[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:50

oke dank je, het lijkt me een fijne deken inderdaad!
Ik wilde er laatst eentje via MP kopen 2e hands, maar diegene zei dat ze geen maat groter vielen, dus toen durfde ik het toch niet...

Icrack

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:55

Your welcome ;-)

Verschillende site's geven als advies af om de deken een maat kleiner te bestellen omdat ze ruim vallen. Dat doen ze vast niet voor niks.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:13

Icrack schreef:
Als het qua geld kan zou ik voor de Optimo kiezen. Deze is namelijk een heel stuk sterker dan de Amigo Bravo. Het werken met de losse liners vind ik persoonlijk rete handig. Zelf heb ik twee Optimo's en eerlijk? .....ik zou niet anders meer willen. Maar goed, daar hangt idd wel een prijskaartje aan vast ;-)

Dank je voor je reactie !
Als ik de amigo's zoals ik ze dan wil los ga bestellen ben ik hetzelfde bedrag ongeveer kwijt. Maar denk dat de rambo een goede optie is.

Is deze deken erg zwaar omdat het straks toch 2 dekens zijn....

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:26

De Optimo is van balistic nylon gemaakt, dit is de sterkste buitenstof voor paardendekens. Daar komt bij dat de Rambo's quick release singels hebben ook wel fijn vind ik. Tevens geeft Horseware 3 jaar garantie op waterdichtheid op hun Rambo dekens. Zo zijn er vast nog wel een aantal voordelen te noemen die mij zo even ontschoten zijn.

Qua gewicht vergeleken met een bv 300gr outdoordeken; ik gebruik altijd al de Optimo en heb persoonlijk geen vergelijking met andere dekens. Ik merk in ieder geval niks aan mijn merrie dat zij er hinder van ondervind. Wel vind ik de grote loopsplit van de Optimo erg fijn. Hierdoor knelt hij niet bij de schouders en hebben ze veel bewegingsvrijheid. De deken blijft ook erg stabiel liggen, ook na rollen of gekke bokkesprongen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:49

@Icrack dank je voor de uitleg. Dat hij zo goed blijft liggen is een groot voordeel. Paard ligt graag languit in de paddock en speelt ook graag dus dan is een goed liggende deken wel erg fijn.

Ga hem binnenkort bestellen en dan een maat kleiner als ik normaal neem.
Nog even kijken waar het gehele set het goedkoopste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:14

De onderdekens zijn erg licht :) máár ik ben persoonlijk meer van van de normale rambo/rhino of amibo bravo. De optimo valt imo een beetje vreemd. De 6.6 die hij normaal heeft is inderdaad te groot maar de 6.3 te krap.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:19

Ik vind dit zulk lastig weer, het is gewoon grauw en nat maar opzich niet zo koud. Twijfel wanneer ik de regendekens op ga doen, als de zon doorkomt is het veel te warm.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:21

Ik ook. Toen het wat frisser was had ik de regendeken erop liggen, maar nu de temperatuur toch weer wat hoger is de aussie allrounder zonder halsstuk.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:30

Ik heb alleen een Rambo wug (0gr) en voor het oudere paard een Bucas smartex (dus fleece gevoerd). Vind ik nu toch wat warm dus toch maar zonder dek naar buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:32

ik heb straks les, heb mijn stalgenootje die ze buiten zet gevraagd om de regendeken op te doen, is hij droog als ik moet poetsen en opzadelen... 8-)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:34

Haha ja dat zou ik dan ook gedaan hebben, maar ik ben er vanavond pas weer dus ze mogen nat regenen vandaag. Temperatuur moet eerst nog wat zakken, weerplaza geeft gewoon nog 18gr op vandaag.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:07

Ik moest gisteren avond beslissen. Dus ik heb voor vandaag een ongevoerde regendeken op gedaan. Ze staat de hele dag in de paddock zonder mogelijkheid om te schuilen. En ze stond laatst ook al eens te rillen. En ik ben pas rond half 7 op stal.
Maar ik vind het ook lastig, want gisteren avond was het nog best warm.
En afgelopen weekend hielden ze ook regen, maar toen is er bij ons bijna niets gevallen.
Dat is wel lastig als je niet heel dicht bij stal woont en geen auto hebt. Ik kan niet even langs stal om dekens te wisselen, omdat ik m'n zoontje niet mee kan nemen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:12

Iemand ervaring met een Amigo Bravo 12 Turnout Medium op een erg stevig gebouwde Haflinger?
Om een idee te geven, ze is 1.42m, bovenmaat is 130 maar heeft echt een deken van 190cm (6'3) nodig.
En anders misschien ervaring met een ander Horseware deken dat goed ligt op een brede Haflinger?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:01

Hier ook een ongevoerde regendeken (bucas freedom), vond de voorspellingen echt teveel regen geven voor bloot, en wanneer het regent voelt het meteen ook kouder aan, liever een uurtje het even iets plakkerig hebben dan morgen een paard die weer stijf is omdat ze zo verkrampt tegen de regen heeft moeten staan.

