[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:47

RianneH schreef:
Ze verliezen veel warmte door het geschoren gedeelte, zeker als je bedenkt dat door de hals veel aderen lopen, het is dé plek waar ze koelen in de endurance. Ik kan me dus voorstellen dat ze bij een geschoren hals warmte verliezen en dus meer energie nodig hebben om dat weer bij te houden.
Als je paard vooral veel binnen staat of zonder buitenbox is het een optie, maar anders zou ik of voor een hals gaan of inderdaad een deel van de hals laten staan.

Hij staat in een binnenbox en niet op de tocht. Wel gaat hij naar buiten (overdag), maar ik zou hem dan onder een 400 grams zetten.
Een high neck blijft bij hem (helaas) niet goed zitten.

De reden dat ik het vraag is dat in mijn omgeving nogal wat discussie is hierover, de een zegt dat t prima kan, de ander zegt van niet :)

op dit moment is hij overigens nog niet geschoren, maar hij blijft te lang nat en wordt daardoor koud (hij wordt natuurlijk goed warm gehouden, maar hij blijft ook nat op bijvoorbeeld zijn buik)

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:52

Hi ik kom even binnen vallen met een vraag.

Mijn merrie staat een dagdeel buiten en verder op stal. We rijden 3 a 4 keer per week onder het zadel en ze is niet geschoren maar begint nu haar vacht te verliezen.

In de paddock waar ze overdag staat, staat veel wind. Dit in combinatie met regen lijkt me dit erg koud.

Is het nutteloos om dan voor die uurtjes een 0 grams regendekentje op te leggen?

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:07

Hier geschoren (half) onder 300 gram, voelt heerlijk! Wel met een 100 gram hals er bij aan. Zonder hals is mevrouw echt niet te genieten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:12

_Dominique schreef:

Mijn merrie staat een dagdeel buiten en verder op stal. We rijden 3 a 4 keer per week onder het zadel en ze is niet geschoren maar begint nu haar vacht te verliezen.

In de paddock waar ze overdag staat, staat veel wind. Dit in combinatie met regen lijkt me dit erg koud.

Is het nutteloos om dan voor die uurtjes een 0 grams regendekentje op te leggen?

Ja want als je een 0 grams regendeken op legt kan ze haar haren niet opzetten en krijgt ze het dus koud. Kan je beter voor een 100 grams gaan.

Ik heb hier ook een geschoren paard zonder halsdeken, hij heeft het niks te koud en z'n haren blijven ook prima kort. Staat overdag de hakve dag buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:52

liekec schreef:
_Dominique schreef:

Ja want als je een 0 grams regendeken op legt kan ze haar haren niet opzetten en krijgt ze het dus koud. Kan je beter voor een 100 grams gaan.

Ik weet echt nog vrij weinig over dekens en heb haar pas sinds september dit jaar. Maar wat maakt het verschil met een 100 grams?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:56

Dat is de dikte van de dekens. Een 0 grams geeft dus 0 warmte af en zorgt er in dit geval voor dat ze het koud krijgt omdat je ook nog haar eigen kacheltje plat drukt. Een 100 grams is een deken met 100 gram vulling (per vierkante centimeter dacht ik) en deze is dus warmer. Vergelijk het voor jezelf met een regenjas en een jas met een beetje vulling.Afbeelding
Voor je beeldvorming, dit is hoe een 100 grams deken er aan de binnenkant uit ziet. Dat witte heeft een regendeken niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:59

Die theorie is allemaal heel leuk, maar in de praktijk toch niet altijd waar. Mijn merrie heeft een hele winter met de Bucas smartex rain gestaan en dat ging heel goed. Is een 0 grams dus, wel fleece gevoerd. Een regendeken werkt sowieso ook tegen de wind. Je kunt natuurlijk een regendeken met een onderdeken kopen, dan kun je alle kanten uit.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:01

_Dominique schreef:

Jij hebt een tinker toch?
Indien ze nu ook niet onder een deken staat en ze smiddags weer op stal gaat, zou ik er helemaal geen deken op doen, tenzij je haar schoner wil houden.
In principe kunnen ze prima tegen de regen en worden ze niet koud hiervan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:55

http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _8777.html

Iemand ervaring met deze deken op een iets breder type paard?

Ik weet dat de smartex rain niet lekker ligt op een breder type (Ierse hunter)
Hij heeft nu een 200 grams Amigo Wug op (geen XL hals) dit zit prima maar ik zoek nog een ) grams voor als het wat warmer word

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:30

Voor de bucas liefhebbers....agradi heeft uitverkoop vd bucas dekens veel maten zijn al uitverkocht maar zitten wel leuke afprijzingen tussen

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:35

Nies_ schreef:
Die theorie is allemaal heel leuk, maar in de praktijk toch niet altijd waar. Mijn merrie heeft een hele winter met de Bucas smartex rain gestaan en dat ging heel goed. Is een 0 grams dus, wel fleece gevoerd. Een regendeken werkt sowieso ook tegen de wind. Je kunt natuurlijk een regendeken met een onderdeken kopen, dan kun je alle kanten uit.

