[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:56

Ijslander12 schreef:
Mijn IJsje heeft al een geschoren hals en borst, dit is helaas niet voldoende..

Dat is bij mijn fjord ook niet voldoende. Omdat ze het dus zo warm heeft ga ik helemaal geschoren maar tot Rambo heavy 370 grams. En wanneer het niet vriest heeft ze genoeg aan 200 grams.

Hier op aanraden de deken gerolen ze hadden dezelfde niet meer een maat groter. Vanwege nek kreeg ik sowieso advies voor een ander model ben er erg blij mee. Hoog gesloten net als mijn horseware dekens, maar op de foto nog niet op maat afgesteld en hij zit erg fijn! Ze kan makkelijk lopen en naar de grond, nog nooit mee gemaakt dat ze dan ruimte over heeft! Natuurlijk zie je wel haar enorme boeg maar trekt nergens strak. Foto vertekend een beetje vind ik, bedankt bokt!

Afbeelding

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:31

Geschoren staat nu onder 400 grams met hals en 200 grams erover.

600 gr totaal dus.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:55

Vraagje. Ik verhuis naar een 24/7 stal. Wat doen jullie met de dekens in de nacht, elke avond dikkere aan? Of overdag al? Of lossen de paarden dit zelf op met een innerlijke kachel ofzo :+?

Ik heb namelijk niet altijd de mogelijkheid om 's avonds langs te gaan...

Zo wordt het volgende week hier 10 graden overdag en 2 's nachts. Lastig!!!

RianneH

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:01

Hoe zit het met de gevoelstemperatuur? Wordt die ook op 10 graden voorspeld?

Ik heb gelukkig een hele lieve staleigenaresse die dekens wel voor mij wil opdoen/afdoen. Ik zorg er dan meestal voor dat ik 's avonds zelf op stal ben, dan kan ik de (dikkere) deken eventueel weer op doen. Maar ik wil niet te veel wisselen, en ze staat gelukkig niet al te dik ingepakt, dus meestal laat ik het haar zelf regelen. Als het echt heel warm wordt dan vraag ik meestal wel of iemand de deken overdag af wil doen, zodat ze een paar uurtjes kan luchten en doe ik hem zelf weer 's avonds op.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:23

RianneH schreef:
Hoe zit het met de gevoelstemperatuur? Wordt die ook op 10 graden voorspeld?

Ik heb gelukkig een hele lieve staleigenaresse die dekens wel voor mij wil opdoen/afdoen. Ik zorg er dan meestal voor dat ik 's avonds zelf op stal ben, dan kan ik de (dikkere) deken eventueel weer op doen. Maar ik wil niet te veel wisselen, en ze staat gelukkig niet al te dik ingepakt, dus meestal laat ik het haar zelf regelen. Als het echt heel warm wordt dan vraag ik meestal wel of iemand de deken overdag af wil doen, zodat ze een paar uurtjes kan luchten en doe ik hem zelf weer 's avonds op.

Duidelijk!
Mijn man is zeg maar veel weg als piloot zijnde en ik ben thuis bij mijn dochtertje. Oppas regelen om dekens te wisselen vind ik een beetje overdreven :') ik ga vaak in de ochtend als mn dochtertje op de peutetzaal zit. Ik kan natuurlijk wel vlak voor het avondeten heen en weren, als het extreme verschillen zijn. En hij kan zn inloopstal in, hopelijk gaat hij die ook gewoon gebruiken...

Met 10 graden en wind staat hij nu onder 150 grams, met 6 graden ook nog.
Heb eigenlijk nog niet warmer opgehad bij hem, nu ik erover nadenk. Maar hij staat t/m vanavond dan ook snachts op stal. Morgenavond eerste nachtje buiten! Ja handige timing, ik weet het. Lang verhaal :+

O en heb net deze 220grams besteld :D
Afbeelding

Heb ook nog een 300 grams klaarliggen maar die is met vaste nek

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:26

Ik vind dat ze alsnog een hoop zelf kunnen reguleren hoor, voldoende ruwvoer en ze houden zich wel warm genoeg. Enige lastige is wanneer ze het (te) warm onder de deken hebben, dan kunnen ze alleen gaan zweten en dat is vaak niet ideaal, zeker niet als het later weer afkoelt.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:26

RianneH schreef:
Ik vind dat ze alsnog een hoop zelf kunnen reguleren hoor, voldoende ruwvoer en ze houden zich wel warm genoeg. Enige lastige is wanneer ze het (te) warm onder de deken hebben, dan kunnen ze alleen gaan zweten en dat is vaak niet ideaal, zeker niet als het later weer afkoelt.

Dat is waar... onbeperkt toegang tot gras en hooi dus dat zit goed iig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:28

Het is toch vaak testen en kijken hoe ze zich houden, zeker wanneer de situatie veranderd.

Mooie deken die Weatherbeeta!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:59

Wat is eigenlijk beter, de hele tijd wat dikker zetten of overdag er 100 gram af halen zodat je er in de avond weer "lekker" een laagje op kan doen?

