[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:17

Bedankt voor al jullie input! Nadat ik over de eerste enorme teleurstelling heen was dat ik toch weer verder moet zoeken zelf ook van mening dat deze al te krap is op de boeg en inderdaad ook nog wat te lang. Paardendrogist rade zelf de Rambo Original aan om te proberen. En een vriendin kwam nog met de tip om misschien een Luba deken te proberen die voor Friese paarden zijn ontworpen die natuurlijk ook een flinke boeg hebben.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:28

Heb zelf naast de Rambo Duo ook de Rambo Original (die helaas in Ierland ligt omdat die lek is) maar die lag net zo goed als de Rambo Duo. Pluspunt van de Duo vind ik dat er klitterband aab de voorkant zit ipv ringen ter bevestiging van de hals waardoor de hals minder opwaait bij harde wind dan bij de Original.

Over beide dekens ben ik erg te spreken!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:50

Dankje! Ik heb knoop doorgehakt en de original besteld. Hopelijk bezorgd DHL hem morgen gewoon ondanks de kerstdrukte en past deze wel... Gedoe altijd met die dekens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:32

Dat hoop ik ook voor je. Paardendrogist is altijd supersnel met leveren, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:12

Die Rambo Original heeft inderdaad veel halsruimte, ook naar beneden.
Hier is vandaag al 1 resultaat van al het dekentesten naar boven komen drijven: omdat de Rambo Original zo supergoed lag heb ik er gisteravond met Ducttape er Back on Track-voering in geplakt. Toen ik [***] zo in de wei zette merkte ik dat hij toch wel strak trok om schoft en borst bij het grazen, ook als we de bovenste borstclip los lieten. Vanochtend heb ik de BOT voering er weer uitgehaald (heel fijn aan Ducttape, lekker flexibel 8-) ) en vervolgens lag de deken de rest van de dag helemaal top en knelde ook niet meer om hals, schoft en borst.
Morgenochtend kijk ik weer opnieuw, maar zoals het er nu uitziet ligt de Rambo uit zichzelf dus perfect, maar gaat hij toch trekken als er een liner/voering extra aan vastgemaakt wordt. Voorlopige conclusie is dus dat ik er ook geen BOT liner meer aan vast ga naaien, maar dat ik een apart BOT onderdekentje ga maken, bijvoorbeeld uit een BOT laken.
Wordt vervolgd... 8-)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:37

En eventueel die rugwarmer van BoT? Die heb ik toentertijd gekocht voor mijn vorige paard met lendenproblemen. Daar zit al een klittenbandstrook aan de bovenkant? En dan eventueel nog een aparte dekensingel door de lussen? Dan heb je geen extra materiaal rond de schoft en wel daar waar het telt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:41

Marlies, ik zou ook de gewone Rambo proberen, je weet nooit...
Bij mijn lusitano zitten de gewone Rambo's netjes voor, met name mijn duo ligt heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:43

Ik heb een BOT rugwarmer, maar die heeft geen klittenbandstrook. Die van mij is helemaal doorgestikt (vierkantjes), had jij soms degene die uit twee losse lagen bestond?
De BOT rugwarmer blijft op [***] niet met alleen een dekensingel liggen, dan schuift de voorkant naar achteren en de achterkant opzij. Bovendien heb ik het idee dat als ik iets aan de Rambo hang (of dat nou aan het halsstuk of aan de ruggengraat is), die Rambo ook meer aan [***]'s voorkant gaat hangen waardoor hij voor minder ruimte overhoudt voor grazen &co.
Het nadeel van de rugwarmer vind ik trouwens ook dat hij echt alleen de bovenkant van de rug verwarmt, niet de spieren aan de zijkant. Die gun ik ook wel wat straling. ;)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:55

Oh apart, dan heb jij misschien die grotere maat ofzo? Qua omschrijving denk ik dat ik deze heb:
https://www.agradi.nl/horze-back-on-tra ... -black.htm

Al geeft deze foto de illusie van een voorgevormde rugvorm. Die van mij is echt gewoon zo vierkant als maar kan haha. Hier staat ook die omschrijving van die klittenbandstrook. Maar gezien je laatste omschrijving is dat dan vast ook geen oplossing.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:57

Nouvel schreef:
Marlies, ik zou ook de gewone Rambo proberen, je weet nooit...
Bij mijn lusitano zitten de gewone Rambo's netjes voor, met name mijn duo ligt heel mooi.

