[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:43

Bizar zeg, maar zou ze het dan ook echt koud hebben of heeft ze gewoon een lage standaard temp, hoe merk je dat ze het te koud heeft...
Raadselachtig hoor haha :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:47

weet iemand hier het verschil tussen de gewone en de big neck versie van bucas?
volgens een bucas dealer heeft dat te maken met de schoft en de hals aanzet.
dus dat bij de big neck meer ruimte is voor een lagere hals.

Citaat:
de Big Neck collectie is dieper ingesneden bij de schoft, om het gebied rondom de hals te openen voor paarden met een grote of dikke nek

en wie heeft ze beide gehad of getest en dus echt het verschil merken/zien enz
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 05-01-17 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:48

Mijn pony heeft ook een basistemp van 36.6, doet het al jaren prima en voelt nooit echt koud. Valt wel snel af als mijn dekens niet goed genoeg zijn. Geschoren heeft die ook zeker een hals nodig bijvoorbeeld.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:09

Nouvel schreef:
Bizar zeg, maar zou ze het dan ook echt koud hebben of heeft ze gewoon een lage standaard temp, hoe merk je dat ze het te koud heeft...
Raadselachtig hoor haha :D

Net gevoeld, voelt vrij koel aan en thermometer zegt 36,2. Mischien dan echt geen wonder dat ze niet op gewicht blijft. Maar wat ik er aan moet doen?
Voor nu een dikkere deken op maar het is pas -4 dus waar eindigt het dan? Even over nadenken.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:19

36,2 is ooke cht wel laag dat is niet oke. Ik zou eens contact zoeken met een goede kliniek.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 02:13

Basistemperatuur daalt natuurlijk ook als paard gewoon schraal is en het met d'r eigen vacht nooit warm heeft. De balans raakt dan wel zoek voor zo'n paard. Vermoed dat je het ook wel in andere zaken merkt dan (bv humeur en stijfheid).
500 vind ik ook weer niet schokkend veel. Zou zeggen kijk eens of je kan bij-dekenen en hou dat eens vol. Kijken of ze veel veranderd.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:16

Ik vind 500 grams ook niet verschrikkelijk maar als je 4 dekens op elkaar legt dan heb je een grote kans dat je ze dicht drukt door het gewicht.
Liever zou ik dan kiezen voor een goede deken van 300 grams en daar dan goed ademende onderdekens onder doen. Zeker niet meer dan twee dekens er onder.
Wat voor dekens heb je voor diva? Misschien is daar ook nog winst uit te halen..?
Gebruik je ook een deken met hals?
Misschien ook even kijken of ze niet meer eiwitten moet hebben en eventueel vit E?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:40

No_No schreef:
Ik vind 500 grams ook niet verschrikkelijk maar als je 4 dekens op elkaar legt dan heb je een grote kans dat je ze dicht drukt door het gewicht.
Liever zou ik dan kiezen voor een goede deken van 300 grams en daar dan goed ademende onderdekens onder doen. Zeker niet meer dan twee dekens er onder.
Wat voor dekens heb je voor diva? Misschien is daar ook nog winst uit te halen..?
Misschien ook even kijken of ze niet meer eiwitten moet hebben en eventueel vit E?

Ik heb aan goede (echt passende) dekens een Nika met halve hals 0g en Horseware liners in 100 200 en 300g. Ze draagt nu dus 2 liners met de regendeken erover.
Ze krijgt een kilo lucernebrok bij per dag + een kilo pulp. Vitamine E heb ik liggen dus daar kan ik op zich ook wel mee beginnen al.

Ze was net weer 36,2 dus vanavond gaat er een dikkere deken op denk ik, al is dat ook weer even lastig gezien het gaat sneeuwen en die niet 100% waterdicht is.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:46

Je kan eens een hele hals proberen van 150/200 gram. Van de hals verliezen ze ook veel warmte.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:54

JenniferU schreef:
dus dat bij de big neck meer ruimte is voor een lagere hals.

