[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:16

Mag ik jullie advies?

Ik ben vandaag weer bij mijn oogappeltje geweest. Hij heeft nu de smartex turnout op de dikke variant. Ik heb op internet gevonden dat deze deken 300 grams is.
Mijn pony staat 24/7 buiten, en voelde vanmiddag lauw aan onder de deken. Ook had hij last van zijn rug. Hij wordt niet bereden oid. Hij kan ook nog wel wat vetjes gebruiken.

Wat zouden jullie aanraden voor deze pony? Ik denk dat lauw niet warm genoeg is.
Ik heb ook nog een high neck 200 grams liggen en een gewone 300 grams.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:22

Dan zou ik als ik jou was zeker 100 of 200 gram extra opleggen. Helemaal met de aankomende kou. Hier wordt het over een paar dagen -4 snachts.

Hier staat paard sinds paar dagen met hals 50 gram en deken 300. Heerlijk met dat gore regen weer!! Ze staat lekker warm.

Wat mij opvalt is dat als ze der hals draags, haar hals spieren veel losser/zachger aanvoelen. Herkennen jullie dit ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:55

Wat apart dat dat zo'n verschil geeft. Waar voel je het verschil in strakheid, aan de onderhals?
Ik ben sowieso wel benieuwd naar wat paarden van halzen vinden. [***] staat nu zonder, maar misschien is een hals voor hem ook wel een idee. Alleen weet ik met zo'n barokke hengstenspeknek niet wat voor maat daarbij past hoort en wat voor dikte je voor een allround-prutweer-regenhals zou nemen. Het moet geen ingesnoerde rollade worden. 8-)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:05

Vooral der boven en zijkant,midden (hoe zeg je dat? hals spieren. Ze heeft van der zelf vrij korte spieren, heeft ook een korte dikke nek. Ze is ook barok gebouwt. Vooral met aaien voelde ze veel zachter/soepeler aan! Ze draagt hem alleen met prut weer of harde /gure wind want ze heeft een mooie bos manen die snel uit vallen en ik graag wil behouden.

Ik heb 50g en dat is precies goed bij haar.
Volgens mij vind ze het niet erg, ze stond iedergeval goed hooi te eten in de regen toen ik aankwam ipv in een hoek te staan met der kop laag. Ook met omdoen vind ze niet erg meer, ze is wat rillerig met dingen die boven haar gebeuren qua jassen en dekens maar na een paar keer gaf ze er niets meer om.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:49

Bij mijn haflinger schuurt de deken bij zijn manen. (paar plukken weg) Ik heb een Amigo er op gehad, nu een bucas.. Iemand tips? Ik denk dat het van de deken komt?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:12

Waarschijnlijk de deken inderdaad. Braken de manen ook af met de amigo?

Iemand anders nog een idee over mijn pony en zijn deken?

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:14

No_No schreef:

Ja ook al... Weet niet zo goed waar het aan ligt..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:17

No_No schreef:

Wat wil je voor extra info? :)

Je kan de 200 erover heen doen. Ideaal is het niet maar warm wel. Ik doe ook wel eens 2 outdoors over elkaar heen.

Of je schaft een 150/200g stal/onderdeken aan en doet die eronder.

Maar je paard staat nu koud dus snap persoonlijk niet echt dat je zelf geen actie hebt overnomen door evt tijdelijk de 200 erover te doen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:24

Je mag mij niet snappen hoor :o maar ik zit momenteel niet heel goed in mijn vel en zie overal beren op de weg. Er zijn twee andere dames die mijn pony in de gaten houden en dat ook heel goed doen. Zij vinden beiden dat hij niet koud staat en vertrouwen op de bucas. GeZien mijn situatie vertrouw ik daar nu even op. Alleen nu ik thuis ben besef ik in eens dat hij dus mogelijk wel te koud staat.
Ik heb gevraagd of ze morgen een 200 grams er bij onder willen doen. Maar misschien hebben jullie betere ideeën.

Ik heb nog een 100 grams onderdeken liggen maar die ligt hem niet goed dus die doe ik liever niet op anders had ik dat gedaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:26

lovee schreef:
No_No schreef:

Ja ook al... Weet niet zo goed waar het aan ligt..

Waar breken de manen af dan? Bij de bies of onder de deken?

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:37

Goedeavond! :)
Vraagje, momenteel staat mijn paard geschoren onder een deken met vaste hals van 380 gr. (Al sinds begin november) Hij voelt heerlijk warm aan..
Nu het volgende week de temperatuur aardig onder 0 komt zat ik te denken om hier een 100gr onderdeken onder te gooien..
ik twijfel of dit wel kan, Vooral omdat de hals wel vast is.. zou dit te strak worden?

