[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:56

3 mm dat is ook de standaard lengte. Langer zou ik niet doen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:54

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een scheermachine maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik zoek een scheermachine die heel gemakkelijk de benen van mijn paard met cpl kort kan houden, dat is ook direct het enige wat ik er mee ga doen.

Ik heb al heel veel tondeuses geprobeerd maar die zijn helaas niet sterk genoeg voor de vreselijk stugge sokken van mijn Fries. En met mijn reuma wil ik graag snel klaar zijn en niet te lang gebukt moeten staan. Daarom ga ik deze ronde voor echt een scheermachine.

Welke kunnen jullie mij aanraden? Liefst niet al te duur, het hoeft echt alleen maar de benen van mijn paard kort te scheren. Hoeft niet op accu te zijn en als hij veel geluid maakt vind ik ook niet zo spannend. Hij moet dus wel met gemak door de sokken heen vliegen, dus niet een paar keer over het zelfde stukje moeten gaan. :)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:13

Max Moser 45 (met snoer) of de Heiniger Saphir (draadloos)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:15

SansaS schreef:

dat weet ik en ander paard mee geschoren maar vind ik net wat te kort voor dit paard :o zou een 5mm verschil maken?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:23

Hartje schreef:

Ik weet niet of je op mij reageert, maar ik wil dus geen tondeuse meer maar echt een scheermachine.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:53

Ashleytjuhh schreef:
SansaS schreef:

dat weet ik en ander paard mee geschoren maar vind ik net wat te kort voor dit paard :o zou een 5mm verschil maken?

Nee dat verschil zie je vrijwel niet. En merk je ook niet.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:01

Petrichor schreef:
Hartje schreef:

Ik weet niet of je op mij reageert, maar ik wil dus geen tondeuse meer maar echt een scheermachine.

Dan zou ik gaan voor een Heiniger Xplorer.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:06

Ik scheer elke 3 maanden een trekpaard met cpl maar die explorer heeft er serieus (en hoorbaar) moeite mee.
Raad ik niet aan. Ik gebruik er daar voor een met snoer. 15/31

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:15

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:21

Eh ja, ik heb dus een oudere PPID merrie die 24-7 zweet momenteel. Geen wonder met deze temperaturen, dat zal wanneer het kouder wordt wel wat bijtrekken.
Maar evengoed zweet ze dan alsnog snel en veel. Heeft ze overigens altijd wel een beetje gehad.

Hamvraag: hoe pakken jullie dat aan wanneer ze klam zijn van het zweet? Er is werkelijk geen moment waarop ze het niet heeft. Dus hoe kom ik nou door die vacht heen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:41

Ninx schreef:
Eh ja, ik heb dus een oudere PPID merrie die 24-7 zweet momenteel. Geen wonder met deze temperaturen, dat zal wanneer het kouder wordt wel wat bijtrekken.
Maar evengoed zweet ze dan alsnog snel en veel. Heeft ze overigens altijd wel een beetje gehad.

Hamvraag: hoe pakken jullie dat aan wanneer ze klam zijn van het zweet? Er is werkelijk geen moment waarop ze het niet heeft. Dus hoe kom ik nou door die vacht heen?

Zou het wellicht helpen om haar bijvoorbeeld van het weekend heel vroeg te scheren? De nachten worden echt koud dus misschien dat ze dan wel droog is? :)

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:04

Hoi,

Ik ben op zoek naar ervaringen met de heiniger sapphir en/of de aesculap durati

Voor stalgenoten en bekende scheer ik wel eens paarden en nu heb ik er een aantal paarden tussen zitten die heel bang zijn voor het grote apparaat. Ook mijn eigen oude kpwn merrie vind t grote apparaat rondom dr hoofd/hals echt niet tof.

Ik scheer ze normaal dus met de sectolin se-210, maar die komt er soms niet helemaal doorheen en het hele paard er mee scheren duurt enorm lang. Ik ben dus aan t twijfelen om naast mn grote apparaat dus een van bovenstaande machines aan te schaffen?

Wat zijn jullie ervaringen ook in vergelijking met t geluid ten opzichte van de sectolin?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:23

De heiniger saphir of opal is geweldig stil en kan je prima het hele paard mee doen.

