[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 14:30

Ik ben aan het oriënteren voor een scheerapparaat.

Ik heb maar een kleine B pony, en vindt z'n groot apparaat misschien wat lomp op z'n pony en lijkt mij wat onhandig.

Ik heb altijd alleen grote paarden geschoren en dan huurde ik altijd een apparaat.

Zijn er meer mensen met een welsh die een kleiner apparaat gebruiken? Zo ja welke?

assebassie

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 15:31

Ik heb een Arabier en ik heb in t voorjaar een sectolin tondeuse gekocht. De clipper se 210.
Bevalt goed, maar ik scheer alleen de buik, borst en hals, maar helemaal zou ook goed kunnen denk ik.
Grotere gaat waarschijnlijk wel wat sneller maar zonder snoer is echt fijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:01

Moser max 45 is ook ideaal. Deed daar in het verleden mijn volledige pony's mee. Maar voor volledig scheren gebruik ik toch liever mijn grote. Ik doe nu 2 pony's (85 cm) in de tijd wat ik normaal met de Moser aan eentje besteedde. Normaal dus minstens 2 uur per pony, nu ben ik inclusief detail gepruts met de Moser 2,5 uur max kwijt aan twee pony's.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:11

Heiniger Saphir met een brede scheerkop is ook een goede optie als je voor draadloos kiest.
Anders inderdaad de Max Moser 45.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:24

Met snoer de mosermax45
Op accu de heiniger saphir

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:35

Ik ben ook tevreden met de Moser max 45. Misschien iets langer bezig dan met een grote, maar hij gaat er fantastisch en netjes doorheen.

Deed eerst mijn e pony hier mee, en inmiddels al een paar keer de shetlander volledig geschoren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:49

Afbeelding
Ik heb dit met een hondentrimmer van de Lidl gedaan, werkte prima :) ook niet warm geworden van dit stukje.

Ik zou een mini er ook wel in zn geheel mee kunnen doen denk ik

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:30

Hoi, ik wil mijn 28-jarige merrie in een jachtpatroon scheren. Wanneer moet er dan een deken op? Ze heeft nu al een flinke vacht en heeft het snel warm. Helemaal scheren heb ik eerder wel gedaan, maar ik denk dat een jachtpatroon fijner voor haar is.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:22

Dat ligt eraan welk weer het is en wat de gevoelstemperatuur is. Wind en regen dan een regendeken, zon en windstil dan zonder. En hoe koud de nachten zijn en of ze een schuilplaats hebben. Ik doe alleen een deken op als ik zelf een jas aan moet buiten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:12

Nu ik weer serieus aan het trainen ben. Zit ik er ook weer aan te denken om te scheren.
Welk scheerapperaat is leuk geprijsd en geschikt om 2x per jaar 1 paard te scheren?

Ik heb de moser max en daar weleens een jachtpatroon mee geschoren. Ging op zich pima maar een groter apperaat lijkt me dan toch fijner.

Weleens met de sectolin geschoren maar vind die best zwaar /trillerig.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:00

Ligt er denk ik aan wat je leuk geprijsd vind, ik zelf ben helemaal verkocht door heiniger. Eerst de xplorer maar nu de saphir met brede scheerkop. Echt hele fijne apparaten. :j

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:55

Ik heb de heiniger opal met brede scheerkop aangeschaft.
Ik twijfelde tussen de saphir en Opal.
Hij is nog niet binnen maar zodra hij binnen is zal ik laten weten of het een fijn apparaat is

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:34

Ik ben op zoek naar iemand die netjes kan scheren. Omgeving Culemborg, Utrecht, Tiel

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:00

Welke lengte scheren jullie het liefste op? Bij mijn heiniger zit standaard een 1,5 kop. Heb nu een bredere kop besteld op 2,3 mm maar voor de heiniger saphir is hier geen smallere kop voor. Wel voor de 1,5.
Maar is 1,5 niet enorm kort om te scheren? Heb hiervoor altijd op 3,1 geschoren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:21

Ik heb op 1,8 geschoren eind september, en ik ben er afgelopen weekend opnieuw overheen gegaan want de haren waren alweer even lang als voordat ik dat haar had geschoren. Gaat razendsnel bij ms mammoet :=

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:37

Heb vorige week op 2.8 geschoren. Kwam nog niet superveel vanaf. Vorig jaar vanwege onverwacht botte messen en al een deel te hebben gedaan, met de 1.2 geschoren. Dat was wel erg kort idd :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 22:41

Mijn voskleurige welsh schoor ik altijd op 1mm. Zijn vacht was niet lang maar wel heel dik en verstikte zijn huid dus hoe korter hoe fijner voor hem.

Mijn zwart bonte tinker heb ik vorig jaar voor het eerst geschoren en zonder nadenken ook meteen op 1mm, gelukkig enkel borst en deel van de hals want op de witte delen was ze vervolgens roze :') . Haar vachtje is juist eerder heel lang en niet bijzonder dik. Durfde haar daarna ook niet zonder helemaal ingepakt te zijn buiten te laten omdat ik bang was dat ze zou verbranden := .

