[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:56

xxxmh schreef:
Ja ik moet alles want m'n handen verdwijnen in het haar zeg maar en wil niet weer het risico hebben dat ze weer vast ligt in haar stal omdat ze last heeft van haar dikke vacht. [ Afbeelding ]

Ja, ik ken het met 2 shetlanders. Mijn bontje is niet meer vooruit te branden, omdat ze het zo warm heeft.
Scheelt wel dat ze bij mij niet op stal staan, ze hebben alleen een schuilstal.
Maar ik merk ook dat ze jeuk hebben en meer rollen.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:09

Mijn shet heeft helaas alweer een beginnende wintervacht. Van de winter wil ik hem helemaal scheren, maar voor nu twijfel ik; soort jachtmodel of toch helemaal.

Vorig jaar heb ik hem begin september helemaal geschoren, maar toen was het behoorlijk warmer en bleef het ook een tijd warm. Het wordt nu een paar dagen warm en dan zakt het naar een graad of 22. Ik wil eigenlijk ook niet al een deken op doen.

prugelpiet

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:11

Met 22 graden en droog kunnen ze doorgaans prima geschoren zonder deken. Bij regen of flinke wind moet er misschien wel even wat op, maar dat weet je van te voren nooit zeker helaas.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:42

Die van mij stond vandaag geschoren met vliegendeken best warm en het was 20 graden met wind en zon. In de ochtend wat buitjes maar door de zon en wind heb ik het idee dat ze zo weer droog was en het niet koud heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:29

In onze E pony heeft dochter van de week een race streep geschoren.
De rug is bedekt gebleven .
Ze kan daarmee prima zonder deken buiten en toch is het genoeg on niet meer zo te zweten in 't werk

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:17

De vacht groeit in deze periode best snel. Misschien goed om op de rug wat te laten als bescherming voor zon en regen en de onderkant er helemaal vanaf te scheren zodat ze goed ventileert.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:38

Ik zou juist nu helemaal doen, dat haar groeit er wel weer bij bij aanmaak wintervacht. Zie je met 3 weken niks meer van

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:44

Ik heb hem vanmiddag helemaal geschoren. Het groeit inderdaad nu best snel en mocht het ‘s nachts een keer kouder zijn doe ik een dekentje op. Bedankt voor alle reacties!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:47

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:17

Qua prestaties is er geen verschil. Bij de gewone Saphir krijg je een extra accu zodat je door kunt blijven scheren. Bij de basic is dat niet en kun je pas weer verder als die is opgeladen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:23

Pantykous schreef:
Qua prestaties is er geen verschil. Bij de gewone Saphir krijg je een extra accu zodat je door kunt blijven scheren. Bij de basic is dat niet en kun je pas weer verder als die is opgeladen.

Dankje! En de bijgeleverde messenset, waarbij staat dat ie enkel voor koe, hond en kat geschikt is, klopt dat daadwerkelijk of is deze ook prima op een paard toe te passen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:33

Friesfanaat schreef:
Pantykous schreef:

Dankje! En de bijgeleverde messenset, waarbij staat dat ie enkel voor koe, hond en kat geschikt is, klopt dat daadwerkelijk of is deze ook prima op een paard toe te passen?

1,5mm wordt veel gebruikt voor toiletteren :j 3mm voor het lijf. Is heel fijn stil apparaat.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:34

Dankjewel! :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 01:43

Ik heb een Sectolin SE-210 clipper gekocht, maar ondanks jaren ervaring in de paarden heb ik hier dus geen ervaring mee (ik ging altijd gewoon knippen in plaats van opscheren) dus ga ik een paar domme vragen stellen :+ Welke haarlengte kies ik voor het opscheren van de voetjes? Hij heeft vooral bij de achterbenen wel dikker haar. Ik heb de keuze uit 0,8mm - 1,4mm - 2,0mm en bij elke stand nog eentje ertussenin waar geen getal bij staat (ik ga uit van 1,1mm en 1,7mm aangezien dat er tussenin zit).

