[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4890
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:03

Celebi schreef:
Ik bedoelde meer dat het echt niet betekent dat alle dekens dan inregenen zoals hierboven gezegd wordt. :o Een ander model of vooral sluiting werkt vaak al. Helaas past mijn pony echt alleen de v sluiting en moet ik bij Horseware dekens blijven en heb daarom een halsje gekocht. Werkt top! Maar als je dat niet wilt als oplossing en je paard heeft geen v sluiting nodig dan kun je prima verder zoeken in andere sluitingen of merken. En natuurlijk moet je het oplossen als je paard het duidelijk koud heeft! :j


Oeps, sorry, verkeerd geïnterpreteerd :+
Ik had ook de hoop dat het met een rechte sluiting wel goed zou gaan. Bij mijn paard regent het niet in vanaf de bovenkant, maar de onderkant. Dus zijn boeg en schouder.
De sluiting van de Bucas lijkt me daardoor comfortabeler voor hem. Maar dat past helaas niet.
Verder kan ik geen andere ongevoerde dekens met rechte sluiting en ballistic nylon vinden :+
De weatherbeeta ultra leek me ook goed, maar is gelijk 100gr. Dat is voor nu te warm.

Ik heb nu de rambo original maar weer besteld in 2 maten. Maar ik vrees dat een maat kleiner te klein wordt, dus dat we gewoon niet aan een hals ontkomen.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:39

Ik heb hier de 200 grams nog op, buiten met de halzen er aan, inderdaad tegen inregenen.
Ze staan hier pal op de wind en dat is echt koud.

Ik vind zelf de Rambo’s met de v sluiting fijn vallen op de onze paarden, paarden zijn wat breder voor en mijn lusitano heeft een lage halsaanzet, veel dekens klemmen daardoor af aan de voorkant, de v sluiting geeft daar mooi ruimte.

Selina

Berichten: 14363
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:40

Hier de 200g nog op en dinsdag doe ik hem af. Dan moet ze zich wel weer kunnen redden zonder jas, zag dat het 20 graden werd.

Sintara

Berichten: 7483
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:59

Afgelopen week heeft mel zelfs 24u een 100gram op gehad omdat het gewoon te lang bleef regenen en dan heeft ze even hulp nodig. De rest van de week lag er 0gram op en nu sinds gisterochtend zonder deken.
Wel in de luwte en met schuilstal. Ze zal het best afentoe wat fris hebben gehad maar voor afentoe is dat niet erg.. Het is nu met regelmaat even droog, dat scheelt veel

Slmt9

Berichten: 4890
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:43

Weet iemand ook of 1680 denier vergelijkbaar is aan ballistic nylon?

Ik kwam deze deken van Kentucky tegen:
https://www.agradi.nl/kentucky-turnout- ... g-navy.htm

Iemand ervaring met wat die nepkonijnenvacht doet met het afvoeren van hitte en zweet in vergelijking tot stay dry voering?

Bagheera_206

Berichten: 25920
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:05

Denier zegt niets qua sterkte. Het zegt alleen iets over hoe dicht geweven de stof is. := De 1000D van Rhino en 1000D van Rambo zijn bijvoorbeeld steviger dan de 1200D van de Amigo Bravo.

Je hebt zelfs 1680D ballistisch nylon. Dat zijn geloof ik alleen de nieuwe Rambo dekens.

Afbeelding

salamaleque
Berichten: 999
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 16:33

Ik ben al jaren fan van Horseware maar nu mijn twee Rambo dekens (al wat ouder) kort na elkaar niet meer goed waterdicht blijken te zijn ben ik op zoek naar een vooral goede waterdichte en ademende deken. Ik heb eerder dit jaar een nieuwe Rambo besteld in 2 verschillende maten. Een was echt te klein en de ander gewoon te groot. Mijn paard is inmiddels 21 dus zijn lijf is kennelijk ook aan het veranderen. Ik heb uiteindelijk een amigo xl aangeschaft maar daar ben ook weer niet helemaal tevreden over. Met harde wind staat hij met zijn billen bloot en aan de voorkant vouwt hij dubbel. Paard heeft een lage halsaanzet dus met grazen moet hij wel de ruimte hebben daarom heeft hij altijd de Rambo dekens gehad want die hadden een v-sluiting.
In mijn zoektocht naar iets anders kwam ik de Lemieux arika featherweight tegen.
Heeft iemand ervaring met dekens van Lemieux? Ik vind het heel lastig, dan lijkt het te passen maar als hij vervolgens een deken 2 dagen op heeft dan ziet het er ineens heel anders uit :(

