[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:09

Nouvel schreef:
Ah thanx!
Ik twijfel ook tussen ongevoerd of niks vannacht binnen.
400 nu? Dat is best heel veel zeg!
Wat doe je dan op als het kouder wordt?
Ik kom midden in de winter vaak niet verder dan 300 …

Dan komt er een onderdeken bij, maar dan heeft hij ook al weet wat haar gekregen.

Zal hem doorgeven dat ie een koukleum is haha. Stond vandaag heerlijk comfortabel.

SansaS

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:13

Ik denk als je paard met 19 graden onder een 400 grams moet staan het niet een gek is hem eens na te laten kijken. Dat is verre van normaal.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:17

400 grams met zomerse temperaruren is wel veel..

Staat hij/zij in de zomer ook met deken?

Mijne zweet al met 15 graden en zon onder 0 grams geschoren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:51

3 of 400 grams met dit weer is echt too much, zeker overdag.
Dat kan een ander jaar nodig zijn eind oktober maar met 20 graden niet hoor.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:53

SansaS schreef:
Ik denk als je paard met 19 graden onder een 400 grams moet staan het niet een gek is hem eens na te laten kijken. Dat is verre van normaal.

Misschien niet normaal, maar wel normaal voor hem. Heb hem nu 17 jaar, ken hem niet anders en maak me absoluut geen zorgen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:09

Een paard onder 400 gram bij 20 graden zetten is echt niet oke. Ook niet bij 10 graden wat mij betreft.
Wat wij comfortabel vinden, vindt een paard niet comfortabel. Dus of je verzwijgt hier een aantal dingen (is ie 40 oid?) of je hebt echt geen idee wat je aan het doen bent. Want een gezond paard kan dit niet comfortabel vinden.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:20

Carina heb je wel eens een meter gebruikt om echt te meten hoe hij er onder staat?

Paarden hebben het behagelijk tussen -5 en +15, het gros krijgt het boven de 15 graden dus al snel te warm. Laat staan als je daar dan nog eens 400 gram op gaat gooien.

Als je er een onderdeken onder doet in de winter en het wordt een keer -10, ga je dan 30 graden verschil opvangen met 1 deken? En dan heeft hij het niet te koud? Dat rijmt toch niet?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:36

Connaisseur schreef:
Carina heb je wel eens een meter gebruikt om echt te meten hoe hij er onder staat?

Paarden hebben het behagelijk tussen -5 en +15, het gros krijgt het boven de 15 graden dus al snel te warm. Laat staan als je daar dan nog eens 400 gram op gaat gooien.

Als je er een onderdeken onder doet in de winter en het wordt een keer -10, ga je dan 30 graden verschil opvangen met 1 deken? En dan heeft hij het niet te koud? Dat rijmt toch niet?

Thermometer geeft een 37,3 niks vreemds in mijn ogen?

Zoals ik al zei, het is niet normaal. Maar ik heb het dier 17 jaar, hij is 17 jaar, ken hem door en door. In goede conditie en loopt actief in de wedstrijdsport.

Ik verzwijg niet, en denk ook te weten wat ik doe, juist doordat ik naar het paard zelf kijk.

In de zomer heeft hij met 20 graden geen deken op. Nu, vers geschoren, met in de middag een uurtje 20 graden wel. Hij speelt met z’n vrienden, rent door de wei, denkt niet eens aan zweten. Zoals gezegd, lichaamstemperatuur meer dan prima.

Tegen de tijd dat het -10 wordt, is z’n vacht voor een groot deel terug gegroeid, en heeft hij het met een extra onderdeken inderdaad niet koud. Althans, nog niet meegemaakt.

