[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:33

Het zijn 2 lagen met een laag ademend materiaal ertussen. Ik gebruik dit als de zon schijnt tot 18 graden, anders te warm. bewolkt is tot 22 prima hier. In principe kan er nu veel warmte weg via de buik. Maar in de basis is het wel een plakding ja. Maar goed, heb 2 PSSMers staan die geen regen op de rug verdragen, dus blij met deze oplossing :-)

Stalgenootje heeft hetzelfde gedaan, maar laten doen door een kledingversteller :-)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:40

Op zich is zon en 18 graden prima. Dus misschien kan het wel. Jammer dat mijn pluizebol het altijd zo snel warm heeft onder dekens, maar inderdaad droog en warm moet blijven door de artrose in zijn heup.

Zat ook al te kijken naar wat goedkopere dekentjes zoals van Kramer of Waldhausen. Ziet er in ieder geval al iets steviger uit dan softshell stof maar ik denk daardoor toch ook snel veel warmer.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:43

Ja ik heb ook nog de Nika dekens. Super sterk, maar snel warm. Die gebruik ik in herfst en voorjaar.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:30

Helaas is er op het moment niet aan de liners voor onder de amigo vliegendekens te komen. Zijn overal uitverkocht.
Twijfel over de summer series, vriendin heeft die en vind de pasvorm niet optimaal.

Maar het lijkt mij ideaal met het weer van aankomende week (18 graden met regenbuien) voor m’n eczemer. Nog te vroeg om zonder deken te staan maar met zo’n natte eczeemdeken vind ik ook niks.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:35

Ik vind het echt een geweldige deken. Super ademend en enorm waterdicht. Maar niet voor als je paard sloopgrage kuddegenoten heeft..

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:09

Hebben jullie nog tips voor een vliegen regen deken voor een zeer brede e pony? Alles zit te krap aan de voorkant bij zijn schouders..

Ik heb al geprobeerd;
- lemieux arika en kudos (kudos leek nog het mooist te zitten maar bij lopen was hij echt te krap aan de voorkant en zag je de deken heel erg trekken.
- amigo
- weatherbeeta
- deken van equinest/lippo
- bucas rainfly
- rambo

Zijn winterdekens zijn de bucas irish en x range en deze zitten allebei goed maar vliegen en vliegenregens zijn echt drama. Heb ook nog steeds geen passende vliegendeken maar aangezien hij longpatient is vind ik een vliegen regen deken wel een fijn idee met komende herfstachtig weer…

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:17

Missch de Kramer eens proberen. Geen idee hoe breed hij is, maar Kramer valt regelmatig ruim.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:23

Shires

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:38

manzano schreef:
Missch de Kramer eens proberen. Geen idee hoe breed hij is, maar Kramer valt regelmatig ruim.

Ik probeer even een foto toe te voegen. Zijn lijf is moeilijk op de foto te krijgen hoe het daadwerkelijk is maar laten we het er maar op houden dat hij (nu met zijn 18 jaar) echt altijd een flinke bodybuilder is geweest. Lengte maten zijn nooit het probleem maar met name de boeg en schouders.. zadel is 3xw van bates dus echt brede schouders.

Afbeelding

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:17

MarjanB schreef:
Shires

Oh ja dat zou ook nog kunnen.
Ik heb Shires op mijn smallie liggen, dus die komt niet als eerste in me op :))

