Hoelveel grams hebben jullie NU op liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Hoelveel grams hebben jullie NU op liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:37

100 grams en ze staat in een binnenbox.
We zijn pas verhuisd maar daarvoor stond ze 24/7 buiten (met schuilstal) met een 200 grams.
Ze zit niet dik in het haar en heeft het zeker niet koud.
Zit er zelfs aan te denken binnekort deken er helemaal af te halen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:40

Komend weekend gaat het weer 5 graden vriezen hoorde ik net!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:54

als ik lees hoeveel gram sommige op hebben Koe dan voel ik me bijna een monster.........omdat mijn geschoren pony overdag buiten en s`nachts in een open container stal staat met 300 gr op Ach gut

hoe kan het dat een paard niet warm aanvoelt onder 700!!!!! gram deken????

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:07

mirgino schreef:

slechte weerstand gekregen door veels te dikke dekens, denk ik...
Uiteindelijk word het maar meer en nog meer, en als je paardje dan ook nog een koukleum is....
Tsja, als je nu ook al 700 gram op hebt, zou ik in de zomer maar (minstens) 100 gram op gaan doen, wil je je paard warm houden Clown

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:04

aleida_thijs schreef:
mirgino schreef:

Uiteindelijk word het maar meer en nog meer, en als je paardje dan ook nog een koukleum is....
Tsja, als je nu ook al 700 gram op hebt, zou ik in de zomer maar (minstens) 100 gram op gaan doen, wil je je paard warm houden Clown

Tsja het is of dat opdoen of 4 x scheren. en ik scheer het liefst in oktober / november en daarna niet meer.
Moest vorig jaar door omstandigheden later nog 1 x scheren en ik scheer liever niet nog 1 x keer als het al zo koud en ook
niet zo laat.

Zodra Simon ook maar een beetje warm aanvoelt of klam aan zou voelen gaat er meteen 1 vanaf.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:24

aleida_thijs schreef:
simongek schreef:

Tsja het is of dat opdoen of 4 x scheren. en ik scheer het liefst in oktober / november en daarna niet meer.
Moest vorig jaar door omstandigheden later nog 1 x scheren en ik scheer liever niet nog 1 x keer als het al zo koud en ook
niet zo laat.

Je kan ook wat minder lang rijden. Dan zweet hij ook minder Clown

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:37

Ps het is niet persoonlijk bedoeld hoor. Soms lees je dat een paard geschoren wordt en gooien mensen dekens op paarden alsof het -30 is. Zonder dat ze er goed over nadenken. Het slaat een beetje door, denk ik wel eens. Ze doen het meer uit gewoonte of omdat anderen het doen.

Als 900 grams nodig zou zijn, dan zouden er wel dekens van deze dikte gemaakt worden denk ik. Ik ben niet zo'n voorstander van dekens op dekens. En zelf rij ik op warme winterdagen gewoon wat minder fanatiek of doe ik veel stap oefeningen. Ik vind het namelijk ongewoon om een paard te scheren Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:53

Jennyxx schreef:
Je kan ook wat minder lang rijden. Dan zweet hij ook minder Clown

Dat klinkt wel aardig, maar soms werkt dat niet zo. Er zijn paarden die een onmogelijke vacht aanmaken en dan zou je met maar 1x scheren de tweede helft van de winter helemaal niet meer kunnen rijden omdat het verplaatsen van een been al zweet oplevert.
En sommige paarden willen graag bewegen, of dat nou zweet oplevert of niet. Moet je die dan gefrustreerd laten worden om ze niet in het zweet te hebben? Is ook niet handig....
Als je een paard hebt met een gemiddelde wintervacht en bovendien niet al te veel (wedstrijd) ambities hebt, dan kun je heel gemakkelijk vinden dat scheren onzin is. Maar als je een paard hebt dat zich voorbereidt op een poolexpeditie, dan zul je wel moeten of het paard valt dood neer als je erop gaat zitten. En als je wedstrijdgericht traint, kun je ook niet zomaar zeggen dat je vanwege het warmere weer even een week niet traint. Dan is het heel goed om wel bijvoorbeeld een scheerapparaat te hanteren.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:59

Ik ben het eens met Waratje. Ik heb zelf een fjord, en die zit elke winter zo dik in zijn vacht dat hij na zo'n rondje draven al kletsnat is. Ik heb hem toen ook geschoren, en ik merkte dat hij daarna veel vrolijker was met het rijden.

Mijn fjord heeft nu een 200grams deken op.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:36

Klopt Waratje. Maar niet elke kwpn'er maakt een poolvacht aan, toch. En ik ben ook niet helemaal tegen scheren. Ik had het over de extremen. 900 grams opleggen, omdat je anders 4 x moet scheren.. Dan liever een paard met een beetje vacht. Een poolvacht zal het wel niet worden. Zelfs niet als ze 'maar' 500 grams op zou leggen. Mijn stelling ging over diegene die heel veel dekens opleggen, omdat ze anders niet zouden kunnen trainen. Een beetje minder dekens en dus een beetje vacht kan best.