Wat ik probeer te zeggen, paarden zijn net als mensen individuen. Dat het overgrote deel ergens goed op gaat, wil niet zeggen dat een individu dat ook doet. Dan domweg beweren dat ik iets verzwijg en niet weet waar ik mee bezig ben, is niet heel vriendelijk naar mijn idee.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:21

Je kunt me onvriendelijk vinden, dat snap ik best.
Maar ik vind, zonder enige context in een topic plaatsen dat je paard (ook al is ie geschoren) onder een 400 gram deken staat, nogal onverantwoord. Je weet dat hier mensen/kinderen meelezen die zoeken naar antwoorden.
Zet er dan bij dat je een speciaal geval hebt. Alsnog kan ik moeilijk geloven dat het beest het niet warm heeft en hoop dat je niemand op ideeën hebt gebracht..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:52

Er zullen vast uitzonderingen zijn inderdaad, als jouw paard er comfortabel onder is zal het oké zijn. Maar het voelt heel heftig inderdaad met deze temp…
Ik heb na lang twijfelen de 0 grams amigo erop gelegd. Ben bang dat het te warm is maar het voelt ook niet goed om er niks op te leggen nu er zo’n mega vacht vanaf is gegaan, lastig hoor…

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 01:48

carina schreef:
Nouvel schreef:
Wat hebben jullie nu overdag en ‘s nachts aan dekens op bij net geschoren paarden?

Dag en nacht onder een 400gr die wel al meerdere keren gewassen is.

Leest dan ook iedereen over die stukje van meerdere keren gewassen?
Misschien is die deken nog maar 100 a 200 gram

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:41

Neemt een deken echt zoveel af met wassen?
Dat is best veel, 50 tot 100 bij zo’n dikke deken kan ik me voorstellen, maar 200 tot 300, dan was je flink warm denk…

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:48

Hier zijn mijn dekens ook na wassen echt niet veel dunner geworden hoor. Ik vind 400gr met deze temperaturen op een geschoren paard ook echt niet de standaard. Dat zijn lichaamstemperatuur normaal is zegt voor mij niet per definitie dat hij niet te warm staat. Alleen dat hij het teveel aan warmte goed kan reguleren. Is het een stal deken of een regendeken? Dat maakt ook nog wel verschil in ademen namelijk.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:02

Nouvel schreef:
Neemt een deken echt zoveel af met wassen?
Dat is best veel, 50 tot 100 bij zo’n dikke deken kan ik me voorstellen, maar 200 tot 300, dan was je flink warm denk…

Nee dat doen ze niet. Dat geven vrijwel alle merken ook aan. Dat dst echt heel minimaal is. De vulling klonterd wat meer maar de warmte vermindert amper.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:34

Ik had het ook niet over de lichaamstemperatuur maar echt zo'n meter voor onder je deken. Dat je precies weet hoe je paard eronder staat ipv je eigen gevoel daarbij. Lijkt me bij zulke heftige uitschieters best wenselijk om daadwerkelijk te kunnen meten

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:27

Hoihoi,
Ik heb advies nodig. Met deze temperaturen is het mij niet gelukt om de wintervacht tegen te houden van mijn paard. Omdat het dus overdag soms wel 19 graden was wilde ik geen deken opdoen. Maar nu heeft hij dus een dikke wintervacht. Hierdoor zweet hij enorm als ik met hem ga rijden. De training is vaak maar 20 minuten intensief en daarnaast vooral veel uitstappen. Ik merk dat dit gewoon niet prettig is voor hem. Maar ik heb nog nooit een paard geschoten eigenlijk. Zou dat nu de enigste oplossing zijn? Wat voor scheerapparaat zou ik moeten kopen en waar moet ik op letten? Kan ik hem ook instellen zodat hij niet helemaal kaal word zegmaar? Zoveel vragen :? . Iemand advies?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:41

Allereerst: een deken opdoen doet niks aan de groei van de vacht. Dat is genetisch bepaald en gaat mee met de lichturen van de dagen. Dus ook met die deken had je paard die dikke vacht gehad. Vaak houdt een deken de vacht alleen glad en schoon waardoor het dunner lijkt.

De temperaturen lijken vanaf nu weer wat te gaan zakken dus je zou het nog even aan kunnen kijken. Maar bij ongemak van de warmte is scheren wel de enige optie. Ja of niet meer aan het werk zetten haha.

Je kunt beginnen met een simpele tondeuse om alleen een stuk als en borst weg te scheren. De Sectolin heeft opzet kammen waarmee dat eventueel kan zodat je paard niet helemaal kaal is. Dat heb ik 2 weken terug ook gedaan omdat mijn teddybeer stond te zweten bij het niks doen maar hij ook wel gauw een koukleum is als er regen en wind bij komt kijken.

Met die tondeuse kom je best een eind en kun je met voldoende geduld vaak zelfs een stuk buik meenemen mits deze schoon is. En afhankelijk van het type vacht.

