[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:39

Maar waarom koop je er geen dikkere bovendeken bij? Bv een Smartex of Power?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:46

crazygirl1 schreef:
Nu mijn Bucas Multi power te koop staat, zoek ik een nieuw outdoordeken.
Rambo lees ik veel goeds over?

Ik zoek een sterk deken en waterdicht. Paard staat volledig geschoren 24/7 buiten, open ruimte en heeft het snel koud. Ook de sluiting voorraan is belangrijk aangezien hij de bucas al heeft opengekregen.

Horseware zijn top dekens! Ik zou zeker voor Rambo gaan als je het geld hebt. :j

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:18

Ik ben ook terug gegaan naar 200 gram, wat een fijne temperatuur! :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:24

Er ligt al een Power op met een stay dry deken onder. Zou gelijk zijn aan 550g, tot -20 maar zo voelt het zeker niet aan.

Ondertussen wat aan het rondkijken. Zou graag eerst de Bucas kunnen verkopen om met dat geld het nieuwe deken te kopen.

Deze week zal het gezien de hogere temperatuur niet nodig zijn maar bij opnieuwe koudere dagen/nachten kan ik er misschien wel een staldeken onder doen? Ik heb namelijk nog een staldeken 200gr en 425gr, ook nog een zweetdeken. Maar vrees dat de bucas dan nog meer zal schuren door te dikke lagen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:28

Ooh ok, ik dacht dat de bovendeken een lichtere was. Dan snap ik het

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:09

De multi power is 0 grams met 150 grams onderdeken.. Zou je het fleece nog mee tellen als 100 kom je op 350.. Hoe je aan 550 komt snap ik dus eigenlijk niet? Als de deken je verder wel bevalt zou ik eerder de Select onderdeken van 300 grams met stay-dry voering er onder leggen. Dan heb je er 150 grams meer op liggen dan nu.

Als het ook niet fijn past zou ik voor Rambo gaan.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:43

Dat zou ik zelf zonde van het geld vinden.. De onderdeken geeft voor 250 gram warmte (zie site PD http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 7805/53054) en dan ee Select liner 309 kopen schiet niet op, dan betaal je veel geld voor 50 gram extra.
Ik zou zelf dan liever dat geld uitgeven aan bv een Smartex medium of Extra zodat je wat extra hebt.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:37

Ik heb het ergens gelezen, vind het natuurlijk nu niet meer terug. Ik betwijfel dat het met de 300gr onderdeken niet te krap zal worden. Ook betwijfel ik of het dan wel voldoende zal zijn voor koudere periodes.

Inprincipe zou het ongeveer gelijk staan aan het volgende?
Gevoerd regendeken: 100-150gr
150gr onderdeken: 250gr
300gr liner/onderdeken: 300gr

Ik zag net deze tempretatuurtabel (welke mij veel werkelijker lijkt dan die dat bucas zelf geeft):
Afbeelding

Het deken , hoe ik het nu heb Turnoutr & SD 150gr , zou dus tot -10 gaan en het zou dan ook niets uitmaken indien ik het onderdeken veranderen naar een 300gr.

ZUCHT, vind ik niet leuk :( Dacht echt dat de investering de moeite waard ging zijn.

Edit: kreeg net volgend antwoord van de Bucas verdeler:
de fleece van de Bucas dekens heeft een isolerende waarde van zo', 150 - 200 gram. Dat betekent dat de Select Stay Dry van 300 gram een isolerende waarde van 450 - 500 gram heeft. Samen met je bovendeken is dit 600 - 700 gram. Door de aluminium coating die je paard warmer houdt bij de kou komt er nog eens 100 - 150 gram bij. Dan zit je dus al op 800 - 850 gram
Laatst bijgewerkt door crazygirl1 op 18-12-14 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:48

Hm.. Na dat plaatje gaat het bij mij ook kriebelen.. Net de Select liner 150gr besteld met de Stay Dry omdat die ook gewoon als 150 gram warmte zou geven. Maar als ik dat plaatje zo zie zou die in vergelijking net z'n warm zijn als de 300! Bijzonder...