Dus nu gewoon op 3,2mm, inmiddels ook al voor de 2e keer geschoren omdat het zo snel groeit maar de huid schijnt er nu niet meer doorheen. Gelukkig heeft ze wel precies op haar borst een grote zwarte vlek en die heb ik afgelopen week wel op 1mm geschoren anders heeft ze het volgende week alweer te warm zo hard als het groeit.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 22:50

Afbeelding

Op deze foto had ik haar net op 1,5 mm geschoren. Ik gebruik ook de brede snap on messen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:47

Ik heb mijn messen allemaal op 3mm.
Vind 1mm persoonlijk echt te kort. Alleen figuren uit de vacht scheren zou ik daarmee doen. Maar goed. Dat is mijn mening :o

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 06:00

Ik hen 1.5 jaar terug een aesculp tondeuse gekocht, was er echt blij mee maar hij schoor nooit echt mooi. Mijn tondeuse van sectolin had gewoon een beter resultaat. Nou na 1.5 pony te hebben gedaan pakte hij niks meer aan haar. Ik een klacht ingediend bij agradi want vond het wel erg snel. Die vonden dat ik hem verkeerd gebruikt had want je kan er enkel benen mee scheren eb die paar stukjes lijf van mijn smurf van 1.09 was dus de schuld :+ volgens hun messen slijpen en moest hij het weer doen.. nou misschien is het al te raden maar laten slijpen en hij doet nog steeds helemaal niks scheren. Je kan hem aanzetten en alles werkt maar er mee scheren lukt gewoon niet. Moet ik de messen losser maken of juist vast zetten? Heb juist het snap on gekocht zodat ik geen gezeik er mee heb.. voor mij voelt nu de oplossing nieuwe messen kopen maar een kopje is al snel 50-70 euro dus wil er eigenlijk wel zeker van zijn. Baal zo dure machine en dan gewoon niet werken, gaf ook aan aan de klantenservice als hij enkel voor benen is waarom pakt hij die dan ook niet? :+

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 06:24

Ik moet eens leren om niet alles uit te lenen :+

Wil ik mijn paard zijn hals,borst en een streep scheren botte messen. Had alleen al een begin gemaakt. Heb het maar een soort van opgelost met 1 mm messen. Maar dat is echt veelste kort en ziet er niet uit.

Weten jullie of je de moser max messen kunt laten slijpen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:17

Ja die kun je laten slijpen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:22

tirzasarah10 schreef:
Ik hen 1.5 jaar terug een aesculp tondeuse gekocht, was er echt blij mee maar hij schoor nooit echt mooi. Mijn tondeuse van sectolin had gewoon een beter resultaat. Nou na 1.5 pony te hebben gedaan pakte hij niks meer aan haar. Ik een klacht ingediend bij agradi want vond het wel erg snel. Die vonden dat ik hem verkeerd gebruikt had want je kan er enkel benen mee scheren eb die paar stukjes lijf van mijn smurf van 1.09 was dus de schuld :+ volgens hun messen slijpen en moest hij het weer doen.. nou misschien is het al te raden maar laten slijpen en hij doet nog steeds helemaal niks scheren. Je kan hem aanzetten en alles werkt maar er mee scheren lukt gewoon niet. Moet ik de messen losser maken of juist vast zetten? Heb juist het snap on gekocht zodat ik geen gezeik er mee heb.. voor mij voelt nu de oplossing nieuwe messen kopen maar een kopje is al snel 50-70 euro dus wil er eigenlijk wel zeker van zijn. Baal zo dure machine en dan gewoon niet werken, gaf ook aan aan de klantenservice als hij enkel voor benen is waarom pakt hij die dan ook niet? :+

Heb je niet iemand in de buurt met een zelfde messenset die je er even op mag zetten om te testen ?
Heb je de machine nieuw gekocht of 2dehands? ik heb wel eens een versleten onderdeel in de machine gehad die de messen heen en weer tikt. Dit was versleten waardoor de messen niet genoeg sneden en ik dus niet meer goed door het haar heen kwam.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:12

Waar heb je je tondeuze kopje laten slijpen? Ik denk persoonlijk dat hij niet goed geslepen is en daarom je tondeuze het niet doet. 1.5 pony klinkt logisch dat ze bot zijn, zeker die kleintjes hebben vaak een dikke en vieze vacht

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:11

tirzasarah10 schreef:
nieuwe messen kopen maar een kopje is al snel 50-70 euro

Ik heb begin dit jaar op Temu voor nog geen 12 euro een nieuwe scheerkop met keramisch mes gekocht en die doet het super! Beter dan mijn dure messen zelfs dus heb er meteen meer besteld als reserve.

Wat je ook nog kunt doen is je tondeuse van binnen schoon (laten) maken. Hoewel dat na 1,5 pony al wel snel is maar tondeuse is idd niet gemaakt voor een hele pony, al doe ik mijn c-pony's ook al jaren scheren met een vrij goedkope tondeuse. Maar ik maak hem wel ieder seizoen helemaal schoon van binnen, mechanisme zit soms bomvol haar waardoor het niet goed meer werkt. Dus alles eruit en nieuw vet erin en hij doet het weer goed.