de sectolin?

Ik heb de heiniger opal en de sectolin.
Maar ik vindt dat je deze persoonlijk niet met elkaar kan vergelijken.
De opal is trouwens wel stiller dan de saphir.
En qua prestaties en qua geluid steekt de opal echt boven die van sectolin uit.

Plus de messen van de opal kun je laten slijpen. En de opal scheert veel beter door de vacht dan de sectolin.
Ik heb met de opal mijn hele pony geschoren. Ik moet er niet aan denken om met de sectolin mijn hele pony te scheren

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:51

Hoe scheren jullie nou echt netjes een figuur, zoals een ster bijvoorbeeld?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:19

Youri123 schreef:
Bedankt voor jullie tips om mijn scheermachine weer aan de praat te krijgen. Ik heb inmiddels smeer. Maar denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Ik mis een blokje (is dat het draai moertje?) is mij vorige keer helemaal niet op gevallen. Zijn deze toevallig los ergens te koop?

[ Afbeelding ]

Volgens mij mist het aandrijfblokje, deze zijn vaak wel los te krijgen. Via macrovet bijvoorbeeld (iemand noemde deze al).

Horseware schreef:

Aftekenen met krijt. Eventueel eerst een patroon uitprinten, knippen en overtrekken.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:36

Horseware schreef:

Simpele figuurtjes als hartjes en sterretjes gewoon uit de losse hand of eventueel eerst erop tekenen.
Meer ingewikkelde figuren knip ik uit op papier en plak ik met spraylijm op de vacht :+ , moet je soms nog wel lijmresten eraf schrobben maar werkt wel fijn om strak langs het sjabloon te kunnen scheren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:42

Of een sjabloon maken en dan met wat spuitverf eromheen spuiten. Je scheert dat toch weg

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:22

Groeien bij jullie paarden het haar ook zo hard?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:23

Ik heb al veel informatie vanaf bokt kunnen halen, maar toch nog wat vragen.

Ik heb mijn paard sinds mei en hij zit nu behoorlijk in het haar. Ik wilde er niet aan, maar ik ontkom er niet aan om hem te scheren. Hij heeft het lastiger met werken en blijft behoorlijk lang nazweten.

Nu zit ik heel erg te twijfelen tussen een grote machine (Aesculap bonum) of een Heiniger Opal of Saphir. Ik heb ooit (20 jaar geleden) een keer een half paard geschoren. Dus wel echt een leek wat dat betreft. Is dan een Opal of Saphir niet handiger om mee te beginnen? Die hoef je ook niet af te stellen denk ik? Of is dat afstellen geen hogere wiskunde?

Die Aesculap zie ik in meerdere typenummer (644, 654, 656 bijvooorbeeld) Zit daar nog verschil in?

En ik zou heel graag op 3mm willen scheren. Nu zie ik op de scheerkoppen van de Opal of Saphir machines onder andere de cijfers 10wf staan, 15 wf of 7f bijvoorbeeld. Wat houden die cijfers un? Dat is mij nergens echt duidelijk geworden. Ik weet wel waar de letters voor staan, maar geen idee wat die cijfers inhouden. Welke brede scheerkop zou ik bijvoorbeeld kunnen aanschaffen als ik op 3 mm wil scheren?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil wel de juiste keuze maken haha!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:42

Ik zou voor een heinger opal of saphir gaan. Je kan ook met een normale kop scheren van 3mm wil ook prima.

Ik heb dit jaar voor het eerst de 2,4 mm kop van andis gebruikt de brede en moet zeggen ik zie geen verschil met de 3mm

Afbeelding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:14

Bij deze een vraag over een scheermachine. Ik heb een Tinker met mega sokken, vanwege rasp heb ik die weggeschoren met het scheerapparaat van de stalhouder. Een accu heiniger x series. Zelf met een sectolin begin ik niks. Nu zoek ik een scheerapparaat/tondeuse op accu die dit soort sokken kan bijhouden.Het haar groeit enorm bij, dus moet er elke twee weken bij langs. Nu hoef ik niet de goedkoopste, maar de allerduurste ook weer niet. Nu zie ik enkel hele prijzig accu machines, iemand een tip?
Van scheerapparaten op stroom heeft ie angst, dus dat wordt m niet.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 00:32

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:33

VWestra schreef:
Ik zou de Wahl Avalon doen. Daar kan ik de benen prima mee scheren van mijn Fries. https://agradi.nl/products/wahl-scheerm ... RgEALw_wcB

En anders een Heiniger. Ik overdenk nog of ik de Avalon en tondeuse eruit doe en er 1 Heiniger Saphire voor terug koop

Het is de Heiniger Explorer geworden, tondeuses zijn echt te fijn!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:13

Hooi. Ik kom ook even binnen vallen. Ik lees hier vaak genoemd de heiniger tondeuse, misschien kunnen jullie mij helpen want ik zou niet goed meer weten wat nu een geschikte voor mij is.

Ik zoek er een op accu. Voornamelijk beenwerk maar ook het scheren van een half paard (hals buik gedeelte). Het paard betreft een haflinger dus niet zo zeer lang haar maar meer dicht begroeid. Het liefst waar je andere messen op kan zetten daar ik de 1,5mm toch wel kort vindt. Mocht iemand een goede tip hebben, hoor ik het graag. Nu ligt mijn voorkeur op de saphir style, maar geen idee of deze ook echt geschikt is voor het paarden lichaam zelf.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:22

Ja daarmee kan je een heel paard scheren.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:27

SansaS schreef:

Dankje voor je snelle reactie! :) Heb je er zelf ervaringen mee?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:42

Mandy_B schreef:
SansaS schreef:

Ja! Ga je blij van worden, messen zijn verwisselbaar en te slijpen. Hij is stil en werkt fijn.
Ik scheer meestal het lijf met een groot apparaat maar bij een bange gaat het top met de saphir.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:15

Mandy_B schreef:
SansaS schreef:

Ja heb hem zelf al jaren

Afbeelding

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:32

Misschien een rare vraag maar hoeveel vragen jullie om een paard van anderen te scheren?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:43

Ik vroeg voor geheel scheren 55 euro

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:08

xx_Irisje schreef:
Mandy_B schreef:

Ja! Ga je blij van worden, messen zijn verwisselbaar en te slijpen. Hij is stil en werkt fijn.
Ik scheer meestal het lijf met een groot apparaat maar bij een bange gaat het top met de saphir.

Mijn paard is bang voor scheermachine met snoer. Een Saphire is te fijn voor het zware behang van mijn paard. Ik gebruik nu de Heiniger Explorer op accu. Hij staat er bij te slapen en het zware behang gaat er super af.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:10

Dat is niet veel Jester!
Ik heb mijn paard laten scheren (3 jaar terug) en toen werd er 100 euro gevraagd.
Daarom zelf maar een apparaat gekocht.