Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:04

Ik ga beide powns proberen dekenloos te houden deze winter.
Vorig jaar had een shet dekens op, geschoren na hele slechte vacht, mn andere shet is dekenloos gebleven.
Was soms bang dat ie het koud zou hebben, als ik zie wat een haar ervanaf is gekomen afgelopen voorjaar...kan hij zich prima warm houden van zichzelf haha

Maar in die periode heb ik ze ook op rust, op wandelingetje en poetsbeurtje na.
Training start van het voorjaar weer.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:15

Vala schreef:
Bloodymary schreef:
Dat wil ik ook proberen. Waarschijnlijk gaat mijn paard met vervroegd pensioen wegens artrose en komt binnenkort op een weiland met een schuilstal. Zou dat goed gaan, geen deken op? Hij had andere jaren altijd een deken op in de winter.

Dat merk je vanzelf denk ik als hij het koud krijgt. En even kijken of hij voldoende vacht aanmaakt. Ik heb wel voor de zekerheid een 100 grams regendeken gekocht voor als het weer erg gaat vriezen of als het erg regent bij koud weer.

Ja dat is ook zo. Normaal gesproken zou het moeten kunnen en als het echt weer extreem koud wordt kan ik hem altijd nog een deken opgooien. Ben benieuwd hoe dik zijn vacht gaat worden, heb ik straks zo'n beertje!

Maiska

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:06

Die van mij staat eerlijk gezegd al een dikke maand in de dekens... Gewoon een regen dekentje voor snachts toen het kouder werd en sinds een week ook overdag ivm het weer (afgelopen weekend wel af geweest hoor met die zon). Het is voor hem voornamelijk om zijn nieren warm te houden.
Vorig jaar heeft ie geen wintervacht gekregen en ook dit jaar heb ik er een hard hoofd in dat ie dat gaat krijgen. Zou wel leuk zijn als ie een ieniemienie wintervachtje zou ontwikkelen <3

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:15

Daks schreef:
ik zit nu ook nog in een dubio.

Daks staat nu 's nachts op stal vanwege gras tekort. De stal waar hij nu staat is goed geissoleerd en warm dus deken niet nodig. Het is een huisstal, dus zit echt aan huis vast.
Echter ga ik de 29e deze maand verhuizen naar een buitenstal en meer buiten.
En ik wil zijn vacht graag wat kort houden.

Zou ik de 29e gelijk beginnen met deken of niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:34

@Daks: ik zou dan inderdaad een deken op gaan doen. Je gaat naar een stal die kouder is, en dan zou ik er zelf wel voor kiezen om dan de deken op te gaan doen (of heb je alleen een dikke deken?)

Hier heb ik mijn paard nu onder een ongevoerde regendeken staan (24/7 buiten met schuilstal)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:37

angela ik heb 0 grams tm 400 grams en kan alles combineren.
Ik zit zelf te denken om te beginnen met 100 grams maar weet niet of dat gelijk te warm is.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:44

Hier ook een regendekentje sinds gister. Haalde mijn tinker met haren overeind en kou duit de wei.
Vind de nachttemperaturen ook al best koud, hij staat in een hele open buitenstal s'nachts.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:17

ik heb er nu de fleece gevoerde regendeken opliggen en staat vanaf half 5 in een binnenstal , en niks te warm eronder gewoon lekker

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:52

Daks schreef:
angela ik heb 0 grams tm 400 grams en kan alles combineren.
Ik zit zelf te denken om te beginnen met 100 grams maar weet niet of dat gelijk te warm is.

Ik start ook met een 100gr hoor. Gewoon je paard goed in de gaten houden. Zelf doe ik altijd even temperaturen als ik twijfel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:02

Hier nog geen deken op mijn merrie. Ik heb een hekel aan dekens eraf trekken overdag. En overdag vind ik het nog te warm voor een deken. Ze krijgt puur een deken op omdat ze slecht tegen kou op het lijf kan.
Pas als het echt langduriger regen of ook overdag frisser wordt gaat er een deken op (100 grams, want ongevoerd vind ik met regen erop kouder dan geen deken). Dit kan zomaar na het weekend zijn, net hoe de verwachtingen gaan zijn. Dit bouw ik in de winter naar behoefte op.

