Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:43

Hier 11 grote ronde balen van het land. Nu hopen op wat regen :D

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:02

Wij wachten ook nog, meestal word het 2 helft juni. Vorig jaar ook weer gelukt, toen droogde het vlot door flinke wind. Gelukkig kan ik altijd vrij snel schakelen met mijn loonwerker, en die komt anders ook zelf in de lucht voor overleg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:31

Het gras groeit hier ook goed met af en toe wat regen en tussendoor temperaturen tot 28 graden.

Maar zit nog te wachten tot mn maaimachines klaar is :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:56

Wij hebben de eerste snee ook vroeger dan anders gemaaid, maar langer wachten had weinig zin. De groei raakte er wat uit, het stond hoog zat, en met een beetje pech gaat het straks gewoon weken achter elkaar regenen :D
Binnen is binnen - 10 grote vierkante pakken in plastic, van een stuk wei van ongeveer 8000 m2, dus geen klagen.
We gaan nu gewoon beregenen zolang het nog droog blijft, en dan zien we wel wat de tweede snee gaat leveren (en wanneer)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:43

hagelslag schreef:
T gras is goed hoog _O-
[ Afbeelding ]
Maar ik durf het nog niet aan om te maaien.
Dit gras is vorige jaar september gezaaid.
En ik vind het belangrijker dat het gras niet compleet verdord dan een paar baaltjes hooi.
Als we nu gaan maaien krijgen we de typische ingezaaid banen te zien. En de grond is hier echt zo gruwelijk droog....
Dus puur om de ondergrond te beschermen laten we het staan

Je kan het ook hoog laten maaien, ook zonde als t straks plat gaat liggen enzo, wordt t ook niet beter van.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 06:28

Vandaag word hier gemaaid, woensdag in ronde midi balen verpakt.
Wat is normaal aantal midi balen van +/- 5000 vierkante meter gras?
Heb nog nooit midibalen laten persen en vindt het enorm lastig inschatten :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:29

Als ik van mijn opbrengst uit ga, haal je 5-6 grote vierkante pakken van 5000 m2. Er gaan 5-6 midibalen in een groot pak, dus dan zou je grofweg op 25-36 midibalen uitkomen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:44

Ik begin hem nu toch een beetje te knijpen. Het liefste maai ik pas half/eind juni voor het eerst ivm de insecten en armer hooi.

Over een week gaat het redelijk goed regenen. Heel fijn natuurlijk maar wat nu als dat spontaan weer 3 maanden aanhoudt :?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:47

Ik ben daar hoogzomer niet erg bang voor dat het niet een keer een weekje droog is.
Maar je moet er soms wel bovenop zitten.

Natuurlijk baal ik dan ook wel, als het dan niet zo zonder stress te krijgen, naar buienradar kijk.
Maar ik kan me ook wel rond de oren slaan als ik nu maai, hooi heb wat ik niet vezelrijk genoeg vind, en halverwege juni krijgen we een hittegolf van 3 weken :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:23

Ik ga kijken of we nu toch nog kunnen maaien. Dan kan het daarna lekker doorgroeien en hebben we hopelijk een mooie 2e snede.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:02

185 pakjes binnen! Keurig hooi en zo blij na afgelopen jaar deze kwaliteit te hebben. We gaan nu wel teveel binnen krijgen als de 2de snede ook goed binnen komt maar ach dan de verkoop in.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:14

DuoPenotti schreef:
Ik ben daar hoogzomer niet erg bang voor dat het niet een keer een weekje droog is.
Maar je moet er soms wel bovenop zitten.

Natuurlijk baal ik dan ook wel, als het dan niet zo zonder stress te krijgen, naar buienradar kijk.
Maar ik kan me ook wel rond de oren slaan als ik nu maai, hooi heb wat ik niet vezelrijk genoeg vind, en halverwege juni krijgen we een hittegolf van 3 weken :D

Ja precies dat. Nog maar even uitzitten idd. Er bovenop zitten vind ik geen probleem, zou er vooral van balen als het toch net te vochtig is en ik het moet verpakken. Maargoed in het aller aller ergste geval hebben de paarden een halfjaar lang gras :')