Het is natuurlijk wel per paard verschillende maar dat leek mij overbodig om te melden :)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:04

Heb de de geschoren paarden met 400 of 500 nu lopen en wanneer ze naar buiten gaan met hals.
En nu heb ik zelfs mijn 2.5 jarige een deken opgedaan aangezien die het niet wat genoeg heeft met zijn dunne vachtje..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:01

Hoi! Ik zit met een vraagje, ik zou mijn oudje van 24 graag wat voller krijgen. Hij krijgt onbeperkt hooi en wordt bijgevoerd, maar ik wil dus niet dat hij te veel energie moet verspillen aan zich warm houden. Hij staat 24/7 op de weide incl schuilstal en het is een haflinger dus heeft wel behoorlijk wat vacht. Welke dikte zou het beste zijn? 200 gram of 300 gram?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:24

Ik zou beginnen met 200.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:16

Van die twee opties zou ik ook voor een 200 grams gaan. Nog mooier misschien is een 100 grams met liner systeem. Het zou met die flinke vacht namelijk maar zo kunnen dat hij met 100 grams ook warm genoeg is. En zo niet (of als het nog kouder/guurder wordt) kan je nog verder uitbreiden met liners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:03

Ik zou denk ik ook beginnen met 100 gram en een 100 grams liner. Dan kan hij de temperatuursschommelingen ook wat beter opvangen, stel dat het 's nachts rond het vriespunt is en overdags een graad of 8 + zon, dan heb je kans dat een 100grams deken dat verschil nog opvangt, terwijl hij met een 200grams deken plus dikke wintervacht en zon dan waarschijnlijk al staat te zweten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:02

Ik heb er ook een topic over gemaakt maar omdat ik hier meer mensen zal bereiken stel ik ook hier mijn vraag. Sorry als het toch niet mag mods..

Ik heb een nieuwe deken met een vaste hals eraan. Deze draagt ze nooit omdat anders der manen stuk gaan, niet over na gedacht bij de koop...
Nu bedankt ik mij, kan ik anders de hals eraf laten halen (professioneel) zodat het een normale deken wordt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat om een winterdeken, geen vliegen. Kom je in de problemen met dat de hals aanzet te hoog gaat zitten?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:13

Een handige dekenmaker kan wel de deken verbouwen, alleen gok ik dat het je flink wat gaat kosten. Misschien is het voordeliger een andere deken te kopen en deze te verkopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:01

Hier uiteindelijk gekozen voor de Rambo Supreme Vari layer 250 grams. Die past super *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:20

Yvank_ schreef:
Hier uiteindelijk gekozen voor de Rambo Supreme Vari layer 250 grams. Die past super *\o/*

[ [url=m/p4WkCe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H8bZqT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is een super deken! Ik heb hem ook voor allebei mijn paarden *D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:40

PanamaD schreef:
Ik heb er ook een topic over gemaakt maar omdat ik hier meer mensen zal bereiken stel ik ook hier mijn vraag. Sorry als het toch niet mag mods..

Ik heb een nieuwe deken met een vaste hals eraan. Deze draagt ze nooit omdat anders der manen stuk gaan, niet over na gedacht bij de koop...
Nu bedankt ik mij, kan ik anders de hals eraf laten halen (professioneel) zodat het een normale deken wordt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat om een winterdeken, geen vliegen. Kom je in de problemen met dat de hals aanzet te hoog gaat zitten?

Hangt er vanaf hoe de naden zijn afgewerkt. Ik heb wel eens een hals ergens af gehaald en staartflappen gaan er eigenlijk ook meestal wel af. Breng ze dan naar de plaatselijke kledingboer. Gewoon even vragen of ze zo iets aandurven.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 01:27

Hoi! Nou mijn IJsco is vandaag geschoren, alleen nu heb ik nog een vraag. Wij rijden heel vaak buiten, moet hij nu ook op buitenrit een dek op? Onze ritten zijn niet echt actief te noemen, we stappen veel.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 07:17

Met deze temperaturen doe ik er een waterdichte uitrijdeken op.
In de bak alleeb met losrijden en daarna gaat hij af en met uitstappen weer op.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:35

Yvank_ schreef:

[ [url=m/p4WkCe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H8bZqT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zit heel mooi! Ik heb hem ook, ben er echt heel tevreden over!

RomyDW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:51

Ja inderdaad heb hem ook!