[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SRY

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:14

Mijn andere 2 paarden staan thuis 24/7 buiten met een schuilstal zonder deken ;) Alleen mijn pony niet zij is geschoren en staat op een manege.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:51

GeekGirl schreef:
Zijn wij echt de enige bij wie de paarden zonder deken blijven staan? In onze kudde heeft geen enkel paard een deken op en wij hebben nooit zieke paarden :)

Helaas hebben wij geen keus voor ons knollie. Door zijn gezondheidsproblemen mag hij niet meer natworden helaas. Dus bij regen onder de 15 graden en kou moet hij wel onder een dun dek staan. Kwa haar redt hij het gemakkelijk zonder.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:59

Mijn paard is geschoren en staat met 3 dekens op stal. Is ook nooit ziek. Geloof niet dat dat iets uitmaakt.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:06

Ik heb een turkmeens halfbloed(akhal-teke) en die heeft haast geen haar.
Staat onder 370gr wug en 400gr onderdeken.Loopt wel de hele dag buiten op een hooggelegen wei waar het altijd waait zonder schuil.
Mijn argentijn(criollo) staat onder 200gr wug.
'S nachts staan ze binnen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:07

Hier staat paardje nog steeds onder 200 gram. Morgen even kijken of ze het koud heeft. Zo niet dan laat ik deze op en ander doe ik 300 gram op. Maar zo onwijs koud vind ik het nog niet.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:09

Ik zit met een dilemma en hoor graag jullie mening. Ik heb een nu vierjarige merrie, ze heeft op dit moment een 300grams staldeken op met daaroverheen een ongevoerde regendeken, heeft een binnenbox waar het aangenaam is en staat ongeveer 6 uur per dag buiten zonder schuilmogelijkheden.

Nu heeft ze toch aardig wat vacht aangemaakt en wil ik haar binnenkort scheren, nu is mijn vraag: Wat voor deken, hoeveel grams en met of zonder hals zal ik dan opleggen? Het gaat om het scheren van het hele lichaam.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:27

Oeps het is hier vannacht -14 geworden, dan was een dikkere deken wel handig geweest. Nu ja hij stond vannacht voor een keer op stal toevallig.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:02

denk dat ik er vanmiddag ook maar een 200 staldeken onder doe, word vannacht ook -11 hier

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:07

oe dat is koud, hier wordt het -8 hij moet het nu maar met deze dekens doen, als het echt onder de -10 komt krijgt hij weer meer op, anders ben ik bang dat hij zich dalijk helemaal niet meer kan bewegen :+

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:12

hij heeft zich tot nu toe kunnen redden met 400 gram, ( echt een uitzondering vorig jaar stond hij met 750 op ) ik doe ook max 2 dekens op aangezien hij overdag ook gewoon lekker buiten is .

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:13

@ Simongek: ze heeft een schuilstal tot haar beschikking hoor! Daar staat ze met dit weer ook graag in, scheelt toch best wat qua temperatuur met buiten omdat er geen wind staat.
Heb vanochtend om 7 uur gevoeld, ze voelde heerlijk warm onder haar laag dekens :) vind ik toch altijd een fijn idee.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:19

MadelonSunny schreef:
GeekGirl schreef:
Zijn wij echt de enige bij wie de paarden zonder deken blijven staan? In onze kudde heeft geen enkel paard een deken op en wij hebben nooit zieke paarden :)

Dan zijn ze waarschijnlijk niet geschoren omdat ze heel hard zweten met rijden :)

Ik vermoed dat ik geluk heb dat geen enkele van mijn paarden snel zweet. Ze zijn dus inderdaad niet geschoren.

Maar ik doelde meer op het feit dat blijkbaar veel ongeschoren paarden hier toch in de dekens staan.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:22

GeekGirl schreef:

Het is maar net waar je voor kiest. Mijn paard is ook nooit ziek, maar ik heb geen behoefte om na het rijden nog uren op stal te moeten rond hangen omdat mijn paard niet droog te krijgen is. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:21

ik had dikkere dekens meegenomen naar stal ,was -10 hier
maar paard voelde lekker warm onder 250gr dus maar zo gelaten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:16

Geekgirl: mijne is niet geschoren maar heeft toch dekens op. Ik ben ook al vroeg begonnen met de dekens om zijn vacht juist een beetje tegen te gaan. Ik had hem wel geen dekens oo kunnen doen, maar dan had ik hem moeten scheren omdat die dan heel snel nat is. Nu met dekens is zijn vacht niet langer dan een geschoren paard en zweert hij nooit met het rijden. Daarom heeft de mijne dekens op, kan nu wel zijn dekens aftrekken maar dat doe je bij een geschoren paard ook niet.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:53

hier alles maar omwisselen, waren vanochtend niet heel lekker warm onder de dekens.

Lutske 300 -> 500
Hylkje 200 -> 300
Cathariena 200 -> 400

Baukje blijft onder de 200 staan, want die is 22 februari uitgerekend, dus wil haar binnenkort afbauwen met dekens, als het weer begint te dooien. Kan ze nu beter wat meer haar aanmaken dan nog een dikkere deken erop gooien.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:31

Ik had even een vraagje,
weet niet of ik hem hier kan stellen maar kan het altijd proberen.

is het mogelijk om je paard (mini paardje) nu nog te scheren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:38

Victor zou vandaag onder een 300gr gaan, maar er is nog een 0gr regendeken extra op gegaan want de 300gr was wat kort en daardoor stond hij met een randje billen bloot. Dan maar stapelen, hopelijk blijft alles liggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:54

pietiedecy schreef:
Baukje blijft onder de 200 staan, want die is 22 februari uitgerekend, dus wil haar binnenkort afbauwen met dekens, als het weer begint te dooien. Kan ze nu beter wat meer haar aanmaken dan nog een dikkere deken erop gooien.

