[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:48

Heeft iemand een tip tegen doorslaan van een amigo deken? Ik heb gisteravond mijn regendeken opgehangen, maar vannochtend was hij helemaal plakkerig aan de binnenkant.

Nibbit

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:54

De beste tip is op het paard laten liggen ^

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:56

Nibbit schreef:
De beste tip is op het paard laten liggen ^

Ja klopt maar als hij savonds op stal gaat is het best wel warm. Vriendin van mij heeft een bucas en die heeft er geen last van

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:12

Bucas kopen amigo heeft dat gewoon door de stof. Die is minder ademend dan bucas of rambo

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:18

Geen last van met mijn Amigo's (de amigo bravo 12 plus) dus geen tips. Had het juist altijd met mn bucas smartex. Die werd loodzwaar.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:09

Ik hoop op jullie hulp: mijn paard staat in een stal met uitloop en staat graag urenlang in de stromende regen (zoals afgelopen nacht) dus gister z’n amigo wug opgedaan. Nou is er wel extreem veel regen gevallen maar hij was vanmorgen nat op de flanken dus denk dat er een nieuwe regendeken moet komen, deze is na 5 jaar blijkbaar ‘op’.
Ik heb ook nog een rhino wug regendeken maar twijfel nu om eens een weatherbeeta te proberen namelijk deze: https://www.ej.nl/deken-weatherbeeta-co ... gI3J_D_BwE

Hoe verhoudt de waterdichtheid zich van Weatherbeeta tot de horseware rhino? Iemand die daar ervaringen mee heeft?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:41

Wheather beeta was hier top qua waterdicht maar je hebt wel verschillende kwaliteiten stof. Helaas was ie niet hufterproof

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:50

Hier lekte alles door bij mijn Welsh, die was zo ontiegelijk breed dat er een plasje water op zijn rug bleef staan waardoor alles uiteindelijk doorlekte kwam ik na heel veel dekens achter. De oude Weatherbeeta's bevielen echt heel goed, deed hij jaren mee, maar toen waren de buien ook nog niet zo extreem als ze nu vaak zijn en hij ging dan wel vaak in de schuilstal staan wat helpt.
De laatste twee nieuwere WB die ik voor hem had waren minder, 1 was waarschijnlijk een fabricagefout en heb ik ook volledig vergoed gekregen toen die na 1 bui compleet was doorgelekt. De ander lekte dus door vanwege het plasje op zijn rug en ondanks dat de 1200d stof veel sterker was dan de oude 600d dekens beschadigde de waterdichte coating wel snel zonder dat je het zag. Waar de 600d gewoon scheurde en makkelijk te plakken was, perforeerde de 1200d. Enorm lastig te repareren, moest steeds de hele voering los maken om aan de binnenkant te zien waar de waterdichte laag niet meer helemaal glad was en dan zat daar het lek.
Maar de pasvorm vond ik wel echt heel fijn voor hem dus dat was het dan wel waard.

De Rhino heb ik enkel de vari-layer gehad, ook een topdeken, vooral omdat de buitenlaag kan beschadigen maar de waterdichte laag er apart onder zit en beter intact blijft. Of die daadwerkelijk beter waterdicht bleef weet ik niet, was een 250gr en zodra er vulling in zit vangt dat een groot deel van het doorlekken op.

Mijn tinker vind de schuilstal niets en blijft liever in de stromende regen staan, gaat hooguit wat schuilen bij de bomen. Bij haar lekte vorig jaar ook de 200gr deken door. Toen ben ik gaan zoeken naar de deken met de hoogste waterkolom die ik kon vinden en dat is de Horsegear Hybrid geworden, dit model heeft een waterkolom van 8000. WB en Horseware beide geloof ik 3000, max 5000.
Enige nadeel van die horsegear is dat het vocht via de naden in de speciale rugvoering trekt maar dat is bij alle andere dekens op den duur ook, alleen nylon voering zuigt het water minder ver door de rest van de deken. Dus ik spray sowieso heel regelmatig de naden van mijn regendekens in en dat helpt. Andere nadeel voor mijn pony is dat de pasvorm het toch niet helemaal is voor haar.

Voor mijn Welsh was ik dat doorlekken zo zat dat ik een softshell liner heb gemaakt en dat beviel echt heel goed, gaf net een extra waterdicht laagje wat genoeg tegen het doorlekken beschermde. Ik zit er nu heel erg over te denken om voor mijn Tinker toch ook weer Weatherbeeta te proberen qua pasvorm en dan ook weer softshell liners te maken tegen het lekken want ik denk niet dat die het gaan houden met zoveel regen en een pony die weigert te schuilen, maar de schoftkussens en dichte staartflap zijn wel echt grote pluspunten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:23

Pallatin schreef:
Ik hoop op jullie hulp: mijn paard staat in een stal met uitloop en staat graag urenlang in de stromende regen (zoals afgelopen nacht) dus gister z’n amigo wug opgedaan. Nou is er wel extreem veel regen gevallen maar hij was vanmorgen nat op de flanken dus denk dat er een nieuwe regendeken moet komen, deze is na 5 jaar blijkbaar ‘op’.
Ik heb ook nog een rhino wug regendeken maar twijfel nu om eens een weatherbeeta te proberen namelijk deze: https://www.ej.nl/deken-weatherbeeta-co ... gI3J_D_BwE

Hoe verhoudt de waterdichtheid zich van Weatherbeeta tot de horseware rhino? Iemand die daar ervaringen mee heeft?