Petrichor: ik zou opzoek naar naar een goede 2ehands heiniger. Bijv de xperience. Met een heiniger of ascualaup zit je qua degelijkheid altijd goed, of een lister kan ook nog

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:00

Ik ga mijn Xperience verkopen, ben gestopt met de paarden. Mocht iemand interesse hebben. M’n Saphir ben ik al kwijt aan een stalgenoot.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:31

Hoi, ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb een Heiniger Xperience, heel fijn apparaat! Benen en hoofd scheer ik nu nog met een sectolin se-210 tondeuse. Dat gaat, maar het is naar mijn idee niet de meest krachtige machine. Is natuurlijk ook niet de duurste die er is. Ik zie hier in het topic dat veel mensen de tondeuses van Heiniger aanraden. Die zijn wel gelijk erg aan de prijs. Merken jullie echt een groot verschil in kwaliteit tussen de goedkopere tondeuses van een paar tientjes en die van Heiniger? En wat is in jullie ogen het grootste voordeel?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 01:10

Ik heb zelf dezelfde sectolin en de heiniger saphir. De saphir heeft meer “power” dus scheert echt veel makkelijker door de vacht heen, die sectolin blijft bij mij wel eens steken als ik te snel door de vacht ga.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 01:53

En je kunt de messen slijpen bij de heiniger, dus een langere levensduur

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 21:10

mcjv schreef:
Ik heb zelf dezelfde sectolin en de heiniger saphir. De saphir heeft meer “power” dus scheert echt veel makkelijker door de vacht heen, die sectolin blijft bij mij wel eens steken als ik te snel door de vacht ga.

Gezien jij beide apparaten hebt, hoe is jou ervaring qua geluid. Is de saphir echt net zo stil als de sectolin?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:26

Bedankt allemaal voor de adviezen! Het is de Aesculap econom 2 geworden, als deze er ook niet doorkomt steek ik haar sokken gewoon in de fik. :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 00:46

Deed mijn oude manege eigenaar altijd met de baard. Gewoon een aansteker eronder en daarna even met je hand doven. Ze hadden wel allemaal een strak hoofdje. Zullen vast strakke beentjes worden. :+

LienGuyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:25

Hoi,
Ik heb een vraag m.b.t. mijn Aesculap Bonum. Zijn er meer mensen met dit scheerapparaat en die ook problemen hebben met scheren?

Ik heb nieuwe messen gekocht maar na 1 baan scheren scheert hij geen haar meer weg. Hij doet het wel gewoon, messen liggen goed. Olie genoeg.

Wat was bij jullie de oorzaak?
Voor ik hem opstuur voor reparatie aangezien ik geen bedrijf ik de buurt heb waar ik hem heen kan brengen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:33

Hier vandaag voor de 2e keer geschoren dit seizoen. Kwam weer een pak vanaf.
Ik heb enkele weken geleden via Temu 2 scheerkoppen besteld voor op mijn Moser Max 45 en die passen goed én ze scheren ook nog eens heel fijn.
Heb ze niet eerst laten slijpen en zo gebruikt op mijn haflinger.

Zag dat ze ook de kopjes van/voor de sectolin hebben, dus wie weet wel een goede tip voor hier.

Donkere plekjes zijn nog nat van het wassen.
Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:36

LienGuyon schreef:
Hoi,
Ik heb een vraag m.b.t. mijn Aesculap Bonum. Zijn er meer mensen met dit scheerapparaat en die ook problemen hebben met scheren?

Ik heb nieuwe messen gekocht maar na 1 baan scheren scheert hij geen haar meer weg. Hij doet het wel gewoon, messen liggen goed. Olie genoeg.

Voor ik hem opstuur voor reparatie aangezien ik geen bedrijf ik de buurt heb waar ik hem heen kan brengen.

Ws geen scherpe messen meer. Nieuwe messen zijn vaak niet goed scherp

LienGuyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:17

Jester_ schreef:
LienGuyon schreef:
Hoi,

Ws geen scherpe messen meer. Nieuwe messen zijn vaak niet goed scherp

Ik dacht juist dat mijn andere messen (geslepen) niet goed genoeg waren, daarom nieuwe aangeschaft.
Maar dat is het dus ook niet

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:14

Dat is er eentje op accu toch? Wat doet het als je de batterij weer even helemaal vol gooit? Mijn tondeuse scheert niet meer als de accu te leeg raakt. Geeft dan nog geen rood lampje trouwens maar verliest gewoon de kracht om door de vacht te komen. Een (te) lege accu of kapotte accu zou dus misschien een van de mogelijkheden kunnen zijn.