Overigens heb ik een IJslander, dus die heeft wel een poolvacht en we hebben wedstrijdambities Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:52

Jennyxx schreef:
Klopt Waratje. Maar niet elke kwpn'er maakt een poolvacht aan, toch. En ik ben ook niet helemaal tegen scheren. Ik had het over de extremen. 900 grams opleggen, omdat je anders 4 x moet scheren.. Dan liever een paard met een beetje vacht. Een poolvacht zal het wel niet worden. Zelfs niet als ze 'maar' 500 grams op zou leggen. Mijn stelling ging over diegene die heel veel dekens opleggen, omdat ze anders niet zouden kunnen trainen. Een beetje minder dekens en dus een beetje vacht kan best.

Overigens heb ik een IJslander, dus die heeft wel een poolvacht en we hebben wedstrijdambities Haha!

Oh? Hadden we het alleen maar over kwpn-ers? Clown
Tja, ik moet zeggen dat ik alles boven de 500 gram ernstig overdreven vind en scheren en dekengebruik is niet echt mijn ding, maar soms moet je wat.
Rij jij in de winter wedstrijden met je IJslander? En zo ja, wat voor wedstrijden? En er is ook verschil tussen IJslandervacht en overdreven vacht, ik ken een paard (inderdaad geen kwpn-er Knipoog ) dat nog geen normaal drafje kan lopen als je niet een paar luchtgaten scheert in haar vacht.
Ik ben wel met je eens dat veel mensen veel te gemakkelijk maar naar scheerapparaten en dekens grijpen en te weinig nadenken over waar ze mee bezig zijn, maar het komt wel voor dat het heel zinvol is om een paard waarmee je in de winter wedstrijden rijdt niet in een volledige wintervacht te houden.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:09

mirgino schreef:

Tsja, als je nu ook al 700 gram op hebt, zou ik in de zomer maar (minstens) 100 gram op gaan doen, wil je je paard warm houden Clown[/quote]

mijn paard stond vorig jaar met dit weer onder 150 gram (geschoren en buiten), dus door de vele dekens is het niet. een klein jaartje geleden is er bij mijn paard suikerziekte vastgesteld, sinds ze daar voor behandeld wordt is mevrouw erg kouwelijk geworden. van het ene extreme naar het andere. Ik zie het ook liever anders. Na de eerste keer scheren stond ze onder 400 gram, haar vacht was binnen 3 weken terug. Nu na de tweede keer scheren toch maar dikker gezet. Ik vraag me ook af hoe ik dit moet afbouwen naar 0 gram van de zomer, ik zie het wel.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:40

Nou als je nagaat dat het snachts zelfs -8 gaat vriezen!

Houd mien peerdsje mooi de 500 grams op Ja

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:55

nog steeds 200, ging in december toen het zo koud was ook goed

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:00

mijn ijslander heb ik in oktober helemaal geschoren. Sinds vorig weekend heeft hij geen deken meer om. Hij heeft al veel lange dekharen. Als het straks weer heel nat zal worden, krijgt hij weer een ongevoerde regendeken van bucas om. Ik heb de dekens zorgvuldig afgebouwd en ben heel blij dat hij nu zonder staat.
Ik moest hem noodgedwongen (door ziekte) scheren maar nu doe ik dat niet meer, die dekens! Ik hou het op een streepmodel. Minder zweten en geen dekentje om!

Groetjes Anne

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:23

300 grams, het wordt nu weer kouder en gaat in de nachten behoorlijk vriezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:44

Mijn geschoren paard staat onder 350 gram. Heeft het totaal niet te warm of te koud.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:55

390 Gr Ja

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:10

Sinds vanavond met het oog op de komende koude nachten staat ze onder 550 gram. 150 gram erbij dus.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 02:14

Mijn ongeschoren paardje staat onder een 300 Grams deken.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:12

Die van mij staat sinds ong. een week onder zijn regendeken. hij heeft het niet koud, dus hij krijgt er ook geen extra dons bij. Ook 's nachts heeft hij dit deken op, maar dan staat hij binnen.

SoftIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:01

Een 370 grams deken met een onderdeken met 100 grams vulling. Mijn paarden en pony zijn geschoren.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:07

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:10

Nog steeds 300 grams, en een teddy beer er onder!
Na 1 nacht 150 grams deken op gehad te hebben 2 weken geleden, heeft meneer besloten deze uit te trekken en kapot te maken (zodanis dat deze onhersteldbaar beschadigd is Haha!)

heeft dus weer de 300 grams opgekregenomdat het te koud was voor ongevoerd, en 150 grams kapot had gemaakt.

nu met de vrieskou is het wel lekker.
Hopelijk krijg ik disndag mn nieuwe deken binnen, en kan ij als het weer warmer wordt weer onder een dunnere deken

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:45

ze is geschoren (november)en heeft 300 op
daarnet voor de zekerheid een fleece deken
er onder gedaan. Maar die gaat er overdag wel af.
(tenzij het knoerhard blijft vriezen)