Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:45

als het onder de 10 graden blijft 's nachts gaat toch echt een zomerdeken op.
maar de mijne staat binnen.
Het is wel moeiljik omdat het overdag vaak nog 20 graden is of zo.
Indien nodig en mogelijk laat ik hem afhalen door stalgenoot (of je kan het zelf doen)
Ik probeer het zo ook uit te stellen, het scheren, maar we moeten er toch aan geloven, maar dan gelukkig maar 1 keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:54

Ik heb de mijne vannacht een regendeken op gehad, heb hem er net afgehaald en dan krijgt hij hem vanavond weer op. Vind het wel lastig, qua temperatuur vind ik het overdag nog te warm, maar 's nachts koelt het al aardig af..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:54

original schreef:
Hier nog geen deken op.

Waar beginnen jullie mee, met hoeveel gram en hoe bouw je het op?
Ik merk dat ik vaak te laat begin met een deken op doen, en dat ik uiteindelijk dan toch weer moet scheren.

Nu beginnen met de nachten een regendeken met fleece op (ze staat s'nachts buiten) als het overdag ook onder de 10 graden blijft heeft ze hem dag en nacht op.
Dan als het onder de 5 graden komt lekker warm de 200 op.
Daarna ga ik vaak scheren, maar als je niet scheert zou ik rond de 0 graden voor een 300 of 350 gaan, en pas onder de -10 verder opbouwen.

Ik heb s'winters als ze geschoren is en het is onder de -10 500 gram op.

en gewoon goed voelen! iedere dag even controleren of ze niet te warm of te koud staan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:16

ik zit nu ook nog in een dubio.

Daks staat nu 's nachts op stal vanwege gras tekort. De stal waar hij nu staat is goed geissoleerd en warm dus deken niet nodig.
Echter ga ik de 29e deze maand verhuizen naar een buitenstal en meer buiten.
En ik wil zijn vacht graag wat kort houden.

Zou ik de 29e gelijk beginnen met deken of niet.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:17

Ik kijk altijd hoe me paard reageerd. Gister had hij ze haar opgezet met die regen en de wind. Dus nu heeft hij een regendeken op. Ik kijk naar zijn vacht en aan de hand daarvan bepaal ik over er een deken op moet of niet. Ik wil niet scheren dus begin al als hij ze haar op zet. En zo voer ik ook het aantal gram op.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:57

ik heb mijn oudje wel de regendeken nu wel opgedaan want ze is ook erg mager,de andere staat nog zonder..

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:03

Een van mijn bijrijd paarden het al wel een 0 grams regendeken op sinds gister, maar puur omdat ze een gevoelige rug heeft, zodra daar kou of regen op staat heeft ze er meteen last van( stijve rug pijnlijke rug). De andere staat nog lekker bloot

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:11

Rond de 0 een ongevoerde regendeken en bij -5 over op een 200 grams. Als ik vroeg begin, heb ik geen idee wat ik op moet leggen als het echt koud wordt. Zodra de onngevoerde op gaat, wordt de vacht dun en blijft dit dan ook.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:29

Ik ga dit jaar voor het eerst proberen helemaal geen deken op te doen! Ben benieuwd hoe lang ik dat volhou :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:07

Dat wil ik ook proberen. Waarschijnlijk gaat mijn paard met vervroegd pensioen wegens artrose en komt binnenkort op een weiland met een schuilstal. Zou dat goed gaan, geen deken op? Hij had andere jaren altijd een deken op in de winter.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:15

PercyLeen schreef:
1997suus schreef:
Deze week is me verzorg Ijslander geschoren! Heerlijk die dikke vacht eraf, hij had het zo snel heet met rijden. 1 rondje al bezweet! Staat gewoon nog zonder deken hoor?

Scheren en geen deken??? Als ik jou in je ondergoed zet krijg je het toch ook koud met 10gr s nachts?

Die van mij krijgt ws volgende week een regendeken op.

Jahoor! Waarschijnlijk krijgt hij binnenkort wel een deken op want het word nu steeds wat frisser.
Kijk, ik sta niet in me bloodje. Een pony houd altijd nog een vacht, geschoren of niet. Pony had last van de warmte. Kan je niet mee vergelijken dat ik in me bloodje sta. :)

En pony staat 's avonds in een warme stal.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:26

Een pony heeft geschoren nog maar zo minimaal vacht
Normaal houd een paard zich warm als hij van binnen uit de kachel niet rond gedraaid krijgt door zn haren overeind te zetten wat als isolatie werkt en de warmte bij hem houd

Hij heeft dus echt ook met dit weer een dekentje nodig om zich toch warm te kunnen houden

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:42

jeetje een geschoren paard zonder deken zetten?? ja even vol in de zon om te poetsen snap ik... mijn paard met een ''gewone'' vacht, voelde al niet eens heel warm aan onder haar regendekentje..