Citaat:
de Big Neck collectie is dieper ingesneden bij de schoft, om het gebied rondom de hals te openen voor paarden met een grote of dikke nek

Ik heb van weekend de bucas stay en dry 300 grams gekocht, mijn pony van 1.50 heeft een enorme dikke nek. Dus ze dachten bij het Ruiterhuis dat ik ook wel big neck nodig zou hebben. Maar de gewone pas veel beter :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:55

Hier wordt vaak een echt wollen (dus geen fleece of maar een % wol, echt 100% wol) deken onder gelegd, dat isoleert goed en houdt warm. Hier is het wel een stuk kouder dan nl.

Mijn paarden staan nu allebei onder 300 gram, heb nog een 200 grams om er onder te leggen en een hals voor beide (voor buiten, op stal is het "verwarmd" rond 0 ivm water, maar dat scheelt dus 25 graden). Ondanks dat het nu -25 is voelen ze beide heerlijk warm aan, oren zijn warm en onder de dekens ook echt warm. Wel ijspegels aan de neus (zo sneu om te zien).

Verder is het heel belangrijk dat ze echt onbeperkt hooi kunnen eten. Dat houdt de kachel brandend. Zeker een paard wat snel koud is en/of afvalt heeft dat echt nodig.
Verder voeren ze hier vaak geplette gerst aan paarden die moeite hebben met de kou of afvallen. Veel energie, maar worden ze niet heet van.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:10

Maar kou in landen als Zweden is wel anders kou dan hier in Nederland. Hier is het met -10 verschrikkelijk guur klote weer, terwijl het in die landen met een dikke jas dan heel goed te doen is. Kan me dus ook voorstellen dat paarden in verhouding minder dikke dekens nodig hebben daar, zegt ook maar weer dat hetgeen wat de thermometer aangeeft er niet zo toe doet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:20

Nies_ schreef:
Maar kou in landen als Zweden is wel anders kou dan hier in Nederland. Hier is het met -10 verschrikkelijk guur klote weer, terwijl het in die landen met een dikke jas dan heel goed te doen is. Kan me dus ook voorstellen dat paarden in verhouding minder dikke dekens nodig hebben daar, zegt ook maar weer dat hetgeen wat de thermometer aangeeft er niet zo toe doet.

Het is droge kou ja, maar kou is kou. Als je neusharen bevriezen door buiten te zijn. Als t hier waait bij -25 voelt het nog véél kouder aan (denk aan -40) dan de "gure kou" in nl bij -10. Dat is dan zelfs heerlijk warm, haha.

Overigens maakt t niet heel veel uit of je hier -10 hebt of in nl (voelt beide redelijk hetzelfde), grootste verschil is dat het hier bij -10 minder koud aan voelt dan +10 in nl, omdat het dan natte kou is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:40

-25 is gewoon koud, dat lijkt me duidelijk, maar bij eenzelfde temperatuur voelt het hier over het algemeen een stuk kouder aan. Zeker als je verder naar het noorden gaat.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:56

Maar zo Noordelijk zit ik niet, overgang Zuid-midden Zweden zelfs.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:08

Azmay schreef:
No_No schreef:

Ik heb aan goede (echt passende) dekens een Nika met halve hals 0g en Horseware liners in 100 200 en 300g. Ze draagt nu dus 2 liners met de regendeken erover.
Ze krijgt een kilo lucernebrok bij per dag + een kilo pulp. Vitamine E heb ik liggen dus daar kan ik op zich ook wel mee beginnen al.

Ze was net weer 36,2 dus vanavond gaat er een dikkere deken op denk ik, al is dat ook weer even lastig gezien het gaat sneeuwen en die niet 100% waterdicht is.

Maar je hebt dus nog wel een dikkere? Anders nog een keer een 500 gram aanschaffen? 4 dekens is inderdaad niet ideaal (3 eigenlijk ook niet).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:43

Shym is nog warm onder de smartex turnout winterdeken. Toch maar besloten er niets bij op te doen.

