[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:57

hoeveel gram hebben jullie nu op je paard liggen?

ik overdag niets (buiten) en 's nachts 200gram

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:02

Peetje99 schreef:
hoeveel gram hebben jullie nu op je paard liggen?

Dag en nacht 400g ongeschoren afgelopen 36 uur :j

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:16

Peetje99 schreef:
hoeveel gram hebben jullie nu op je paard liggen??

Nog steeds 50( bucas irish light) met hals , juun is volledig geschoren en had het warm maar durf niet minder op te doen
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 24-12-16 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:29

Van mijn ongeschoren senior net de 50 Gr deken afgehaald want die was bezweet. De geschoren pony was ook warm maar die heb ik de 50 Gr opgelaten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:37

MarliesR schreef:
Ah ok, dan zou ik daar nog eens naar kunnen kijken. Heb zelf nog een Rambo liner 185 die ik eens kan proberen en in de laatste dekenbestelling ook twee horseware liners meebesteld, maar die zijn dan wel maat 195 en deze deken 185. Dus even kijken hoe dat uitkomt. Als de deken morgen nou ook nog helemaal goed ligt zou ik morgen ook nog 185 liners kunnen bestellen nu ze nog 25% korting hebben.

Ik heb ook een wug (Rhino) met daaronder een liner die een maat groter is. Geen probleem. Het zakt alleen scheef wanneer ik de clipjes aan de achterkant weer eens vergeet.

Peetje ik heb nu mijn ruin bloot, die gaat vanaf vannacht weer onder ongevoerd. Mijn merrie nu onder ongevoerd, die gaat vannacht weer onder 100 grams en dan doe ik de hals er bij op.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:47

Morgen stijgt de temperatuur hier weer tot boven 10 graden, dus hier weer 100 gram opgelegd (nog ongeschoren).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:54

Temperatuur zegt me in deze niet zo veel. Het wordt guur morgen. Dus vannacht gaat de 100 grams op en die laat ik morgen op. Ondanks dat dat de deken is die ze normaal draagt als het rond het vriespunt is.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:06

MarliesR schreef:
Ah ok, dan zou ik daar nog eens naar kunnen kijken. Heb zelf nog een Rambo liner 185 die ik eens kan proberen en in de laatste dekenbestelling ook twee horseware liners meebesteld, maar die zijn dan wel maat 195 en deze deken 185. Dus even kijken hoe dat uitkomt. Als de deken morgen nou ook nog helemaal goed ligt zou ik morgen ook nog 185 liners kunnen bestellen nu ze nog 25% korting hebben.

Heb je dan niet de tussenmaat gepast en/of nodig dus een 190? De foto's van de 195/198 ogen wel echt te lang. Maar als dit 185 is, is de 190 misschien een optie als je zelf koopt :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:21

Ik heb een 6.3 van rambo deken of nouja.... Mijn pony dan!
Had een hals extra besteld.
Site gaf aan L als 6.3 zijnde dus die besteld. Krijg ik eeb 6.6 binnen. Dus gebeld en zeiden dat het aan mijn paard lag. Maar ik heb gewoon zoals de tabel op hun site besteld.

Afbeelding

Afbeelding

Dus omgeruild voor een maatje 6.3. Vandaag binnen gehad,krijgen we deze:

Afbeelding

Dus weer gebeld. Krijg ik te horen dat het aan mijn paard lag of gewoonweg de dekens niet meer kloppen!

Vind het wel groot verschil!

Dekens zijn beide Rambo duo 6.3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:12

@ Stamper: wat apart. Waar heb je ze besteld? Ik las hier wel ergens in het topic dat de maten van de halzen veranderd waren. Met [***] ga ik maar niet aan halzen bestellen, aangezien zijn hals al nauwelijks door de halsopening van dekens past wordt hij in een losse hals volgens mij helemaal een rollade. :D

[***] heeft trouwens sinds donderdag fulltime de Rambo 100 grams Original op. Of ik nou overdags of 's nachts voel, eronder voelt hij steeds comfortabel 'lauwwarm', gewoon lichaamstemperatuur, niet zweterig of zo.
Ik heb trouwens vandaag de 100 grams Rambo Ionic liner opgehaald en moet daar nog wel even in gaan geloven... 8-) Om de een of andere reden had ik bij Back on Track en Fedimax als ik er zelf op ging zitten meteen het gevoel dat het iets anders was dan normaal en dat het ook best wel eens therapeutisch zou kunnen werken. Bij de Ionic zitten er allemaal kleine, platte stipjes op de binnenvoering die een speciale werking zouden moeten hebben, maar daar heb ik bij mezelf nog niets van gemerkt. Maar goed, een liner is een liner en net zoals alle andere Rambo dingen is hij weer superlicht en ziet hij er goed uit, dus daar ben ik al heel blij mee. :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:24

Capriootje schreef:
MarliesR schreef:

Heb je dan niet de tussenmaat gepast en/of nodig dus een 190? De foto's van de 195/198 ogen wel echt te lang. Maar als dit 185 is, is de 190 misschien een optie als je zelf koopt :)

Nee, had op advies van de paardendrogist deze maat besteld en van de original gaat een maat kleiner ook echt niet passen om de boeg. Zeker als je de foto van de Wug ernaast bekijkt, zie je dat deze maat eigenlijk al niet lekker valt om de schouders.