Ik wil sowieso vanaf deze periode gewoon weer m'n dekens erop hebben (tenzij de temperaturen nog echt gaan pieken), ook omdat ze nu net begint met verharen, tot nu toe heb ik nog nooit hoeven scheren in de winter omdat ik altijd redelijk op tijd met dekens begin, en dat bevalt mij prima ;)

Madelon, ik heb sinds een paar dagen de bravo turnout lite voor m'n kwpn merrie, dus wellicht niet helemaal een ervaring waar je iets aan hebt, maar met passen vond ik 'm in ieder geval supernetjes liggen bij mijn paard. Hoewel mijn paard niet bepaald breed is te noemen, heeft ze wel voldoende ruimte nodig bij de borst, en dat had ze met dit deken zeker :j

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:52

Over ervaringen in het algemeen heb ik al veel gehoord en gelezen. :j Ik werk zelf in een ruitersportzaak en we krijgen nooit een Horseware deken terug omdat tie niet goed ligt. Ze liggen eigenlijk bij elk paard goed. Maar mijn haf is zo gigabreed en het is een hele investering. Misschien ligt het ene deken van Horseware net wat beter op een stevige haf dan het andere.
Daarnaast zit ik er een beetje mee dat het deken 250 grams is. Over een paar weken ga ik Sun scheren. Ze heeft nu al een hele dikke vacht dus is echt hard nodig om te kunnen blijven rijden. Als het dan nog 10/15 graden is ben ik bang dat 250gr te warm is. Ze staat overigens overdag buiten in weer en wind en 's nachts binnen. 's Winters bevriezen de leidingen regelmatig dus het is er niet veel warmer dan buiten. Ze is dan enkel beschermd tegen de wind en regen.
Andere optie zou regendeken zijn en dan met liners gaan werken. Maar dan wordt het een 100 grams, 200 grams én 300 grams om te winter door te komen. Echter heb ik zelf het liefst zo min mogelijk dekens op.
Of anders regendeken, 100 grams onderdeken en een 300 grams outdoor deken. Daar zou ik de winter ook wel mee door komen.
Maarja, prijstechnisch zijn de 2e en 3e optie natuurlijk een stuk duurder.
Wat leggen jullie een net geschoren paard die het niet snel koud heeft rond die tijd op?

Ik adviseer mensen hierover op m'n werk en voor mijn eigen paard ga ik aan het twijfelen _O-

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:55

MadelonSunny schreef:
Over ervaringen in het algemeen heb ik al veel gehoord en gelezen. :j Ik werk zelf in een ruitersportzaak en we krijgen nooit een Horseware deken terug omdat tie niet goed ligt. Ze liggen eigenlijk bij elk paard goed. Maar mijn haf is zo gigabreed en het is een hele investering. Misschien ligt het ene deken van Horseware net wat beter op een stevige haf dan het andere.
Daarnaast zit ik er een beetje mee dat het deken 250 grams is. Over een paar weken ga ik Sun scheren. Ze heeft nu al een hele dikke vacht dus is echt hard nodig om te kunnen blijven rijden. Als het dan nog 10/15 graden is ben ik bang dat 250gr te warm is. Ze staat overigens overdag buiten in weer en wind en 's nachts binnen. 's Winters bevriezen de leidingen regelmatig dus het is er niet veel warmer dan buiten. Ze is dan enkel beschermd tegen de wind en regen.
Andere optie zou regendeken zijn en dan met liners gaan werken. Maar dan wordt het een 100 grams, 200 grams én 300 grams om te winter door te komen. Echter heb ik zelf het liefst zo min mogelijk dekens op.
Of anders regendeken, 100 grams onderdeken en een 300 grams outdoor deken. Daar zou ik de winter ook wel mee door komen.
Maarja, prijstechnisch zijn de 2e en 3e optie natuurlijk een stuk duurder.
Wat leggen jullie een net geschoren paard die het niet snel koud heeft rond die tijd op?

Ik adviseer mensen hierover op m'n werk en voor mijn eigen paard ga ik aan het twijfelen _O-

Persoonlijk zou ik dan gaan voor de liners.. kun je dagelijks voelen hoe ze staat en het evt veranderen in alleen regendeken, of de liners van 100 - 300 gram met een aparte deken met die dikte kun je minder varieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:57

MadelonSunny waarom neem je dan niet de horseware dekens voor brede paarden de XL lijn? Die zijn daarvoor.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:01

Alleen 400 grams toch? Of heb ik ergens overheen gekeken?

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:05

Wie heeft ook het liner systeem van Horseware? Deken is nog niet in gebruik, paard moet nog gehaald hahá.

Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen..

Afbeelding

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:10

Ik, gebruik hem zowel onder m'n niet-horseware dekens als horseware dekens met die ringetjes. Blijft altijd super liggen en omdat die wat korter is dan een staldeken word die ook niet nat als het een x goed regent of een x in de modder rolt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:11

Odm staat die van mij met een 100 grams deken en die van een stalgenootje onder ongevoerd regendeken met hals

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:15

Zijn de staldekens van amigo net zo lang als de liners (bij de buik)? Ik heb er eentje gekocht zodat ze ook wat heeft voor op de wagen, normaal gooi ik gewoon 2 zweetdekens op maar dat is zo'n gedoe :=

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:17

Yvank_ schreef:

Ooh ja, op die site keek ik niet meer.
Ik keek op de site horsewaredekens.nl aangezien ze daar ook korting hebben. En daar kwam ik alleen 400grams tegen ;)
Maar bedankt! Dan ga ik kijk of ze ze ergens anders met korting hebben of bestellen op m'n werk :)

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:18

Ik heb nu dus de deken gekocht op de foto. Hieronder zou ik die liners kunnen vast zetten.

Deze deken is 0 gram.

Hoeveel liners en welke grams zou ik hierbij moeten aanschaffen?