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:57

Wellicht hebben jullie nog een idee;
Vorig jaar heb ik een jonge pony gekocht, is inmiddels in de hoogte veel gegroeid en meet nu ongeveer 150cm op bijna 4 jarige leeftijd. Een passende deken vinden was vorig jaar een drama, hij is vrij smal en dat maakt veel dekens te groot waardoor ze met name op de borst veel te laag zitten met schuren tot gevolg. Wat uiteindelijk redelijk pastte was de Horseware amigo bravo 115/168. Ik heb de 50 grams turnout gebruikt met verschillende liners. Helaas drukt deze deken teveel op de hals waardoor de pony een kuil kreeg (de manen gingen niet kapot). Schoftbeschermers blijven niet liggen (Kentucky en bucas geprobeerd).
Wat ik zoek is een deken met een vergelijkbare pasvorm maar dan liefst met schoftbeschermer erin zoals Lemieux bijvoorbeeld heeft. Lemieux past goed, maar de (T-?) sluiting blijft haken aan het hooinet, dus dat is een no-go.
Helemaal mooi zou het zijn om een deken met linersysteem aan te schaffen, dat beviel me erg goed. Benieuwd naar jullie input!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:53

De kramer deken! (https://www.kramer.nl/NIEUW/Paard/Paard ... .125.CF%3e)
Ik heb ze wel met halve hals. Maar helemaal gevoerd op de schoft. Elastiek bij de schouders.
Amigo bravo was hier ook net te breed vorig jaar. Toen was ze net 3 en van de fokker. Benieuwd of ze er nu in gegroeid is dit jaar :+
Dekens zonder halve hals hebben volgens mij een liner.

Afbeelding
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 00:22

Ac_tion schreef:
Vorig jaar heb ik een jonge pony gekocht, is inmiddels in de hoogte veel gegroeid en meet nu ongeveer 150cm op bijna 4 jarige leeftijd. Een passende deken vinden was vorig jaar een drama, hij is vrij smal en dat maakt veel dekens te groot waardoor ze met name op de borst veel te laag zitten met schuren tot gevolg. Wat uiteindelijk redelijk pastte was de Horseware amigo bravo 115/168. Ik heb de 50 grams turnout gebruikt met verschillende liners. Helaas drukt deze deken teveel op de hals waardoor de pony een kuil kreeg (de manen gingen niet kapot). Schoftbeschermers blijven niet liggen (Kentucky en bucas geprobeerd).
Wat ik zoek is een deken met een vergelijkbare pasvorm maar dan liefst met schoftbeschermer erin zoals Lemieux bijvoorbeeld heeft. Lemieux past goed, maar de (T-?) sluiting blijft haken aan het hooinet, dus dat is een no-go.
Helemaal mooi zou het zijn om een deken met linersysteem aan te schaffen, dat beviel me erg goed. Benieuwd naar jullie input!

Tja ivm hooinet acties van mijn paard verplicht tot de disk front dit blijft niet haken verder alle sluitingen ( gesp/ t sluiting/ musketon) zelfs bilkoorden krijgt ze er in vast... dus dichtgeknoopt touwtje er aan dat was vorig jaar voor mij de oplossing

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:05

snorkel1986 schreef:
Ac_tion schreef:

Tja ivm hooinet acties van mijn paard verplicht tot de disk front dit blijft niet haken verder alle sluitingen ( gesp/ t sluiting/ musketon) zelfs bilkoorden krijgt ze er in vast... dus dichtgeknoopt touwtje er aan dat was vorig jaar voor mij de oplossing

Oh dat is wel heel onhandig! Hier gelukkig alleen eenmalig met t sluiting vastgezeten met zijn vliegendeken. Met de musketons van zijn winterdeken ging het goed.

Die felix buhler dekens zien er wel goed uit! Is jullie ervaring dat een halve hals voldoende warm is? De ponys staan hier of buiten, of in een buitenstal.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:10

Mijn paard (Arabier) staat in de winter met een 0 gram regendeken zonder (halve) hals. Overdag buiten, ‘s nachts op stal in een buitenstal. Mocht ik denken dat ze het koud heeft, kan ik er een liner onder leggen, maar tot dusver is dat niet nodig geweest. Als de pony gezond is, en je niet scheert, lijkt een halve hals me zeker genoeg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:14

