Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LucianoS

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:43

mijn paard heeft al een behoorlijke vacht ontwikkeld -- maar maakt niet uit in okt ga ik hem scheren :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:59

vanaf woensdag schijnt het nog maar 15 graden en wisselvallig weer te worden...
dan gaat er bij mijn merrie (die op rust staat vanwege een blessure in een piepklein paddockje) een regendekentje op zodat ze niet te koud, nat en stijf wordt...
kan ze in ieder geval lekker buiten blijven staan opv op stal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:18

Even een logistiek vraagje voor die mensen die nu al 200 gram op hebben. Wat komt er van de winter op dan? Ik kan me niet voorstellen dat als ze nu al aan 200 gram wennen ze in de winter genoeg hebben aan 400 gram als het vriest?
Elk paard is anders, maar mijn geschoren paard staat met max. 460 op als het vriest. Zonder het koud te hebben. Zijn er dan ongeschoren paarden die veel meer op moeten krijgen?

Werkt een fleecedekentje niet voor die paarden die nu al vacht aan maken? Iedereen mag zelf weten wat hij of zij op zijn paard gooit natuurlijk. Maar 200 gram, lijkt mij niet dat de paarden daar heel comfortabel onder staan? :=

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:19

der mijne heeft nu niks maar vanavond krijgt ze de 0 grams regendeken op

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:28

Mijn paarden heb ook nog niks opgehad.
Mijn grote merrie, krijgt indien nodig van de winter een ongevoerde deken op. Eigenlijk alleen met extreme regen en wind omdat ze teveel gaat verkrampen in haar rug en kreupel gaat lopen(rugproblemen, beginnend KS). Met een ongevoerde deken is dit aanzienlijk minder. Dus voor haar is het gewoon even afwachten hoe het loopt qua weersomstandigheden. Maar voorlopig echt nog geen deken en mijn streven is ook dekenloos te blijven omdat haar vacht dan zoveel mooier blijft.

Mijn ponyruin heb ik nu net 2 maanden en heb geen idee hoe zijn ontwikkeling is qua vacht, hoeveel haar die krijgt en wat die kan hebben qua weersomstandigheden. Dat is dus even afwachten, maar tot nu toe gaat het dekenloos prima en dat wil ik graag zo houden(heb wel een goed passende deken liggen, voor het geval dat).

Beide paarden staan 24/7 buiten met een schuilstal en een paddock(en nu in het zomerseizoen uiteraard weidegang), kunnen dus zelf kiezen of ze binnen of buiten willen en beide paarden zijn al goed op weg naar de wintervacht. Mijn merrie is altijd onwijs vroeg en de ruin doet lekker mee, inderdaad al vanaf het moment dat de dagen zijn gaan korten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:16

vanavond gaat er hier weer de ongevoerde regendeken op , het weer is aan het veranderen en de nachten zijn frisser maar vooral vochtig , en het weerbericht geeft de komende dagen ook regen af en lagere temperaturen.
wintervacht heeft hij al een klein beetje, maar dat geeft niet ,het gaat er mij om dat hij niet weer een teddybeer wordt.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:18

Ik moet even kijken, maar vanavond of morgenavond gaat er bij die van mij een regendek op...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:33

hier een tijdje voor de nacht regendeken maar afgelopen nachten bloot (incl overdags) de temp was warm genoeg
nu het gaat regenen vanaf woensdag geloof ik krijgt ie hem overdags ook op incl in de nacht paardenb staan nog 24 uur per dag buiten (hopelijk kan dat nog een tijdje)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:24

Judith_ schreef:
Even een logistiek vraagje voor die mensen die nu al 200 gram op hebben. Wat komt er van de winter op dan? Ik kan me niet voorstellen dat als ze nu al aan 200 gram wennen ze in de winter genoeg hebben aan 400 gram als het vriest?
Elk paard is anders, maar mijn geschoren paard staat met max. 460 op als het vriest. Zonder het koud te hebben. Zijn er dan ongeschoren paarden die veel meer op moeten krijgen?

Werkt een fleecedekentje niet voor die paarden die nu al vacht aan maken? Iedereen mag zelf weten wat hij of zij op zijn paard gooit natuurlijk. Maar 200 gram, lijkt mij niet dat de paarden daar heel comfortabel onder staan? :=

Ik heb nu nog niks op, maar heb nog een 330 en 550 grams staldeken liggen :D Als het rond het vriespunt komt, leg ik de 330 grams onder de 150 grams, word het echt lager dan -6/-7 dan komt ipv de 330 de 550 eronder.
Ik heb ook een hals er aan (die is ok 150 grams)

Nu nog lekker blood, veel te warm! Maar woensdag gaat toch echt de regendeken erop als het zo'n weer word als ze voorspelt hebben..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:27

Mijn enorm stoffige ooit witte merrie gaat vanavond in de was heb ik besloten, en dan gaat morgen de sunshower erop, voor de buitjes die verwacht worden...
als het van de week echt 15 graden wordt kan de dunne Dominick er weer op, maar die ik vind met zonnig weer boven de 15 graden echt te warm ook al is 'ie ongevoerd...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:05

Weersvoorspelling si alweer positiever gestemd, dus gaat geen deken op voorlopig. Half dagje regen overleven ze wel :P

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:09

Mijn pony heeft dit weekend en vandaag lekker bloot gelopen.
Zit te twijfelen wat ik vanavond op doe..

