[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:31

Binkie_Eline schreef:
Ik vind de dekens nu ook ingewikkeld.
Pony voelde vanmorgen fris aan (gevraagd aan stalgenoot), dus vanavond gaat de vliegendeken met rug er op.

Heeft iemand de Smartex en Power Turnout van Bucas en merkt daar veel verschil in? Ik zie dat de Power Turnout ook nu al opgedaan wordt, maar ik zou de Smartex nu nog veel te warm vinden?

Ik heb ze beide en ben nu aan het rondkijken voor de turnout Light? Heeft geen stay dry voering maar volgens mij is die perfect voor dit weer

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 13:55

Mijn merrie staat momenteel met haar Bucas Freedom. Dat is een vrij licht regendeken dus daar is ze wat minder snel warm onder dan onder een Rhino of Rambo. Hij is ook nog licht van kleur dus weerkaatst de zon een beetje :)

Deze is het:
Afbeelding

De pasvorm is niet geweldig voor haar, maar omdat ze er niet heel lang aan één stuk door mee staat, is het wel te doen.
Hier is het momenteel echt jongleren tussen die Bucas, de Rambo Summer Series en bloot %)

Muze

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:53

Mijne nog bloot. Vind het voor hem nog prima zo.
Als t slechter wordt de bucas Atlantic 50 grams erop. Of evt de Sunshower.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:18

Mijn zoektocht is ook weer begonnen. Ben opzoek naar een 5000mm waterdichte deken. O gram

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:21

Is het alweer dekentijd? Voorlopig nog lekker bloot, zeker als het zo droog blijft als de komende twee weken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:29

Ik vind 7 graden deken tijd inderdaad. Net als de enorme regen van vorige weken. 7 graden is normaal al winterdeken tijd en gisteren was paard echt stram met regendeken alleen. Ja overdag gaat die paar uurtjes af maar het is hier nog steeds maar 9 graden en pas om 1 uur 15 graden tot 6 en daarna stort het weer naar beneden. Dus dat is ook paar uurtjes zonder of enkel regendeken en de nachten alweer wat dikkers.

Hier dus alweer een tijdje met deken en veel wisselen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:54

Bloodymary schreef:
Is het alweer dekentijd? Voorlopig nog lekker bloot, zeker als het zo droog blijft als de komende twee weken.

Hangt er ook vanaf hoe de omgeving van je paard is denk.

Mijn paard staat 24/7 buiten met een 0g regendeken. Die heeft ze eigenlijk de hele winter om, omdat ze ook nog wel een fluffy wintervacht heeft. Overdag is het wel vaak overbodig vind ik, maar wanneer het in de avond regent is het toch wel fijn dat ze een deken om heeft.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:57

Ik zit ook in dubio. Eigenlijk is een deken echt nog te warm voor die teddybeer van me. Maar ik merk dat zijn artrose wel weer iets aan het opspelen is al door de koudere nachten.

Heb hem daarom gisteren zijn halve 0 grams zomerdeken op gelaten die eigenlijk puur voor de regen is. Ik dacht misschien houdt het nog wat wind tegen en toch een beetje warmte vast. Blijft toch lastig hoor!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:42

Nou voor mijn grote ruin ben ik geslaagd met de euroriding dekens. Helaas was de blauwe die ik al had(en die dus verkocht wordt als 215) net zo lang als dezelfde nieuwe deken. Staat ook op het labeltje in de nieuwe deken 7.3. Dus eigenlijk een deken voor niks gekocht 8)7
De 0grams “zomerdeken” heeft een mesh laagje aan de binnenkant, echt super fijn! Is gewoon een 0 grams regendeken maar door dat mesh laagje is het toch wat luchtiger onder die deken zodat zijn haren niet gelijk plat komen te liggen. En die deken zat echt netjes! Moet alleen wennen aan het feit dat een deken die past, ook qua lengte, dat je een klein stukje van de billen ziet. Naad van de staart komt bij deze deken een paar cm voorbij de staartaanzet maar dat is niet hinderlijk. Die blauwe 50 Grams deken komt echt 10 cm voorbij de staartaanzet. Maar vindt het voor aankomende seizoen wel even best :+
Maar nu heeft mijn dochter afgelopen zondag haar pony gekregen! Stokmaat rond de 1.47, ik heb net even met een strotouwtje gemeten en ik kwam uit rond de 1.50. Onderlengte had ik gemeten op 1.65 en bovenlengte op 1.30. Zou hij dan een 1.65 moeten hebben of een 1.75? Bij de maattabellen zie ik bij schofthoogtes staan 1.75. Hij is niet heel breed van voor en heeft ook geen lage halsaanzet gelukkig.