Mijn 3-jarige krijgt geen deken op natuurlijk, want die hoeft nog niet echt aan het werk. Dus kan zelf prima voor zijn jasje zorgen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:18

Degene die snachts met deken beginnen, laten jullie die overdag ook op?
Ik heb nu sinds een week snachts deken op, en sochtends af.
Maar omdat hij vandaag in de ochtend regen hield, aangelaten, maar het is verder nog best warm(hier 17 graden) wat doen jullie dan?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:30

Dyonne schreef:
Hier nog geen deken op mijn merrie. Ik heb een hekel aan dekens eraf trekken overdag. En overdag vind ik het nog te warm voor een deken. Ze krijgt puur een deken op omdat ze slecht tegen kou op het lijf kan.
Pas als het echt langduriger regen of ook overdag frisser wordt gaat er een deken op (100 grams, want ongevoerd vind ik met regen erop kouder dan geen deken). Dit kan zomaar na het weekend zijn, net hoe de verwachtingen gaan zijn. Dit bouw ik in de winter naar behoefte op.

Mijn 3-jarige krijgt geen deken op natuurlijk, want die hoeft nog niet echt aan het werk. Dus kan zelf prima voor zijn jasje zorgen.

Bij mij net zo

Alles loopt 24 uur in de weide buiten en dekenloos

1 november gaat alles op stal

Paarden waar op gereden of die op leeftijd zijn krijgen een 200 grams waterdicht deken dan op

Jongere paarden tot 3 jaar krijgen nooit deken op

1 maart gaan alle dekens weer af en rond 1 april loopt alles weer buiten zonder deken

Van 1 november t/m 1 april komen onze paarden ( jong en oud ) elke dag in weer en wind naar buiten minimaal 4 uren per dag
Laatst bijgewerkt door sporten op 13-09-12 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:34

Mijn jonkie is al over de 3 jaar. Die wordt volgend jaar 4. Maar die staat deze winter echt nog niet volop in het werk, dus vind ik dekens echt niet nodig. En hij heeft zich alle jaren prima gered met zijn vachtje.

Amber, dat is precies de reden dat ik er nog geen deken op heb. Ik vind het erg tegennatuurlijk in de ochtend de deken eraf te halen.

Hier lopen ze trouwens ook in de winter buiten.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:02

Mijn paardjes staan nu met regendekens op, wil ze niet te lang hebben van de winter en met die regen + 8 graden beginnen ze al dikker in hun vacht te komen. :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:04

Ik heb een waterdichte zomerdek erop ( o grams ) Als het zo blijft, dan gaat volgende week de ongevoerde regendeken erop. ( maar er komt eind van de week beter weer aan, dus ik ga dat afwachten )

24/7 buiten met schuilstal

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:21

Ik heb al eerder een berichtje gepost hier:

Klimop schreef:
Tips/mening gevraagd van de 'kenners' hierzo.. :D
Even een schets van de situatie:

Jong paard (3 jaar) is net begonnen met verharen. Ze heeft tot nu toe altijd zonder dekens gestaan in de winter en kreeg dus een heerlijke berenvacht die ze ergens in mei weer kwijt was. Toen hoefde ze ook nog niet 'echt' aan het werk, daarentegen is ze nu onder het zadel en wil ik haar aankomende winter wel blijven rijden (nog niet te vaak hoor) zonder dat ze het verschrikkelijk warm krijgt... Dus een iets dunnere wintervacht zou mooi meegenomen zijn.
Ze staat eigenlijk 24/7 'buiten', snachts in een buitenbox en overdag kan ze ook ten alle tijden beschut, droog en uit de wind staan :j als ze niet op de wei staat, krijgt ze verdeeld over de dag meerdere porties ruwvoer (nog net niet onbeperkt), maar ik kan er niet voor zorgen dat ze in de winter genoeg hooi heeft voor de hele nacht... Dus rond 10 uur savonds krijgt ze een flinke bult en daarna niks meer tot 6-7 uur de volgende ochtend wanneer ze wordt gevoerd.
Nu mijn vraag, zou het uberhaupt (qua kweken van een dunnere vacht) zin hebben om in de loop van september te beginnen met snachts een deken opdoen? en zo ja, moet je dan per se overdag ook dekens op gaan doen, ook al heeft ze genoeg beschutting bij slecht weer en ruwvoer om zich warm te houden? Ik wil haar namelijk sowieso niet de hele dag met een deken op hebben.. Dan liever helemaal niets, wil wel dat ze lekker kan rollen, genieten als er even een zonnetje doorbreekt (vind ze heerlijk en gaat er soms voor liggen) etc etc... scheren gaat dus ook zeker niet gebeuren ;)
Zou het een optie zijn om in de winter alleen in de koude nachten een deken op te doen en verder 'bloot' om een Iets minder dikke vacht aan te maken, ervan uitgaande dat ze overdag bij sneeuw/regen/ harde koude wind of storm, droog en uit de wind gaat staan? Dit zou dan uiteindelijk een redelijk zware deken worden aangezien hij toch de wintervacht moet vervangen, als je isolerende werking van de vacht 'weghaalt'..? Heeft dit ook nog invloed op het verharen in het voorjaar, zijn ze dan sneller door hun wintervacht heen?