Dit snap ik eigenlijk niet zo goed? Net nu de merrie alle energie die ze heeft het best kan opsparen en in het veulen steken, ga jij haar nog moeite laten doen om alsnog een vacht te kweken (wat volgens mij nu al niet meer kan) en proberen warm te blijven?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:01

Bravura schreef:
:j Hier wederom de link die bij mij favoriet is; windchill bij paarden (University of Maine). :D ;) :
http://umaine.edu/publications/1007e/

Dat paarden een vacht hebben en een iets andere warmteregulatie dan mensen, wil nog niet zeggen dat deze warmbloedige zoogdieren geen last kunnen krijgen van onderkoeling.

Zie deze link mbt onderkoeling van paarden, geheel onderaan de site:
http://www.bosdreef.be/info_paard/therm ... ulatie.htm

Nog een link mbt dekens gebruiken (University of Minnesota), zie ongeveer halverwege de site:

"However, blanketing a horse is necessary to reduce the effects of cold or inclement weather when:
- There is no shelter available during turnout periods and the temperatures drop below 5°F, or the wind chill is below 5°F
- There is a chance the horse will become wet (not usually a problem with snow, but much more of a problem with rain, ice, and/or
freezing rain)
- The horse has had its winter coat clipped
- The horse is very young or very old
- The horse has not been acclimated to the cold (i.e. recently relocated from a southern climate)
- The horse has a body condition score of 3 or less"

Bron: http://www1.extension.umn.edu/agricultu ... nter-care/
(5 Fahrenheit = -15 Celcius)

En een grafiekje zoals de windchill aan voelt; http://www.knmi.nl/cms/viewimage.jsp?number=69829 (dus zie bij welke temperatuur met bepaalde windkracht bij windchill onder de -15 graden celcius duikt)

In vergelijking de Fahrenheid/Celcius (engelstalige sites gebruiken de Fahrenheit, dus even omrekenen welke temperaturen kritiek kunnen zijn in bepaalde omstandigheden): http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm

Interessant :j
Als eentje bi mij gaat rillen, dan ga ik maatregelen nemen.
Hoop echter dat dit niet voor gaat komen, want ik hb geen stal voor mijn shetje, maar ook geen dekens :+ Ponylief staat 24/7 buiten en heeft een schuilhokje, al staat ze het meeste buiten (of het moet gieten). Ze was vanochtend helemaal wit, alle puntjes van de vacht waren bevroren, en ze staat de laatste dagen als een enorme ontplofte haarbal erbij. Echter heeft ze het niet koud, iig dat idee krijg ik niet. Gisteren voelde ze bij de flanken warmer aan dan mijn paard onder deken. Ik geef ze 1x per dag warme slobber = beetje muesli en veel lauw water, zodat ze toch ook goed blijft drinken, want dat is wel een puntje bij mijn shetpony in de winter. Ook geef ik extra hooi, dan maar wat dikker eventueel, maar ik wil wel dat ze onbeperkt kan blijven kauwen en de motor aan kan houden.
Mocht zij het koud gaan krijgen weet ik niet zo goed wat ik er mee moet, en hoop dat dat ook niet gebeurd. Ga er maar vanuit dat ze goed gaat schuilen als er flinke wind en nattigheid bij komt kijken. Zo droog is het niet erg. Om het staan in het hok te bevorderen hangt daar een enorm vol hooinet voor haar :D

Mijn grote vond ik gisteren niet enorm warm onder de deken aanvoelen.... ze staat onder 300 grams, ongeschoren, en gaat om 9 uur buiten. Omdat ze wat koud aanvoelde heb ik haar rond 18 uur al binnen gehaald, en vandaag wederom. Ik twijfel wat ik moet doen. Als ze nu ook weer koud onder de deken aanvoelt moet ze eigenlijk dikker aan, maar op stal is ze warm zat onder de deken. En ik zou dan gelijk een 100 grams onderdeken eronder gaan leggen (heb niets anders dat niet gaat trekken). Het is een beetje lastig om de dekens te laten wisselen, de stal eigenaar heeft al 4 dekens te doen sochtends, en dan zou die van mij er ook nog bijkomen, dat vind ik een beetje vervelend, maar ik ben bang dat een extra 100 gram op stal snachts te warm gaat worden.... Maar overdag eigenlijk te koud zonder.

Wat zouden jullie in dat geval doen? Toch vragen om er een onderdeken onder te leggen voor ze naar buiten gaat?

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:32

Ik heb gister mijn wat oudere pony onder een 370 grams deken gezet in plaats van 200, voelt ze wel redelijk warm aan dus even in de gaten houden. Mijn andere voelt lekker warm aan onder de 200 :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:34

Mijn pony is gedeeltelijk geschoren(vooral hals), staat onder 150 grams, doet t er goed onder!
Volgende winter wil ik haar helemaal laten scheren (op benen en hoofd na) dus ben alvast aan t rondkijken voor wat dekentjes erbij.

MilaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:55

Mijn staan vanaf oktober met dekens omdat ze niet word geschoren en haat vachtharen groeien heel traag daarom zo laat een deken.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:18

200 staldeken onder de 400 winterdeken gedaan, nu dus 600 grams :)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:51

hier ook 650gr met gevoerde hals