Wisselt enorm per paard. De hals is het deel waar ze veel warmte verliezen, zeker als ze geschoren zijn. Sommige paarden hebben dus baat bij een warme hals, anderen juist niet. Ik heb mijn pony 24/7 buiten lopen juist zonder hals en dan heb ik ook vaak nog expres zijn borst en streepje hals weg geschoren zodat hij juist voldoende kan afkoelen, maar wel met artrose onder een dekentje kan staan. De hals heb ik denk ik nu 2x uit de zak gehaald toen het echt vreselijk bleef regenen en zijn deken begon in te regenen door de hooiruif toen en toen het zo hard sneeuwde en waaide dat de sneeuw horizontaal kwam en het zo guur was dat zelfs de koudbloeden stonden te rillen.

Het is gewoon voor ieder paard anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 15:22

Celebi schreef:
Wisselt enorm per paard. De hals is het deel waar ze veel warmte verliezen, zeker als ze geschoren zijn. Sommige paarden hebben dus baat bij een warme hals, anderen juist niet. Ik heb mijn pony 24/7 buiten lopen juist zonder hals en dan heb ik ook vaak nog expres zijn borst en streepje hals weg geschoren zodat hij juist voldoende kan afkoelen, maar wel met artrose onder een dekentje kan staan. De hals heb ik denk ik nu 2x uit de zak gehaald toen het echt vreselijk bleef regenen en zijn deken begon in te regenen door de hooiruif toen en toen het zo hard sneeuwde en waaide dat de sneeuw horizontaal kwam en het zo guur was dat zelfs de koudbloeden stonden te rillen.

Het is gewoon voor ieder paard anders.

En mijne die overdag buiten staat en s nachts in buitenstal dus net zo koud als buiten want 3 open kanten staat onder winterdeken met zelfs extra liner en ongeschoren haha. En wij doen idd hele hals op, halve zou voor haar echt te weinig zijn
Je kan er gewoon niks van zeggen inderdaad.

Maar voor die t stukjes kan je ook makkelijk iets eromheen doen en bepaalde merken hebben sowieso al bescherming erover.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:05

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 06:46

Wat verwachten jullie? Zou de Horsecare fly rug liner (waterdicht) nog terug in assortiment komen?
Nu helaas overal uitverkocht…

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:56

Hoi, mag ik hier terecht met mijn deken vraag? Ik zoek eigenlijk een Big Neck of XL deken voor een kleine pony (116cm). Ik heb die XL voor mijn paard, maar ik kan eigenlijk nergens dekens voor brede ponys vinden. Iemand die tip heeft of een merk weet die van zichzelf al breder is bij de schouders/borst?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 17:04

Even een vraagje.
Mijn merrie heeft een Amigo Turnout Eco Bravo 12 Plus.
Passen hier de gewone liners onder van horsewear? Deze deken valt smal, dus ik weet niet of ze ook smalle liners hebben?

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:30

Ik wilde de Highlander Plus Zomereczeem Combo deken aanschaffen in maat 135, maar hij is overal uitverkocht.
Weet iemand of hij nog ergens te krijgen is of een ander goed alternatief voor een brede D pony?

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:41

TinkerTreas schreef:
Even een vraagje.
Mijn merrie heeft een Amigo Turnout Eco Bravo 12 Plus.
Passen hier de gewone liners onder van horsewear? Deze deken valt smal, dus ik weet niet of ze ook smalle liners hebben?

[ Afbeelding ]

Ja de liners passen eronder. Ik heb dezelfde deken icm liners.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 12:34

Josien_ schreef:
Ik wilde de Highlander Plus Zomereczeem Combo deken aanschaffen in maat 135, maar hij is overal uitverkocht.
Weet iemand of hij nog ergens te krijgen is of een ander goed alternatief voor een brede D pony?

Heb je al contact gehad met Equimatch? Die hebben hem ook op de site.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 13:10

Ik heb vorig jaar een highlander deken gepast maar vond die erg smal.