En was nog vergeten bokker [***] te bedanken voor haar reactie :D
Maar nu even een andere vraag aan de mensen die hun paard ook nog zonder deken hebben staan...

Staan die van jullie al met een (beetje) wintervacht ?

Want Yu begon dus laatst flink te verharen, maar dat lijkt nu ineens helemaal stop gezet? De haren staan wel meer omhoog maar ze zijn nog heel erg kort, echt gewoon een zomervachtje... Terwijl pony vriendje naast d'r al in een teddy outfit staat :+ en vannacht was het 5 graden en ga ik me toch weer zorgen maken ... |o
Moet er geen extra laagje op? Want zelf heeft ze nog (bijna) niks, ik weet het niet meer, moeilijk moeilijk :\

Ik heb haar sowieso gisteravond na het longeren een half uurtje onder een zweetdeken gezet en absoluut geen spijt van... Het koelde heel snel af en dan heb ik liever een natte deken hangen en een droog paard op stal daarna (is dus een buitenbox) ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:30

Mijn Draver staat nog niet met vachtje, nouja, denk 0.1 mm dikker ofzo :'). Staat 's nachts met deken en als het erg regent ook. Anders overdag nog in zn blootje.
Mijn pony heeft al wel een klein vachtje gemaakt, doet ze elk jaar en we rijden geen wedstrijden meer, dus een beetje teddy mag wel :).
Staan gewoon buiten met 2 stallen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:33

Ik heb mijn wedstrijdpony tot nu toe onder een 0 grams regendekentje gehad, maar wil hem vanaf vanavond een regendeken met fleecevoering opdoen. Mijn (drachtige) merrie heeft enkel een 0 grams regendekentje op.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:48

Mijn pony van 25 jaar oud stond vannacht met een fleece-gevoerde regendeken op, en deze is vanochtend er weer af gehaald. Ik houd ong een temp van 10graden aan voor de nacht, dan gaat de deken er op.
Edit: pony staat buiten.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:49

mijne staat nu dag en nacht buiten met een 0 grams deken op..hij begint wel weer wat vacht te krijgen!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:50

Ik heb een zomerdeken er op liggen, maar twijfel of ik deze niet wissel voor een 0 gram gevoerde regendeken...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:52

regendeken is ook wat meer winddicht en lekker met deze heerlijke herfstbuitjes!!!!!!!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:01

Momenteel heb ik nog geen deken op bij mijn paard. Hij staat overdag gewoon buiten zonder deken, en dan vind ik het onzin om hem snachts op stal wel een deken op te doen. Ook met de regen staat hij gewoon zonder deken.
Hij maakt zelf alleen geen wintervacht aan, dus zodra hij zijn flanken op gaat trekken, of zijn haren omhoog gaan staan, of tekenen geeft dat hij het koud heeft, gaat er een dekentje op, waarschijnlijk beginnend met de nachten. Ik start meestal met een zomerdekentje, net zoals ik eindig met een zomerdeken. Als het regent gaat er uiteraard een regendeken op als hij een deken nodig heeft.

@ Klimop, zijn meer paarden die nu nog geen teddy-vachtje hebben. Het weer is heel raar geweest afgelopen tijd. Ik zou me er geen zorgen over maken als je paard tot nu toe elke winter een prima vacht heeft ontwikkeld. Dan zal het deze keer ook wel goed komen. Nu is het ook nog niet dusdanig koud dat hij zichzelf niet meer warm kan houden lijkt me. En overdag bloot is heerlijk als het zonnetje schijnt, lijkt me een prima plan!
Heb je er nu een deken opliggen 's nachts?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:08

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:18

Mijn paard staat ook 's nachts onder een deken, overdag met de zon gaat 'ie wel af. Mijn 2 ruinen niet, die zouden zich kapot zweten.
Mijn merrie daalt ook echt in lichaam temp. beneden de 37, normaal heeft ze cht 37.8. Heeft 1 winter bijna zonder deken gestaan, toen was ik net bevallen en reed dus niet. Werd gebeld door de 'stalmeester' of ze toch wel een deken op mocht, ze was echt rillerig buiten en had gewoon geen vacht! Al een paar dagen wat koliekerig van de kou, na een paar liter warm water knapte ze op. Sindsdien krijgt ze op tijd een deken op!
Hoe ze haar eerste 3 jaar in de weide's heeft overleefd vraag ik me echt af....

Ieder zijn eigen met de dekens!! Ik heb het zelf verschillend tussen meerdere paarden.