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:48

Heb hier net de ongevoerde regendeken opgedaan

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:59

Judith_ schreef:

mijne heeft niks op en vannacht denk ik ook niks, maar dat moet ik nog ff kijken

als het echt heel koud is heb ik een 500 gram winterdeken en daar onder kan ik nog een regendeken of regendeken met fleece of een paar zweetdekens ( wollen of met hals) echt heel overdreven kan alles er op maar dat zou niet gebeuren hoor :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:15

Ik heb mijn witte spook vanavond helemaal schoon gespoeld, met het idee een dekentje op te doen, maar het was toen ik weg ging nog 22 graden in de stal! :wow:
dat kon ik 'r toch niet aan doen...

morgenvroeg maar kijken hoe het er voor staat met weer en temp...

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:17

de mijne pas met als het onder de 10 graden is.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:11

Max 300 tot 400 gr als het echt koud wordt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:18

Mijne heeft voor de nacht een ongevoerde regendek opgekregen vanwgee voorspelde regen. Morgenochtend in princiepe af, of het moet dan enorm gieten.

Van de winter kan ik tot 250/300 gram gaan. Heb 2 bovendekens; 100 & 50 gram (en 0 gram dan). En als onderdeken 100 & 200 gram (kunnen aan de bovendekens vast). Indien nodig krijgt ze uiteraard dikker op.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:30

Ah gelukkig het topic is nog actief :) Ik dacht dat ik hier wel terecht kon met een vraag wat betreft dekens. Mijn paard die gaat binnenkort verhuizen naar een plek hier 2 a 4 huizen verderop bij kennissen, nu kan ik helemaal zelf bepalen of ik hem binnen,buiten in het land in de bak wil hebben etc. Nu staat hij op een stalling waar hij overdag buiten is en 'savonds binnen is, staat in een goed geïsoleerde buitenstal waar het dus eigenlijk nooit koud is. Nu lijkt het mij voor paardlief natuurlijk het mooiste om hem 24/7 buiten te doen. Nu gaat hij eind van de maand naar die nieuwe plek toe alleen ik zit dus wat in twijfel of ik hem dus meteen gewoon dekenloos 'snachts buiten hou of er toch even een dun dekentje op doe.
Paard heeft verder eigenlijk nooit een deken op maar heeft ook niet een giga wintervacht altijd zoals je bij haflingers verwacht.

Edit: optie is er ook nog om hem 'savond dan op stal te zetten maar het fijnst lijkt mij is toch ook 'savond buiten..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:37

mijne heb ik toch maar met een regendeken op gezet

hilly200: ik vind dat als een paard 24/7 buiten staat heb eigenlijk geen deken op moet doen. misschien even kijken wat de temperatuur doet maar als niet niet onder de 15 is zou ik gewoon deken loos doen. anders misschien een dun dekentje. maar daar zou ik hem niet op houden in de winter

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:39

regendeken op :) en hopelijk heeft een stalgenootje er een fleece onder gedaan

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:40

vanwege de regen staan ze hier nu beide met een ongevoerde regendeken op , echt koud is het niet ,maar ze schieten nu al behoorlijk in het haar , dus toch een teken dat ze het zelfs frisjes vinden. (overigens,als het niet had geregend had ik de dekens vanavond pas op gelegd)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:41

nicky_rilana schreef:
mijne heb ik toch maar met een regendeken op gezet

hilly200: ik vind dat als een paard 24/7 buiten staat heb eigenlijk geen deken op moet doen. misschien even kijken wat de temperatuur doet maar als niet niet onder de 15 is zou ik gewoon deken loos doen. anders misschien een dun dekentje. maar daar zou ik hem niet op houden in de winter

Ja alleen het punt is dat hij nu dat nog niet staat en 'savonds dus braaf op stal staat. Ben bang dat het misschien wel een te grote overstap is kwa temperatuur van 'savonds in stal naar 'savonds buiten. Liefst heb ik hem ook zonder dekens maar wil niet dat ie staat te verkleumen of kou vat :o

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:48

Heb het hengstje gisteren een fleece gevoerde regendeken opgedaan, en als het kouder wordt krijgt hij een dikke gevoerde deken.
heb geen idee hoeveel grams :o? heb nooit dekens op , maar de hengst moet in Februari naar de hengstenkeuring en dan kun je niet met zo'n teddybeer aankomen.
De rest van de cobs blijft gewoon dekenloos.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:57

Die van mij krijgt vanavond zijn regendeken op. Hij ontwikkeld snel een wintervacht dus vanaf nu gaat hij weer onder de dekens. Ik wil niet scheren dus dat wil ik op deze manier zien te voorkomen.