En hoe zit het met opzetkammetjes? Ik heb er meerdere bij, wat kan ik daarmee en waar gebruik ik ze voor? Ik heb eigenlijk het idee dat hij er prima uitziet zoals hij nu is, maar dat zal ik ongetwijfeld fout hebben, want de opzetkammen zullen er met een reden bij zitten _O-

Deze zitten erbij:

Afbeelding

En onze oudere kat die zichzelf niet meer helemaal goed kan verzorgen heeft soms klitten in de vacht die weggeschoren moeten worden. Wat voor haarlengte zou ik dan moeten gebruiken? en gebruik je daar ook een opzetkammetje bij? Nee toch zeker?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:39

Voor de voeten zou ik 1,4 of 1,7mm kiezen dan. Zoals boven je ook werd aangegeven, is 1,5mm vaak een prima lengte om te toiletteren. Voor het hele lijf kan je wat langer gaan zitten, maar eerlijk? Dat deed ik vaak niet.

Opzet stukken ben je imo niet nodig, wellicht mensen die sokken willen scheren maar niet de hele, maar anders kan ik geen zinnige reden bedenken om opzetstukken te gebruiken bij paarden. Ik denk ook niet dat je een mooi resultaat krijgt.

Voor je kat zou ik in eerste instantie de langste optie kiezen. Katten scheer je wel makkelijk in de huid, makkelijker dan een paard, dus daar een beetje mee opletten :j

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:33

Ik scheer de witte voeten van mijn paard op 2.0 in de zomer, en iets korter in de winter

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:42

Dankjewel! :) Ik hoop dat mijn paard morgen zijn voeten schoon genoeg heeft om het te gaan proberen, maar ik vrees er wel voor _O- Maar binnenkort ga ik het uitproberen!

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:54

Ik scheer de voeten tot de kogel op 0.8 en daarboven op de 1.1 meestal.
Dan heeft hij weer mooie strakke voeten

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:20

Toch nog even een vraag over de Heiniger scheermachines.

1 van mijn merries is nogal (overdreven) panisch bij het scheren van haar benen. Nu twijfel ik tussen de Heiniger Saphir en de Heiniger Opal. De Opal schijnt stiller te zijn, maar na wat rondspeuren op bokt lees ik dat deze ook (snel?) heet wordt. Klopt dit, of is dit enkel bij oudere modellen zo geweest?

Wie kan mij helpen de knoop door te hakken? (Oh en extra tips voor panische paarden bij scheren ook altijd welkom, domosedan e.d. helpt niet :+ )

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 00:58

Bedankt voor de tips, het is gelukt! Alle 4 benen netjes opgeschoren al zeg ik het zelf. Het witte voetje heb ik helemaal geschoren, alles wat wit was, want alleen opscheren leek niet mooi en ik hoop zo ook mok te voorkomen of in ieder geval de hardnekkige versie die hij vorig jaar had. Helaas was hij al wel weer met zijn andere voet tegen het witte voetje aan gekomen, dus hij is wel alweer vies op de foto _O- Ik ben tevreden! Misschien dat ik een volgende keer de overgang van het geschorene witte voetje naar het ongeschorene donkerbruin nog netter kan krijgen, maar zo voor de eerste keer..

Voor:

Afbeelding
Afbeelding

Na:

Afbeelding
Afbeelding

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:18

Friesfanaat schreef:
Toch nog even een vraag over de Heiniger scheermachines.

1 van mijn merries is nogal (overdreven) panisch bij het scheren van haar benen. Nu twijfel ik tussen de Heiniger Saphir en de Heiniger Opal. De Opal schijnt stiller te zijn, maar na wat rondspeuren op bokt lees ik dat deze ook (snel?) heet wordt. Klopt dit, of is dit enkel bij oudere modellen zo geweest?

Wie kan mij helpen de knoop door te hakken? (Oh en extra tips voor panische paarden bij scheren ook altijd welkom, domosedan e.d. helpt niet :+ )

Iemand ervaring met het heet worden van de Opal? Of kan ik deze met een gerust hart bestellen? Of is de Saphir een veiliger keuze?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:01

De opal ken ik niet, de Saphir is zo stil dat ik er nog niet een paard mee heb kunnen scheren. Dus ik zou die gok dan niet nemen en de Saphir kiezen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:33

Mijn opal werd nooit warm

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:01

Ik ga morgen mijn merrie een jachtpatroon scheren dus buik hals nek enz
Neem aan dat ik nu niet direct al een deken op hoef te doen?
Reden van nu al scheren is paard 24/7 buiten dagen worden korter vacht dikker en ze heeft het gewoon echt heel warm al met trainen

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:58

Nee dan hoeft er zeker niet direct een deken op met deze hoge temperaturen.