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:10

Die van mij staat ook al onder een (ongevoerde) regendeken, sowieso 's avonds en dan de nacht en dan 's ochtends. Gisteren aan het eind van de middag voor de 1e keer weer met deken gezet, en vanmiddag toen de zon begon te schijnen en warm was (en hij stond in de zon in de wei) deken er weer vanaf gehaald,
net weer om gedaan....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:17

Die van mij staat al een paar dagen met regendeken op 24/7

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:19

De sportpony's van een vriendin van mij hebben nu ook al dagelijks een deken op, omdat ze niet wil dat ze een dikke vacht krijgen. Is dat raar of doen meer mensen dat?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:27

Ik word helemaal gek van dit weer (en de voorspellingen). Ik heb haar gisteravond een regendeken opgedaan en er vanmorgen weer afgehaald. Als overdag het zonnetje doorkomt is het echt nog warm! Vanavond maar weer opgooien, want ze verwachten vanavond en vannacht weer veel regen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:56

hee ik zit even met een probleem.
van het winter gooi ik me pony een 400 grams op zodat de vacht lekker kort blijft en hij het niet te koud heeft. (voor als het weer een strenge winter word)
nou heb ik niet echt een overgangsdeken.
alleen een regendekentje.
kan ik "ineens" als het echt koud wordt dat deken opgooien?
en als ik hem dan opgooi moet ik hem dan ophouden of niet?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:11

Ik heb overdag op het land een regendekentje op.
En nachts op stal gaat het dekentje weer af.
Of toch op laten? alle deuren blijven bij ons wagen wijd open.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:14

Bloodymary schreef:
Dat wil ik ook proberen. Waarschijnlijk gaat mijn paard met vervroegd pensioen wegens artrose en komt binnenkort op een weiland met een schuilstal. Zou dat goed gaan, geen deken op? Hij had andere jaren altijd een deken op in de winter.

Dat merk je vanzelf denk ik als hij het koud krijgt. En even kijken of hij voldoende vacht aanmaakt. Ik heb wel voor de zekerheid een 100 grams regendeken gekocht voor als het weer erg gaat vriezen of als het erg regent bij koud weer.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:20

SharonIndezz schreef:
jeetje een geschoren paard zonder deken zetten?? ja even vol in de zon om te poetsen snap ik... mijn paard met een ''gewone'' vacht, voelde al niet eens heel warm aan onder haar regendekentje..
Gentlegiant schreef:
Een pony heeft geschoren nog maar zo minimaal vacht
Normaal houd een paard zich warm als hij van binnen uit de kachel niet rond gedraaid krijgt door zn haren overeind te zetten wat als isolatie werkt en de warmte bij hem houd

Hij heeft dus echt ook met dit weer een dekentje nodig om zich toch warm te kunnen houden

Rustig rustig, even verduidelijking: Pony is helemaal geschoren, heeft lange manen beide kanten, houd de hals al warm! Verder.... Is de pony niet helemaal kort geschoren maar op een stand dat hij nog best wel wat heeft!

Rustig maar _/-\o_

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:24

Ik zit hier al een poosje mee te lezen.
En dacht ik zal nu toch maar eens reageren.
Die van mij staat 365 degen per jaar met een deken om.
Met heel warm weer een vliegendeken.
En als het wat nat en koud is een ongevoerde regendeken.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:25

Vannacht krijg mijn paard voor het eerst weer haar 100 gram outdoordeken op (heb geen andere). Ben ergens bang dat het misschien te warm is. Ze staat wel binnen, maar de stal wordt overdag heel warm en koelt 's nachts weer heel veel af... Morgenochtend vroeg gaat de deken er weer af en gaat ze weer naar buiten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:31

Hier ook alles alweer onder de staldekens gezet.
Zolang ze er niet te warm onder worden blijven ze op.
Wordt de huid minder vet en zijn ze makkelijker te scheren.
Dat hoop ik nog een maandje te kunnen rekken.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:17

De een heeft bij mij een regendeken op 50 grams gevoerd, wilde er eigelijk nog een fleece onderdoen want ze hoest een beetje en moet helaas tog in de regen staan en mijn andere paard heeft een fleece dekentje met ongevoerde regendeken op en die staat wel op stal maar bij de grote deur... Morgen in de wei houd hij hetzelfde op