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:55

[/quote]

Ja ook al... Weet niet zo goed waar het aan ligt..[/quote]

Waar breken de manen af dan? Bij de bies of onder de deken?[/quote]

onder de deken. aan de onderkant, net of er een hap uit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:24

Morgen komt hier de Rambo original 200grams binnen, precies op tijd. Vanmiddag heb ik toch ook maar de 100gr ionic liner onder de 100grams buitendeken geschoven en nu begint het ineens te sneeuwen, dus dat is een mooie timing. Ik ben ook heel benieuwd naar wat [***] van een hals vindt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:27

Eindelijk de knoop doorgehakt en een Rambo wug aangeschaft (0gr ga voor liners). Ben heel benieuwd hoe die zal liggen op het arabiertje, alle dekens die ze tot nu toe op heeft gehad (zonder hals) waren veel te ruim bij haar schouders waardoor het dek open gaat staan en gaat hangen/schuren. Daarbij is de merrie waarmee ze staat niet erg lief, neemt nog wel eens een hapje dus zijn al wat goedkope dekens verscheurd. Hopelijk doet het Ballistic nylon wat het beloofd. Heb voor de liefhebber nog een z.g.a.n Rambo wug 6.6 medium te koop http://link.marktplaats.nl/m1125858480.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 06:23

Ils_e schreef:
Vraagje, momenteel staat mijn paard geschoren onder een deken met vaste hals van 380 gr. (Al sinds begin november) Hij voelt heerlijk warm aan..
Nu het volgende week de temperatuur aardig onder 0 komt zat ik te denken om hier een 100gr onderdeken onder te gooien..
ik twijfel of dit wel kan, Vooral omdat de hals wel vast is.. zou dit te strak worden?

Als het past past het
Zou gewoon afwachten en voelen.
Wanneer hij het koud heeft de onderdeken erbij anders niet

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:07

Kasmir ik ben ook echt fan van liners.
ik had wel een goedkoper systeem.
Horseware amigo.
Maar het is goed bevallen.

Hoe het zit op een arabier durf ik niet te zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:09

Omdat hier de vraag kwam naar of de Rambo ionic dingen nou echt werken, ik was ook wel benieuwd en heb het gisteravond eens getest:
Aangezien [***] toch een 100 grams onderdeken nodig had heb ik een ionic versie gekocht en die heeft hij een paar keer omgehad, maar omdat hij overdags ook 1 a 2 uur BOT/Fedimax spullen op heeft kon ik niet zeggen of de ionic nou ook echt iets deed. Wel dus. :j

[***] had al een week weer twee verdikkingen langs zijn lendenen met toch weer wat hardere spieren. Niets dramatisch, slechts 1 platte hand groot aan elke kant, maar ik werd er toch niet blij van, vooral omdat ze wel vrij hard waren. Vannacht heb ik hem dus de ionic onderdeken opgedaan en toen ik die er net weer onderuit haalde waren zijn spieren links en rechts van de lendenen veel vlakker en vooral ook zachter. Ik denk nog maar 10-20% van wat ze gisteravond waren. Dus ook negatieve ionen werken dus blijkbaar echt (al kan ik me nog steeds niet voorstellen hoe).
Het ligt trouwens niet alleen aan de fysieke warmte van de 100grams vulling; [***] heeft ook een nacht een normale 250 grams liner onder zijn deken gehad en daar bleef je de bulten wel gewoon even hard onder voelen.
Ze zijn er trouwens in 2 versies; de ionic sheet (zou maar 1 laag stof zijn?) en de ionic liner die 100 grams gevoerd is.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:44

Wat houdt die ionic liner precies in?
Nog nooit van gehoord eigenlijk, ga ondertussen even googlen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:09

Ils_e schreef:

Onderdeken met hals lijkt me wel strak gaan zitten inderdaad, weet niet hoeveel ruimte je over hebt?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:05

Heb de dominick besteld. 2 maten. Haha. Ze wist niet met zekerheid welke zou passen. En dan dus 1 terug sturen.

Heb vandaag de 240 grams erop gelegd. Ze voelde koel onder de 150 grams

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:14

Ik ben benieuwd! Plaats je een foto als je gaat passen? Ik twijfelde ook tussen twee maten.

Zelf toch nog een Bucas Irish 50 grams besteld := Heb alleen een 0 grams of de 200grams onderdeken of de te grote 220 Weatherbeeta, dus wou nog graag iets ertussen. Baalde wel, waar de Schneider regendeken echt niet mooi ligt, ligt de onderdeken daarvan wel heel fijn... Maar steekt achter deels uit, dus mag na het seizoen eens langs de kleermaker om wat ingenomen te worden.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:39

Goedemiddag,

Ik heb een select onderliner van Bucas, nu wil ik daar een nieuwe overdeken voor die geschikt is voor een kudde dus het moet een deken zijn met een hoog denier.. hebben jullie ideeen? Er ligt op dit moment een Irish Turnout overheen maar die is na 7 jaar wel een beetje op...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:47

Ik vind de Fedinax dekens goed.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:54

Derk met zijn 100 grams rhino wug. Hieronder ligt een 250 grams varilayer liner overgekocht van xyzutu2.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even wat foto's voordat hij in de modder gaat rollen en de deken onherkenbaar is :')

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:23

Ginootje schreef:
Goedemiddag,

Ik heb een select onderliner van Bucas, nu wil ik daar een nieuwe overdeken voor die geschikt is voor een kudde dus het moet een deken zijn met een hoog denier.. hebben jullie ideeen? Er ligt op dit moment een Irish Turnout overheen maar die is na 7 jaar wel een beetje op...

Wat dacht je van de select turnout? Die is net als je irish 1200D

Vandaag de bucas smartex all in one overgenomen van een bokker:
Afbeelding

Afbeelding