De bucas onderdeken was in elk geval geen optie (geen verrassing, maar ja, toch al in bezit dus maar proberen). De 195 (die inderdaad eigenlijk 198 is) was ook niet mooi. Niet eens zozeer alleen door de te lange lengte, maar ook dit zat gewoon niet lekker op de schoft en rond de schouders. Denk dat ik maar serieus moet overwegen gewoon een 200 grams Wug te bestellen of misschien die nieuwe Vari-layer wug en dan hopen dat ze het daar gewoon mee kan doen de hele winter. Ben nu aan het zoeken of ik misschien een tweedehandse kan vinden in maat 185 of 190. Met vulling vermoed ik dat ze die tussenmaat ook wel goed kan hebben.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:45

Ik heb ook Rambo Origanal halzen, een M in 0 grams (oude maat) en een 150 gram in S (nieuwe maat) die dus al dikker is door de voering maar het verschilt misschien een paar cm bij hals verder niks. En dat verschil komt denk ik door de voering.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:52

Hier staat ze al weken onder de 300 gram bucas. Staat ze perfect onder. Morgen voorspellen ze 12 graden maar in combi ijzig koude wind met een kracht van 5/6 laat ik haar lekker onder de 300 staan. Vandaag was het 9 graden, nou voelde er niets van. Wat een rot wind!!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:13

Ik lees steeds zoveel gram enz bij jullie maar dan begin ik aan mezelf te twijfelen of ik wel goed voel bij me paard.
Ik voel op de rug(bij de billen/ 't kruis?) en onder de hals en overal voeld hij warm aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:17

Elk paard waar ik nu mijn hand opleg voelt warm omdat ik koude handen heb...

Ik kijk dus naar het paard zelf hoe zij zich gedraagd en hoe de vacht is.

Mijne staat geschoren onder 450 grams.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:19

De halzen zijn besteld bij pas de deux

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:22

JenniferU schreef:
Ik lees steeds zoveel gram enz bij jullie maar dan begin ik aan mezelf te twijfelen of ik wel goed voel bij me paard.
Ik voel op de rug(bij de billen/ 't kruis?) en onder de hals en overal voeld hij warm aan.

Ik voel boven op billen, rug en schouder/oksel. meestal heb ik wel warme handen en anders zorg ik voor dat ik warme handen krijg voordat ik ga voelen anders heeft het idd weinig zin!
Ik merk tijdens het rijden of ze te koud stond, dan is ze strammer op der spieren. Maar kan het aardig goed voorkomen!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:50

Ik heb die van mij nu een onder een 400 gram deken staan. Voor mijn gevoel is het te warm, maar ze stond er de afgelopen dagen prettig onder.
Morgen even afwachten, dinsdag komt mijn 300 gram binnen, eigenlijk net een paar dagen te laat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:13

De nieuwe halzen vallen een maat groter dan de oude, dus jouw maatverschil met oud en nieuw kan kloppen.

Ik heb geschoren paard nu onder 300 staan en ongeschoren onder 100.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 01:51

Mijn geschoren shetlander staat nu onder 300. Hij was dinsdag te koud en nu met die wind twijfel ik over morgen. Meer hoeft hij niet, maar de temp. is morgen +10. Alleen die wind erbij maakt dat ik twijfel

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 02:02

Je kunt bij de app weeronline ook zien wat de gevoelstemperatuur is. Die hou ik altijd aan bij de keuze van de dekens. Kan wel alleen op het 'nu' (je hebt 14 dagen verwachting, 48 uurs-verwachting, en komend uur. Bij komend uur zie je dan de gevoelstemperatuur). Ik doe bij mijn Belg alleen 's nachts een deken op, dus bij de laatste voerbeurt kijk ik dan hoe de temperatuur ervoor staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 02:38

Wat grappig dat er zulke verschillen zitten in hoe koud ongeschoren paarden het hebben onder een deken. Nooit bij stilgestaan. Ik dacht blijkbaar toch onbewust dat alle ongeschoren paarden wel ongeveer hetzelfde traject volgden en alle geschoren paarden net zo.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:17

Mijne staat onder de 400 grams. Ongeschoren paard. Ik kijk ook niet alleen naar de temperatuur. Temperatuur kan hoog zijn maar gevoels temperatuur heel laag. Met die gure wind staat ze prima onder de 400 daar blijft ze dus ook lekker onder hahaha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:08

Fennadev schreef:
Mijn geschoren shetlander staat nu onder 300. Hij was dinsdag te koud en nu met die wind twijfel ik over morgen. Meer hoeft hij niet, maar de temp. is morgen +10. Alleen die wind erbij maakt dat ik twijfel

Ik dus ook. Gisteravond (uurtje of tien) voelde mijn shet nog goed aan onder de ongevulde deken dus zo gelaten. Ze is ook niet zo groot dus ze vangt minder wind. En aangezien ze de hele wei aan het belopen waren (ipv dat ze niet van het stukje in de luwte achter de struiken vandaan kwamen, zoals vrijdag) hadden ze er blijkbaar niet veel last van.

Mijn ruin weer onder de ongevulde Bravo gezet. Vandaag blijven ze zo staan. En dan vanavond als het meer gaat regenen mijn merrie de hals er weer bij op en hopelijk is de Weatherbeeta van mijn ruin dan ook weer opgedroogd.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:34

Hier nog steeds onder de 150 grams
Dat gaat echt zo goed. Deken ademt ook goed. Met de wat hogere temperaturen is ze niet aan het zweten. En met de koudere temperaturen stond ze er lekker warm onder.

Als het zowel overdag als nacht vriest ga ik de 240 grams opdoen.