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:56

Volgens de Bucas verdeler heeft hij nog geen klachten gehad ivm niet warm genoeg. Misschien is het voor jouw paard toch voldoende warm.

Volgens Bucas is de outdoor en 150gr SD gelijk aan 400-450gr (150-200gr + 250gr). Ik heb hier thuis een 425gr staldeken liggen, die kreeg hij op op stal aan bij -10.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:37

crazygirl1 schreef:

Ik zoek een sterk deken en waterdicht. Paard staat volledig geschoren 24/7 buiten, open ruimte en heeft het snel koud. Ook de sluiting voorraan is belangrijk aangezien hij de bucas al heeft opengekregen.

Ik heb al mijn paarden onder de Premier Equine dekens staan en ben daar echt heel tevreden over. Ze zijn qua kwaliteit en liner-systeem vergelijkbaar met de Horseware dekens, maar dan net een tikkeltje goedkoper.
Ik heb 2 rasechte slopers er tussen lopen en deze gaan nu het 3e seizoen in met de dekens, zonder beschadigingen/reparaties. Een ander paard is vrij zuinig op de deken, maar heeft voorheen altijd last gehad van schuurplekken en ook dat is verleden tijd.

Bijvoorbeeld: http://www.royal-horses.nl/product/wate ... -met-hals/

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:16

nina88 schreef:
crazygirl1 schreef:

Ik heb al mijn paarden onder de Premier Equine dekens staan en ben daar echt heel tevreden over. Ze zijn qua kwaliteit en liner-systeem vergelijkbaar met de Horseware dekens, maar dan net een tikkeltje goedkoper.
Ik heb 2 rasechte slopers er tussen lopen en deze gaan nu het 3e seizoen in met de dekens, zonder beschadigingen/reparaties. Een ander paard is vrij zuinig op de deken, maar heeft voorheen altijd last gehad van schuurplekken en ook dat is verleden tijd.

Zien er interessant uit zeg! Hoe vallen ze qua maat? Mijn paard heeft van Rambo 198 op maar van sommige andere merken 205. Wil nog een heavy deken voor hem :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:30

nina88 schreef:
crazygirl1 schreef:

Die dekens zien er ook goed uit! Jammer dat ze maar 600D zijn en nogal lang lijken, mijn paarden zijn niet zo groot maar hebben wel maat 195 dus dan ben ik bang dat het jurken worden :')

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:21

Ik heb mijn paard vandaag van 400 gram teruggezet naar 200 gram (liner eronderuit gehaald). Ze stond te zweten onder haar deken.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:29

Het is overigens mijn webshop, vanuit de link. Ik had zelf de dekens geïmporteerd vanuit Engeland voor eigen gebruik en nadat ze zo goed bevielen, werd ik zo enthousiast en heb ik in overleg met premier equine de dekens aangeboden in Nederland.

Moniek, ze zijn inderdaad net een tikkeltje langer dan gemiddeld. Ik vind dat juist wel prettig, omdat het lekker warm voor de buik is.

Capriootje, het zijn in principe dezelfde maten als de horseware dekens. Ook de inchmaten. Ik heb ze omgezet naar Nederlandse maten en neem vaak nog even contact op om de exacte maten door te geven. Ook omdat sommige dekens iets anders vallen is overleg vaak prettig. Maar als je in de opmerkingen zet dat je maat 198 nodig hebt, komt dat helemaal goed.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:13

Hier geschoren en zweten onder 250/300 gram. Maar laat het vannacht toch op, morgen wordt het weer wat koeler. 24/7 buiten.