https://www.dochorse.nl/lemieux-regende ... t-0gr.html

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 18:03

Een stalgenootje van mij heeft toevallig van de week die Lemieux deken gekocht, ze gebruikt ‘m nu over haar dikkere deken heen omdat die geen hals heeft.
De deken ziet er heel mooi en compleet uit, beetje model Rambo.
Pasvorm lijkt ook mooi, hals is voor haar wat fijne paardje wat groot.

Spenk
Berichten: 21851
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:47

Hou er wel rekening mee dat het geen sterke deken is. De stof voelt ook niet erg stevig, beetje vergelijbaar met de goedkope amigo hero en bucas freedom.

Als je rambo kwaliteit wil ga je dat er niet mee halen.

salamaleque
Berichten: 999
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:15

Spenk schreef:
Hou er wel rekening mee dat het geen sterke deken is. De stof voelt ook niet erg stevig, beetje vergelijbaar met de goedkope amigo hero en bucas freedom.

Als je rambo kwaliteit wil ga je dat er niet mee halen.



Nee daar is de prijs tenslotte ook naar maar het is wel de bedoeling dat hij natuurlijk even meegaat. De nieuwe Rambo paste gewoon niet goed en voor zo’n dure deken wil ik dat hij perfect past. Deze deken kost ongeveer de helft maar ik probeer vanuit ervaringen een beetje in te schatten of het iets voor mijn paard zou kunnen zijn. Daarbij zou ik ook mijn HW liners eronder willen gebruiken.

salamaleque
Berichten: 999
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:26

Nouvel schreef:
Een stalgenootje van mij heeft toevallig van de week die Lemieux deken gekocht, ze gebruikt ‘m nu over haar dikkere deken heen omdat die geen hals heeft.
De deken ziet er heel mooi en compleet uit, beetje model Rambo.
Pasvorm lijkt ook mooi, hals is voor haar wat fijne paardje wat groot.


Thanks! De hals ziet er op de foto ook vrij groot uit. Kan geen kwaad voor die van mij. Nog even kijken of er nog meer reacties komen. Ik twijfel ook nog over de Rhino plus 100g. Aangezien mijn Rambo 100g bij langdurige regen niet meer waterdicht is.

Spenk
Berichten: 21851
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:34

Kijk dan ook even naar de waterkolom :)

5000 mm/m2 is de hoogste waterkolom die zal dus beter waterdicht zijn dan een deken van 2000 of 3000.

Bucas heeft 5000 mm/m2 Rambo volgens EJ 3000 mm/m2 dat scheelt dus ook al flink. Al vraag ik mij of dat werkelijk zo laag is bij Rambo eigenlijk... En of die niet ook 5000 heeft. Volgensmij is de Lemieux wel 3000.

salamaleque
Berichten: 999
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:43

Spenk schreef:
Kijk dan ook even naar de waterkolom :)

5000 mm/m2 is de hoogste waterkolom die zal dus beter waterdicht zijn dan een deken van 2000 of 3000.

Bucas heeft 5000 mm/m2 Rambo volgens EJ 3000 mm/m2 dat scheelt dus ook al flink. Al vraag ik mij of dat werkelijk zo laag is bij Rambo eigenlijk... En of die niet ook 5000 heeft. Volgensmij is de Lemieux wel 3000.


Goed punt. Ik weet me te herinneren dat het vroeger ook ergens vermeld stond en dat bijvoorbeeld een Rambo beter waterdicht en beter ademend was dan een Amigo. Die info vind ik nu op de site van Horseware Ireland nergens meer.

Spenk
Berichten: 21851
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:45

Nee ik ook niet! Ik zie het nergens terug bij Horseware.