Voor diva zou ik persoonlijk ook een hele hals 300 grams deken doen en nog een 300 grams onderdeken. Nika heeft dat wel. Ze hebben ook onderdekens tegenwoordig.
Anders misschien ook een bucas proberen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:09

No_No schreef:
Shym is nog warm onder de smartex turnout winterdeken. Toch maar besloten er niets bij op te doen.

Voor diva zou ik persoonlijk ook een hele hals 300 grams deken doen en nog een 300 grams onderdeken. Nika heeft dat wel. Ze hebben ook onderdekens tegenwoordig.
Anders misschien ook een bucas proberen?

Bucas past haar helaas niet, Rambo wel maar ik heb geen Rambo centjes :+
300 grams winterdeken is wel een optie maar het luxeproducten potje is behoorlijk leeg momenteel dus ik kijk eventjes rond. Een onderdeken van Nika gaat mij niets opleveren denk ik, denk dat ik beter die van Horseware kan blijven gebruiken gezien die ook echt goed liggen (en geen lompe gesp op de borst hebben).

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:43

wow wat een service, kreeg net een mail vd paardendrogist dat ze 35% korting op oa de bucas select liners hebben
dus hup meteen chat gestart en een bucas select liner besteld.
kan hem morgen ophalen bij de texaco vlakbij stal dat noem ik nog eens service
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 06-01-17 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:53

Bucas liners dan toch?
Want de Horseware liners zitten niet bij de kortingsactie...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:57

ja klopt sorry de bucas select liners, hoop dat ze mooier vallen als me cooler maar deze actie kon ik niet laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:58

Heb ik vandaag natuurlijk net de Rambo Vari-layer liner besteld, en daar zit natuurlijk net geen korting op... :')
[***] heeft trouwens een briljante oplossing gevonden voor teveel sluitingen op zijn borst bij het gebruik van een liner (het metalen oog van de liner prikt heel naar in zijn borstbeen als dat onder de ringsluiting van zijn Rambo Original zit): hij heeft vannacht de voorkant van de onderdeken onderdeken gewoon 10-20 graden gedraaid zodat de sluiting van de onderdeken niet meer op zijn borst, maar op de zijkant van zijn hals zat: ineens was alle druk op zijn borst verdwenen, hij kan weer met zijn neus bij de grond (lastig met borstsluitingen van liners) het bovendek trok ook niet meer naar achteren en ineens viel alles alles precies zoals het hoorde. :)*

Ik heb vanavond zijn voorbeeld dus maar gevolgd en heb de onderdeken gedraaid onder de bovendeken gelegd. Eens kijken of het blijft zitten. :)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:03

Ik weet niet of deze vraag in dit topic hoort, maar ik vraag het toch maar.
IJsco is een paar dagen terug geschoren en doet het super onder zijn dekentje.
Alleen nou zag ik vandaag na het rijden dat hij opeens schuurplekken had van de rand van zijn dekje en van zijn singel...
Wat doen jullie om dit te voorkomen? Hij heeft gewoon een simpel neopreen singeltje, zou een bontje misschien helpen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:22

Azmay, misschien kan je tweedehands een nika vinden?
Shym past de bucas ook niet heel goed maar ik moest iets.. Hij wordt wel in de gaten gehouden. Mocht het te veel gaan schuren dan gaat het af.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:58

JenniferU schreef:
dus dat bij de big neck meer ruimte is voor een lagere hals

Citaat:

Vandaag een big neck 6.3 gepast die zat nog ruimer aan de voorkant als de gewone versie 6.6 daardoor de deken achter de schoft kwam te liggen (zakte naar achter)

Tevens doet de borst vulling de deken nog meer naar voren stelen door juun zijn bult.

Afbeelding
Voorkant komt dus erg laag bij de hals.
Ter vergelijking zo zit de irish:
Afbeelding

Gister een select liner besteld die als het goed is klaar ligt om op te halen op het dhl punt.
Morgen passen en als hij "goed" ligt laat ik de voorkant aanpassen net als bij de select cooler.

Paard lief had het vandaag best warm onder de 300 grams irish extra