Doe nu dat laatste en ze staat niet echt koud maar met dat extra laagje ook niet te warm. Vraag me af of ik niet te veel vermenselijk nu.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:02

Ik doe dat soms, als het echt een groot verschil is. Maar nu staat hij gewoon dag en nacht onder hetzelfde.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:31

Woepsie, mijne loopt 24/7 buiten.
Met de goede ademende dekens geen probleem. Dan reguleert dat wel. Denk dat met de goedkopere je wel sneller zweten hebt.
Nu een 200 grams Dominick die genoeg warmte geeft, maar ook absoluut niet te warm.
Eerder toen hij nog kaler was lag de 400 grams erop (al vind ik die niet veel warmer dan de 300 grams) en ook dat ging prima.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:52

Hoe bevalt de pasvorm van de 200 grams Dyonne?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:36

Enige wat ik echt onhandig vind bij Dominick is de maatvoering van de dekens.
Ik heb voor mijn pony verschillende maten. Meestal S.
De polo is een M en ligt erg mooi. Ik ben overgestapt op Dominick omdat mijn Rhinodekens werden gesloopt. Maar de pasvorm/service is ook mooi meegenomen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:25

[***] heeft alleen toen het afgelopen week hier -4 werd een 100 grams Rambo Ionic liner onder zijn 100grams Rambo Original gehad, maar dat was volgens mij ook meer voor mijn gevoel dan voor zijn gevoel want onder de 100 grams voelde hij ook nog steeds lekker comfortabel warm.
Hij kan daar inderdaad prima zelf zijn temperatuur mee regelen want hij heeft van -1 tot +10 met de 100grams deken gelopen, zelfs in de volle zon, en hij voelt altijd even warm en nooit zweterig. Voor als het straks echt meer dan 8 a 10 graden wordt heb ik inmiddels een 0 grams Rambo Duo besteld, eens kijken hoe die pasvorm om de hals zit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:42

Hoe bevalt de pasvorm van deze deken bij Rio nu die hem al even op heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:51

Toen ik twee dagen de liner eronder had toen trok hij de voorkant van de deken op de schouders toch wel naar achteren en daar had hij toen ook jeuk, dus de volgende keer maak ik de liner denk ik niet aan de schouders vast. De Original zelf krijgt van mij een 8: hij zit goed, is heel licht en kan blijkbaar flink wat verschillende temperaturen hebben, plus dat hij niet echt strak trekt om de schoft (kan er nog net een hand onderdoor schuiven als hij graast, maar ook met de bovenste clip op de borst standaard open drukt de onderste riem/clip best wel in zijn onderhals. Maar goed, met een bovenlijn die erg lijkt op die van een giraffe en een onderlijn die erg lijkt op die van een buffel is het een wonder dat we een paardendeken hebben die er uberhaupt omheen past. ;) Het zit in elk geval al een stuk beter dan alles wat hij tot nu toe heeft gehad, maar nog beter zou natuurlijk nog beter zijn.
Volgens mij las ik ergens in dit topic dat de Duo nog net iets meer schoftvrijheid geeft, dus vandaar dat ik die als 0grams heb besteld, wie weet valt dat nog net iets gunstiger. Zou mooi zijn!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:58

Ik heb de mijne vandaag onder 400 gram gezet!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:13

Hmm de Optimo blijkt toch niet ideaal voor mijn smalle dame. Ze krijgt plekken op haar schouder.

Denk erover deze te verkopen, maar geen idee wat ik kan vragen ervoor... 100-200-300-400g liner in prima staat, outdoor is goed gebruikt maar waterdicht. Enkel 1 halsaanzet afgescheurd en de klittenband aan de borst is gescheurd

Hier staat ze nog steeds onder 200, ongeschoren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:24

[***] voelde vanmiddag ineens iets koeltjes onder de 100grams Rambo, dus hij heeft nu weer de 100grams Ionic liner eronder. Eigenlijk wilde ik er nog 2 buiksingels aan naaien zodat hij niet meer aan de buitendeken hoeft te hangen, maar dat moet dan maar een andere keer.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:32

Ik heb een vraag! Kunnen de horseware liners ook onder de bucas dekens? aan de voorkant vastgemaakt worden zeg maar?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:38

lovee schreef:
Ik heb een vraag! Kunnen de horseware liners ook onder de bucas dekens? aan de voorkant vastgemaakt worden zeg maar?

Vast maken kan niet, daardoor is mijn deken beschadigd door het klittenband.

Maar je kan liner en prima onder doen en alleen achter die klipjes vast maken aan de deken.

Hier staat mijn paard nu onder bucas 300g + amigo liner 100g

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:41

Goed om te weten! Ik was namelijk bang dat de liner zou gaan schuiven als je hem niet aan de schouder vastmaakt, maar dat valt dus mee met de Rambo Originals?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:49

xyzutu2 schreef:
Goed om te weten! Ik was namelijk bang dat de liner zou gaan schuiven als je hem niet aan de schouder vastmaakt, maar dat valt dus mee met de Rambo Originals?

Hier gaat het super goed onder de Nika, momenteel 2 HW liners op elkaar en de deken is eigenlijk een maat te groot maar het schuift nauwelijks terwijl ze hem 24/7 op heeft zonder beenkoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:51

Mooi, dan doe ik die schouderbandjes morgen meteen los, want die trekken teveel aan de bovendeken.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:51

Wat zijn highliners toch fijne dekens zeg! Liggen perfect, mooi kort en een goede ruime halsopening. Die dingen liggen echt als een huis! Nu m'n mooie soepjurk van Nika eroverheen voor nog eens 100gram, meneertje stond prima warm. Heb sowieso het idee dat hij vrij makkelijk is, of dat ik niet goed weet hoe ik moet voelen/inschatten :+ heb nu een keer gehad dat ie klamme oksels had en stond verder altijd gewoon goed.