Bagheera_206

Berichten: 25920
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 05:48

Bedoelen jullie dit artikel?
https://www.horseware.com/blog/horsewar ... n-the-rug/

Daar staat uitleg over denier en over de verschillende stoffen die Horseware gebruikt. Daarnaast geven ze ook aan dat ze voor de Rhino en Rambo dekens Aquatrans als waterdichte laag gebruiken. Daar staat wel dat deze 10.000mm.

salamaleque
Berichten: 999
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:37

Bagheera_206 schreef:
Bedoelen jullie dit artikel?
https://www.horseware.com/blog/horsewar ... n-the-rug/

Daar staat uitleg over denier en over de verschillende stoffen die Horseware gebruikt. Daarnaast geven ze ook aan dat ze voor de Rhino en Rambo dekens Aquatrans als waterdichte laag gebruiken. Daar staat wel dat deze 10.000mm.


Wat een handig artikel! De informatie over hoe waterproof en ademend de deken is staat er maar heel summier nl
“Look for a rug with a high waterproof and breathability rating if your horse is turned out all day in adverse weather conditions or 24/7. The Rhino and Rambo turnouts use Aquatrans technology. This means their fabric can withstand 10m of water in 24 hours, and allow 3000g of vapour to pass through 1m2 of fabric in 24 hours.”

Ik ben ook wel benieuwd hoe ademend de Amigo dan is.

Sintara

Berichten: 7483
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:31

Nouja, als mel nat geregend is en ik er een trekkertje overheen haal, de deken erop doe en dan even aan de hand met haar ga draven dan is ze droog.
Dus ademen doet die deken wel..

Slmt9

Berichten: 4890
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:07

Ik heb nog een keer de lektest gedaan, maar helaas mn Rambo is toch echt lek. Dus in de container gedaan.
Ook met het bericht hierboven over de Rambo ben ik er nog steeds niet over uit wat dan de nieuwe deken moet worden.

Heb Dochorse ook nog maar om advies gevraagd en mocht iemand hier nog een advies hebben, roept u maar :D

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:55

Ik heb nu bij kramer een Felix buhler besteld om een keer te proberen. Ik ben heel benieuwd naar de pasvorm en of deze wel waterdicht blijven.

salamaleque
Berichten: 999
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:16

Slmt9 schreef:
Ik heb nog een keer de lektest gedaan, maar helaas mn Rambo is toch echt lek. Dus in de container gedaan.
Ook met het bericht hierboven over de Rambo ben ik er nog steeds niet over uit wat dan de nieuwe deken moet worden.

Heb Dochorse ook nog maar om advies gevraagd en mocht iemand hier nog een advies hebben, roept u maar :D


Ik ben benieuwd waar Dochorse mee komt. Ik wil best veel geld voor een deken uitgeven maar dan moet hij wel perfect passen, goed waterdicht zijn en ook ademen. Ik heb ook een Pagony regendeken maar als de zon gaat schijnen dan heb ik een paard dat nat van het zweet is.

Mijn Rambo dekens hebben het ruim 6 jaar uitgehouden. Zijn verder nog heel netjes qua beschadigingen maar bij langdurige regen niet meer waterdicht.

Ik hoor ook goede verhalen over dominick.

Slmt9

Berichten: 4890
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:52

Ja, prijs en kwaliteit moeten wel overeen komen.
Ik heb meerdere gaten in mn Rambo. Alles wel geplakt met de set, maar als het dan ook nog inregent en maar 4,5 jaar waterdicht blijft..

Heb ook nog naar de rambo supreme gekeken. Die ballistic nylon met 1680d. Maar ja, wat is dan de levensduur?

Spenk
Berichten: 21851
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:59

Ik vind eigenlijk dat 4,5 jaar ook niet lang is nee... Mijn Bucas Irish is ook lek na 5 jaar. Maar dat ding heeft in een ruwe kudde gestaan dus flink aan getrokken := en we hebben het dan over een dekens die destijds €90 euro kostte..

Mijn Rambo Original was ook na een paar jaar al lek -O- ik heb het geluk dat mijn paard ook Bucas past en ben daar dus op overgestapt.

Slmt9

Berichten: 4890
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:19

Ik wou dat ik die keuze had :D ik overweeg nog de smartex high neck, maar ik vrees dat ook dat hem niet gaat worden.

Spenk
Berichten: 21851
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:25

Big neck is ook te klein ook met eventueel borstverbreder?

Slmt9

Berichten: 4890
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:34

De big neck zit net zo strak bij de schoft en is alleen wat langer in lengte. Ook borstverbreder maakt dat hij alleen langer wordt, maar dan ook bij de schoft nog verder naar achter komt te liggen.

%)