Als dat echt allemaal niet voldoende is kom je uit hij de grotere scheermachines voor grote oppervlakken en dus ook de hele vacht.

Het is aan jou om te kijken welke optie nodig gaat zijn nu.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:44

Celebi schreef:
Allereerst: een deken opdoen doet niks aan de groei van de vacht. Dat is genetisch bepaald en gaat mee met de lichturen van de dagen. Dus ook met die deken had je paard die dikke vacht gehad. Vaak houdt een deken de vacht alleen glad en schoon waardoor het dunner lijkt.

De temperaturen lijken vanaf nu weer wat te gaan zakken dus je zou het nog even aan kunnen kijken. Maar bij ongemak van de warmte is scheren wel de enige optie. Ja of niet meer aan het werk zetten haha.

Je kunt beginnen met een simpele tondeuse om alleen een stuk als en borst weg te scheren. De Sectolin heeft opzet kammen waarmee dat eventueel kan zodat je paard niet helemaal kaal is. Dat heb ik 2 weken terug ook gedaan omdat mijn teddybeer stond te zweten bij het niks doen maar hij ook wel gauw een koukleum is als er regen en wind bij komt kijken.

Met die tondeuse kom je best een eind en kun je met voldoende geduld vaak zelfs een stuk buik meenemen mits deze schoon is. En afhankelijk van het type vacht.

Als dat echt allemaal niet voldoende is kom je uit hij de grotere scheermachines voor grote oppervlakken en dus ook de hele vacht.

Even hierop inhakend, ik ken een paar mensen die hele paard(en) scheren met de sectolin. Vergt wat meer geduld omdat hij smal is, maar kan zeker.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:49

Oh ja ik zou het ook doen hoor. Die pluizige zachte (wel hele lange) vacht van mijn senior kom ik zo doorheen met die tondeuse dus mocht het ooit nodig zijn om hem helemaal te scheren doe ik dat lekker met die tondeuse ipv nog een apparaat aanschaffen. Duurt alleen langer. Maar dan doe ik het desnoods in 2 of 3 dagen.

Kan me wel voorstellen dat een dikkere vacht het wel lastig maakt om echt een heel paard ermee te doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:59

Ik zou gewoon iemand vragen om hem te scheren ipv meteen alles zelf aan te schaffen

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:06

De Sectolin bevalt mij ook heel goed, en ik scheer altijd in gedeeltes, net wat nodig is.
En jou antwoord aan loki ben ik het helemaal mee eens celibi, eerst een stuk hals en borst bv proberen, als dat niet voldoende is meer, en een deken opdoen als dat nodig is.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:31

Celebi schreef:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Niet aan het werk zetten is lastig aangezien hij dan veel energie heeft en vaker het weiland stuk rent en dan ook zwetend aan komt uit zichzelf. We trainen niet heel intensief maar juist om hem lekker bezig te houden zodat hij wat rustiger is in het weiland. Ik ga het denk ik idd even afwachten en anders een sectolin kopen. Miss toch handig om zelf een klein scheerapparaat in bezit te hebben. Bedankt iedereen!

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:48

Bedankt voor jullie tips om mijn scheermachine weer aan de praat te krijgen. Ik heb inmiddels smeer. Maar denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Ik mis een blokje (is dat het draai moertje?) is mij vorige keer helemaal niet op gevallen. Zijn deze toevallig los ergens te koop?

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 21:27

Youri123 schreef:
Bedankt voor jullie tips om mijn scheermachine weer aan de praat te krijgen. Ik heb inmiddels smeer. Maar denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Ik mis een blokje (is dat het draai moertje?) is mij vorige keer helemaal niet op gevallen. Zijn deze toevallig los ergens te koop?

[ Afbeelding ]

Misschien bij macrovet? Ik weet dat zij best wat merken scheermachines en ook onderdelen hebben.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:48

Heb even wat advies nodig van de meer ervaren mensen.
Paard is nog nooit geschoren en zit voor het eerst dikker in de haren. op 3mm heb ik onze oude pony geschoren en scheer ik haar benen maar vind ik toch wat te kort voor helemaal en ook omdat het de 1e keer zou zijn eventueel.

welke lengte zouden jullie adviseren?