Edit even foto’s toegevoegd, hoop dat het een beetje duidelijk te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:38

Bloodymary schreef:

De mijne ook maar die heeft het echt snel te warm.
Staat overdag buiten maar in de nacht in een binnenbox.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:22

fransje23 schreef:
Bloodymary schreef:

De mijne ook maar die heeft het echt snel te warm.
Staat overdag buiten maar in de nacht in een binnenbox.

Precies daarom is er zo weinig over te zeggen inderdaad. Mijne heeft het snel koud en staat overdag buiten maar s nachts in buitenbox dus alsnog buiten. 3 open wanden, alleen de achterwand dicht. Met vorst doen we ook plastic op 2 van de 3 wanden want anders is het echt te koud, vooral als de wind verkeerd staat. Dan staan ze vol in de wind wasr ze alleen uit kunnen met liggen :+

Maar wij zitten ook richting de kust en net als vandaag is het windje echt gemeen koud. Staat nu wel aantal uur zonder, maar om 5 uur gaat er alvast weer 1 deken op en vanavond de 2e. (Maar dat is recuptex en regendeken dus 2 klinkt heftiger als het is haha)

En dan ook nog hoeveelheid vacht die paard ontwikkeld. Zoveel factoren

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:07

Iemand hier tips voor deze B pony Welsh x Appaloosa)?

Afbeelding

De QHP turnout heeft haar jaren lang perfect gepast. Inmiddels is ze 50 kg afgevallen en past deze niet meer, de deken trekt enorm naar achteren.

Ze heeft maat 105/155. Zoek een deken van 150 tot 200 gram. Mij werd een model met halve hals aangeraden, om het naar achteren schuiven te voorkomen. Vandaag een QHP met halve hals geprobeerd die 1 maatje groter was (is niet kleiner beschikbaar). Deze paste helaas niet. Schuurde erg op de schouders.

Hoop op tips welke merken en pasvormen (wel of beter geen halve hals) ik nog kan proberen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 05:36

Samantha89 schreef:
Maar nu heeft mijn dochter afgelopen zondag haar pony gekregen! Stokmaat rond de 1.47, ik heb net even met een strotouwtje gemeten en ik kwam uit rond de 1.50. Onderlengte had ik gemeten op 1.65 en bovenlengte op 1.30. Zou hij dan een 1.65 moeten hebben of een 1.75? Bij de maattabellen zie ik bij schofthoogtes staan 1.75. Hij is niet heel breed van voor en heeft ook geen lage halsaanzet gelukkig.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Voor mijn Arabier van 1m50 met ruglengte 120 heb ik 125/175. Die is op het oog vergelijkbaar met oud pint qua breedte, maar jouw pony heeft meer borst. 115/168 is voor haar echt te klein, 175 is eigenlijk ietsje lang maar niet zo lang dat het problematisch is / trekt.
Aangezien de rug van jouw pony 130 meet, zou ik persoonlijk niet 165 als onderlengte nemen, aangezien een onderlengte van 165 meestal overeenkomt met een bovenlengte van 115.

Maaiike94 schreef:
Iemand hier tips voor deze B pony Welsh x Appaloosa)?

[ Afbeelding ]

De QHP turnout heeft haar jaren lang perfect gepast. Inmiddels is ze 50 kg afgevallen en past deze niet meer, de deken trekt enorm naar achteren.

Ze heeft maat 105/155. Zoek een deken van 150 tot 200 gram. Mij werd een model met halve hals aangeraden, om het naar achteren schuiven te voorkomen. Vandaag een QHP met halve hals geprobeerd die 1 maatje groter was (is niet kleiner beschikbaar). Deze paste helaas niet. Schuurde erg op de schouders.

Hoop op tips welke merken en pasvormen (wel of beter geen halve hals) ik nog kan proberen.

Als ze zo veel vermagerd is, moet ze misschien gewoon een maatje kleiner? Naar achter trekken is meestal een symptoom van een te groot deken.
Ik zie veel kleine pony’s met amigo (vooral Hero) dekentjes bij ons op stal en die liggen op de smallere pony’tjes best netjes. Het gaat dan vooral om Welsh pony’tjes.