Gelukkig krijg ik morgen m'n Rambo terug, dat ademd veel beter dan m'n winterdeken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:44

Ik heb geloof ik echt een watje van een paard :'). Door al jullie berichtjes zat ik te twijfelen of ik mijn ongeschoren merrie wel onder haar 200gr moest laten. Vandaag even gevoeld maar ze is er echt niet warm onder, laat staan zweten x). Er staat hier wel veel wind en het is een open weiland, denk dat dat wel scheelt.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:25

200 gram en is gewoon lekker warm onder zijn dekentje.
oktober geschoren dus heeft alweer aardige vacht en temperatuur gaat omhoog dus ben benieuwd hoelang hij zijn 200grams opheeft. :')

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:51

Die van mij staat nog steeds onder een 400 grams heb alleen z'n hals er wel afgehaald. Hij stond niet te zweten maar zit ook nog super kort in het haar van het scheren.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:52

Die van mij staat lekker warm onder zijn 300, niet té warm. Misschien dat ik wel zijn hals eraf haal 's nachts op stal.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:28

crazygirl1 schreef:
Ik heb het ergens gelezen, vind het natuurlijk nu niet meer terug. Ik betwijfel dat het met de 300gr onderdeken niet te krap zal worden. Ook betwijfel ik of het dan wel voldoende zal zijn voor koudere periodes.

Inprincipe zou het ongeveer gelijk staan aan het volgende?
Gevoerd regendeken: 100-150gr
150gr onderdeken: 250gr
300gr liner/onderdeken: 300gr

Ik zag net deze tempretatuurtabel (welke mij veel werkelijker lijkt dan die dat bucas zelf geeft):
[ Afbeelding ]

Het deken , hoe ik het nu heb Turnoutr & SD 150gr , zou dus tot -10 gaan en het zou dan ook niets uitmaken indien ik het onderdeken veranderen naar een 300gr.

ZUCHT, vind ik niet leuk :( Dacht echt dat de investering de moeite waard ging zijn.

Edit: kreeg net volgend antwoord van de Bucas verdeler:
de fleece van de Bucas dekens heeft een isolerende waarde van zo', 150 - 200 gram. Dat betekent dat de Select Stay Dry van 300 gram een isolerende waarde van 450 - 500 gram heeft. Samen met je bovendeken is dit 600 - 700 gram. Door de aluminium coating die je paard warmer houdt bij de kou komt er nog eens 100 - 150 gram bij. Dan zit je dus al op 800 - 850 gram

Die thermometers zijn heel leuk he, maar geschoren of niet geschoren, tocht, wind etcetc scheelt allemaal een hoop. Dus leuke richtlijn, maar aanhouden moet je het niet.

Je hebt de Power Turnout light/Smartex Rain van 0 grams + stay-dry voering, dan de Smartex medium van 150 grams + stay-dry voering en de Power en Smartex Extra/All in one van 300 grams + stay-dry voering. De multi onderdeken is 150 grams + stay-dry, de select onderdekens zijn er in 150 en 300 grams met stay-dry voering of silk-weetikwatspul.

Dat het gelijk staat aan weet ik hoeveel grammen vind ik persoonlijk een beetje flauwekul. Je hebt er nu een 0 grams + 150 grams opliggen, zo simpel is het. Door de voering en coating is het allemaal wat warmer en door het ademend vermogen ook bij hogere temperaturen bruikbaar, maar om het dan maar ineens 550 grams te noemen.. Vind ik onzin.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:13

Heb nog even een vraagje :D
Ik wil mijn EJ-regen deken toch ook vervangen voor een Amigo-deken, merk dat hij echt veel beter zit en dat paardlief er geen schuurplekken van krijgt.

Nu zag ik dus de Amigo Bravo-12 Lite & de Amigo Turnout Lite maar kan niet zo goed vinden wat het verschil is tussen deze 2? Behalve dan dat de Turnout €6,- duurder is x).

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:17

Kasmir schreef:
Heb nog even een vraagje :D
Ik wil mijn EJ-regen deken toch ook vervangen voor een Amigo-deken, merk dat hij echt veel beter zit en dat paardlief er geen schuurplekken van krijgt.

Nu zag ik dus de Amigo Bravo-12 Lite & de Amigo Turnout Lite maar kan niet zo goed vinden wat het verschil is tussen deze 2? Behalve dan dat de Turnout €6,- duurder is x).

De Bravo heeft ringen voor liners.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:20

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:21

Oh in de link staan ze allebei als Bravo zie ik nu, misschien typfoutje op agradi en is het gewoon hetzelfde deken in een ander kleurtje? Dan is de blauwe wel ineens duurder dan de bruine xD.