Ik ben helemaal fan van dekens van Weatherbeeta. En ook altijd waterdicht. Maar voor alleen regendeken heb ik al een paar jaar een Master. Die zit heerlijk, ook met een loopplooi, kussen op de schoft, en is op en top waterdicht.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:57

Zijn de Master dekens een beetje geschikt voor de bredere / kortere paarden?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:37

Ik heb de Lemieux Arika 50g, die met de beste waterkolom.
Eerste keer opgehad (met hals) maar is het normaal dat dekens op de naden dan doorlekken?
Het was natuurlijk wel bizar hard aan het regenen vannacht.
Bandje aan de staartflap was ook kapot, terwijl haar staart er niet eens door heen zat.
Vind dat toch wel een duur grapje, had ook expres deze waterkolom gekozen en niet de goedkopere variant omdat mijn paard 24/7 buiten staat..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:09

Damelza schreef:
Zijn de Master dekens een beetje geschikt voor de bredere / kortere paarden?

In de reviews zijn mensen tevreden dat hij past op hun brede Fries. Die zijn meestal toch ook korter?

Geen idee. Mijn paard is "normaal" van postuur en daar past hij perfect. Maar die is nooit moeilijk met dekenmaat.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:30

Bloodymary schreef:
Pallatin schreef:

Ik ben helemaal fan van dekens van Weatherbeeta. En ook altijd waterdicht. Maar voor alleen regendeken heb ik al een paar jaar een Master. Die zit heerlijk, ook met een loopplooi, kussen op de schoft, en is op en top waterdicht.

Bedankt voor de tip! Prijstechnisch zeker interessant, heb jij wel eens een Master deken gezien met halve hals? Dat is wel echt een voorwaarde voor die van mij. En ik heb een Gelder, maar met vrij smalle borst, lage halsinzet, hoge schoft en flinke ribben en billen. Op de foto’s die ik zie liggen de dekens op Iberische paarden of Friezen….
Ik scheer m niet en heb dus zelden een hele warme deken opliggen, en vond dat bij deze WB wel een voordeel: daar kan ik dan nog een liner onder doen. En nog een voordeel voor die van mij, hij heeft 198 en WB heeft de tussenmaat 200, die heb ik ook als vliegendeken van WB

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:42

MarjanB schreef:
Wheather beeta was hier top qua waterdicht maar je hebt wel verschillende kwaliteiten stof. Helaas was ie niet hufterproof

Na ja, ik vind de waterdichtheid nu echt t belangrijkste, de mijne is geen sloper en ook z’n maatjes niet, dat risico houd je toch… Fijn dat je iig qua waterdichtheid goede ervaringen had

@Iceprincess, super bedankt voor je ervaringen en uitleg. Ik heb vanmorgen de amigo eraf gehaald en de Rhino op gedaan, maar wil graag een 2e regendeken dus ga denk ik de WB bestellen :j

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:44

Pallatin schreef:

Ik heb deze deken sinds kort, bevalt heel goed! Goed waterdicht, en ideaal dat er een liner onder kan indien nodig.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:27

Hoe ervaren jullie de horseware ionic lijn? Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

Ik heb de liner om gehad, maar door die enkele sluiting gaat dat ijzeren rechthoekje steeds horizontaal ipv hoe die hoort. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel, anders maak ik er even een foto van. Weten jullie hier raad mee?

Verder heb ik vanmiddag m’n nieuwe deken binnen gekregen, weer oud en vertrouwd de bravo 12 plus. Nu “saai” in het zwart. :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:35

Ik heb dat niet met de sluiting van de Ionic liner, maar snap wel wat je bedoelt. Ik heb dat met een andere liner opgelost door aan de smalle kanten van het ijzertjes tape te draaien (ducttape in smalle strookjes). Dan wordt dat smalle stuk te dik om te draaien.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:38

Oh dat kan ik wel proberen! Thanks!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:28

Hier blijft mijn 100 gram liner en dry liner gewoon zitten en gaat sluiting niet draaien. Hoe bevalt de ionic liner verder.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:33

Ik ben er blij mee! Wilde sowieso heel graag een 50g liner omdat de 100g eigenlijk al snel te warm was voor mijn teddybeer. 50g kan hij veel langer dragen en de therapie stof is mooi meegenomen met zijn artrose. Heb geen idee of het echt werkt, maar vind het in ieder geval een fijne liner om erbij te hebben.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:53

Ik heb hem ook en ik heb echt het idee dat het verschil maakt.
Fijn dun ding ook, kan eigenlijk als de 0 op kan, altijd wel erbij op. Ze heeft het er nooit warm onder.
Heb ook de oude Ionic Rambo liner, 100 gram, die is gelijk een stuk warmer heb ik het idee.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:00

Een blijkbaar hebben ze nu ook een 200g versie nieuw.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:08

Ja zag ik!
Interessant :)

En nu ik hier toch ben :D zijn er mensen die deze (of de bucas recuptex) voor hun hond hebben? Mijn hond wordt oud en is flink afgevallen, ik denk dat zo'n jas best wat voor hem kan zijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:12

Iemand een tip hoe ik het kan oplossen dat het kleine magneetje aan de binnenkant van m’n Bucas dekens steeds los gaat?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:16

Celebi schreef:
Ik ben er blij mee! Wilde sowieso heel graag een 50g liner omdat de 100g eigenlijk al snel te warm was voor mijn teddybeer. 50g kan hij veel langer dragen en de therapie stof is mooi meegenomen met zijn artrose. Heb geen idee of het echt werkt, maar vind het in ieder geval een fijne liner om erbij te hebben.

Precies om die reden heb ik voor alle 3 ook een Ionic. Lekker dun en houdt mn regendekens lekker schoon/kan tussendoor makkelijk liner wassen.