Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vala schreef:Bloodymary schreef:Dat wil ik ook proberen. Waarschijnlijk gaat mijn paard met vervroegd pensioen wegens artrose en komt binnenkort op een weiland met een schuilstal. Zou dat goed gaan, geen deken op? Hij had andere jaren altijd een deken op in de winter.
Dat merk je vanzelf denk ik als hij het koud krijgt. En even kijken of hij voldoende vacht aanmaakt. Ik heb wel voor de zekerheid een 100 grams regendeken gekocht voor als het weer erg gaat vriezen of als het erg regent bij koud weer.
Daks schreef:ik zit nu ook nog in een dubio.
Daks staat nu 's nachts op stal vanwege gras tekort. De stal waar hij nu staat is goed geissoleerd en warm dus deken niet nodig. Het is een huisstal, dus zit echt aan huis vast.
Echter ga ik de 29e deze maand verhuizen naar een buitenstal en meer buiten.
En ik wil zijn vacht graag wat kort houden.
Zou ik de 29e gelijk beginnen met deken of niet.
Dyonne schreef:Hier nog geen deken op mijn merrie. Ik heb een hekel aan dekens eraf trekken overdag. En overdag vind ik het nog te warm voor een deken. Ze krijgt puur een deken op omdat ze slecht tegen kou op het lijf kan.
Pas als het echt langduriger regen of ook overdag frisser wordt gaat er een deken op (100 grams, want ongevoerd vind ik met regen erop kouder dan geen deken). Dit kan zomaar na het weekend zijn, net hoe de verwachtingen gaan zijn. Dit bouw ik in de winter naar behoefte op.
Mijn 3-jarige krijgt geen deken op natuurlijk, want die hoeft nog niet echt aan het werk. Dus kan zelf prima voor zijn jasje zorgen.
Klimop schreef:Tips/mening gevraagd van de 'kenners' hierzo..![]()
Even een schets van de situatie:
Jong paard (3 jaar) is net begonnen met verharen. Ze heeft tot nu toe altijd zonder dekens gestaan in de winter en kreeg dus een heerlijke berenvacht die ze ergens in mei weer kwijt was. Toen hoefde ze ook nog niet 'echt' aan het werk, daarentegen is ze nu onder het zadel en wil ik haar aankomende winter wel blijven rijden (nog niet te vaak hoor) zonder dat ze het verschrikkelijk warm krijgt... Dus een iets dunnere wintervacht zou mooi meegenomen zijn.
Ze staat eigenlijk 24/7 'buiten', snachts in een buitenbox en overdag kan ze ook ten alle tijden beschut, droog en uit de wind staanals ze niet op de wei staat, krijgt ze verdeeld over de dag meerdere porties ruwvoer (nog net niet onbeperkt), maar ik kan er niet voor zorgen dat ze in de winter genoeg hooi heeft voor de hele nacht... Dus rond 10 uur savonds krijgt ze een flinke bult en daarna niks meer tot 6-7 uur de volgende ochtend wanneer ze wordt gevoerd.
Nu mijn vraag, zou het uberhaupt (qua kweken van een dunnere vacht) zin hebben om in de loop van september te beginnen met snachts een deken opdoen? en zo ja, moet je dan per se overdag ook dekens op gaan doen, ook al heeft ze genoeg beschutting bij slecht weer en ruwvoer om zich warm te houden? Ik wil haar namelijk sowieso niet de hele dag met een deken op hebben.. Dan liever helemaal niets, wil wel dat ze lekker kan rollen, genieten als er even een zonnetje doorbreekt (vind ze heerlijk en gaat er soms voor liggen) etc etc... scheren gaat dus ook zeker niet gebeuren![]()
Zou het een optie zijn om in de winter alleen in de koude nachten een deken op te doen en verder 'bloot' om een Iets minder dikke vacht aan te maken, ervan uitgaande dat ze overdag bij sneeuw/regen/ harde koude wind of storm, droog en uit de wind gaat staan? Dit zou dan uiteindelijk een redelijk zware deken worden aangezien hij toch de wintervacht moet vervangen, als je isolerende werking van de vacht 'weghaalt'..? Heeft dit ook nog invloed op het verharen in het voorjaar, zijn ze dan sneller door hun wintervacht heen?