Edit: typo

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:42

Ik kom mij ook melden.

Mijn oude merrie heb ik altijd zonder deken gehad. Wat een heerlijkheid, nergens naar om kijken, niet die temperaturen in de gaten houden.

Nu heb ik alleen een nieuw beestje gekocht en die had ik eigenlijk ook zonder willen laten staan. Zij staat momenteel nog in training en ik kreeg van hun door dat ze begon in te vallen ondanks 24/7 hooi. Ze is nog jong, dus de weersomstandigheden, groei en werken was een beetje teveelvan t goede denk ik. Dus ik heb een dekentje gekocht voor dr. Die moest er toch komen voor het geval dat en in zulke gevallen moet je soms een beetje schipperen. Maardeze winter zal ze met deken moeten blijven staan dus.. helaas voor mij haha.

Ik heb een amigo bravo er nu op liggen, maat 175/5.9. Nog ietsje pietsje te lang, maar de 168 was eigenlijk al aan de krappe kant. Leek verder netjes te liggen (het liefst had ik natuurlijk tig dekens gepast, maar dat is lastig als ze ver weg staan).

Goed, ik ga dus weer met liners werken denk ik. Nu heeft amigo in de maat 175/5.9 een soort overlap. Ze hebben pony dekens/liners in 175 en paardendekens in 175. Ik heb gewoon een "paarden" variant outdoor. Maar nu begin ik te twijfelen.. had ik toch niet een ponyvariant moeten kopen en wat met de liners? Past een pony liner 175 onder zo'n paardenvariant, of zit daar weer verschil in?

Iemand enige hoeveel verschil er in zit dus die pony modellen?

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:46

De pony modellen zijn wat korter aan de zijkant en sluiten hoger. Mijn jonge merrie heeft hetzelfde, ze draagt maat 175 van Amigo, iets te groot maar 168 is te krap. Ik heb van Rhino en Amigo de ponyvariant in maat 175 gepast maar die sloten aan de voorkant te hoog, lagen iets hoger op de hals en de buiksingels waren te kort :')

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:24

goldyc schreef:
Samantha89 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Voor mijn Arabier van 1m50 met ruglengte 120 heb ik 125/175. Die is op het oog vergelijkbaar met oud pint qua breedte, maar jouw pony heeft meer borst. 115/168 is voor haar echt te klein, 175 is eigenlijk ietsje lang maar niet zo lang dat het problematisch is / trekt.
Aangezien de rug van jouw pony 130 meet, zou ik persoonlijk niet 165 als onderlengte nemen, aangezien een onderlengte van 165 meestal overeenkomt met een bovenlengte van 115.
[/quote][/quote]

Bedankt!
Pfff ik krijg de quote niet meer goed :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:04

Weet iemand of er van die waterdichte vliegendekens bestaan waar je liners in kunt doen?

Ik weet het van de Rambo Summer en Autumn series maar die stof wordt hier dagelijks kapot getrokken. Ik heb nu een goedkope zomerdeken met waterdichte rug en die blijft wel heel, maar met die koude nachten nu zou ik daar zo graag een 50/100 grams liner in hebben om zijn rug en heup warm te houden. Een hele regendeken is nog te warm.

Ben bang dat het verder dan die Rambo's niet bestaat maar wie weet kent iemand een merk..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:49

Ik heb die van nika en daar bevestigingspunten aan gemaakt voor de liner van de Rambo series. Aan de voorkant kan ie al aan de halsdekenbevestiging, en de hals kan er dan ook nog aan. Enkel aan de achterkant en voor die 2 knoopjes bevestigingspunt eraan maken. Werkt prima hier.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:50

Oh dat is interessant! Ik ga eens kijken!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:43

De Nika is van zichzelf ook al warmer dan de Rambo Summer merk ik. Heb 2 paarden en ieder heeft een van die op.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:12

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:14

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:20

Top. Denk dat ik die erbij bestel.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:28

Heeft iemand ervaring met de Felix Bühler Breathing Mesh onderdeken voor Liberty Liner-System onder de rambo optimo? Ze lijken dezelfde snit te hebben?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:49

Past een 5.9 bucas onderdeken onder een 6.0 bovendelen ?