Ik hoop het echt!
Vond het met zoveel tijdsdruk lastig om zo snel het verschil tussen de original en de duo te ontdekken, dus nu maar gewoon de Original besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:13

En laat ik nou deze hebben; https://www.agradi.nl/back-on-track-rug ... x105cm.htm :D

Ik vermoed dat de rambo original - als je de juiste maat hebt - zomaar eens op je paard zou kunnen passen. [***] is echt gebouwd als giraffe met een schoft die 10 cm hoger is dan zijn kont als hij graast en zelfs bij hem laat hij de schoft tot nu toe redelijk vrij en laat de borst het grazen gewoon toe. Morgen nog een laatste check van hoe de deken de nacht doorgekomen is, maar ik denk wel dat de Rambo Original bij paarden met een zware, laag aangezette hals en hoge schoft echt de moeite van het passen waard is.
[***] heeft trouwens wel een maat te groot aan, in zijn eigen maat paste zijn hals niet. Maar doordat door [***]'s bouw de deken echt voor de schoft en voor de schouder getrokken wordt hangt het einde van de deken niet heel veel te ver over de staartaanzet heen. Maar goed, daar smokkelt [***] natuurlijk wel met zijn extra lage staartaanzet. 8-)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:16

Hoop dat mensen me hier kunnen helpen aangezien ik weinig weet van dekens heb.
Mijn shetlander staat 24/7 buiten zonder deken met voldoende ruwvoer en een vacht die dik genoeg is om warm te blijven. Ze hebben een schuilstal.
Zij is echter van de week ziek geworden (verstopping) en heeft 5 dagen bijna niks gegeten. Hierdoor is ze zoveel afgevallen dat al haar reserves bijna weg zijn.
Ze staat sindsdien uiteraard binnen op stal maar we willen beginnen met haar overdag weer erbij zetten.
Nou ben ik bang dat zeker als het regent op de dag ze zichzelf niet goed warm kan houden.
Wat voor deken kan ik het beste doen.
Een gevoerde regendeken of een fleece van 100 gr. met dáár over een ongevoerde regendeken zodat ik als ze weer wat dikker is alleen de regendeken kan gebruiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:15

Wat heb je aan dekens liggen in die maat nuscaniels?

Even uitgaande van dat je geen dekens hebt voor deze pony: een ongevoerde regendeken is altijd handig, die kun je het hele jaar door met dit soort situaties gebruiken.

Als de pony het koud blijkt te hebben zou je ook nog kunnen kijken voor een 100 grams regendeken (dat is een deken met 100 gram vulling per vierkante meter, dus niet een deken die in totaal 100 gram weegt) of voor een 100 grams liner die je onder de ongevoerde regendeken kunt doen. Voor acute nood kan een zweetdeken onder de regendeken ook alleen gaat dat vaak trekken en schuren. En is dus niet handig voor langere tijd.

Het wordt warm zat overdag de komende dagen, ik verwacht dat een ongevoerde regendeken voldoende is. Het is al heel fijn dat ze met deze wind een dek op heeft dat wat wind tegenhoudt. Maar je weet 't nooit, als de pony nog wat ziekjes is kan het maar zo dat ze een dikkere deken nodig heeft.

En als de pony al wel dekens heeft zou ik als ik jou was even kijken wat nog waterdicht is en onder welke ze er het beste bij staat. Meer dan 100 grams zou ik voor een ongeschoren shetlander die gewend is buiten te staan niet doen, tenzij ze aangeeft het koud te hebben.

Succes, en beterschap voor je pony!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:59

Weet iemand toevallig of de maten van Horseware incl halzen veranderd zijn, in mijn geval van de Rambo duo?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:42

De maten van de halzen zijn een paar jaar terug veranderd, ze vallen nu een stuk groter

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:23

Nouvel schreef:
De maten van de halzen zijn een paar jaar terug veranderd, ze vallen nu een stuk groter

Klopt ik heb bij mijn 6,6 deken een m hals voorheen een l.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:29

Nou... De Original word het ook niet... Zelfde probleem. Te lang in de rug (nog erger dan de Optimo) en voor moet hij eigenlijk niet kleiner. Gaat dus ook terug.
Afbeelding

Nu kwam toevallig net een stalgenoot binnen toen ik wanhopig zat te denken van hoe nu verder en die bood aan dat ik haar Rambo Wug wel mocht proberen. Een maat 185. Eigenlijk het model wat me zowel hier als door de Paardendrogist werd afgeraden. Guess what? Die ligt eigenlijk veruit het beste tot dusver haha. Ik mag hem een paar dagen lenen om te kijken hoe hij blijft liggen. Enige jammere is dat je dan weer geen liners kan gebruiken.. Op de foto heeft ze de deken een half uur op. Vanavond even weer kijken hoe het dan is.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:37

MarliesR schreef:
Nou... De Original word het ook niet... Zelfde probleem. Te lang in de rug (nog erger dan de Optimo) en voor moet hij eigenlijk niet kleiner. Gaat dus ook terug.
[ [url=m/SGc4LO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu kwam toevallig net een stalgenoot binnen toen ik wanhopig zat te denken van hoe nu verder en die bood aan dat ik haar Rambo Wug wel mocht proberen. Een maat 185. Eigenlijk het model wat me zowel hier als door de Paardendrogist werd afgeraden. Guess what? Die ligt eigenlijk veruit het beste tot dusver haha. Ik mag hem een paar dagen lenen om te kijken hoe hij blijft liggen. Enige jammere is dat je dan weer geen liners kan gebruiken.. Op de foto heeft ze de deken een half uur op. Vanavond even weer kijken hoe het dan is.
[ [url=m/vCTLJL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die wug ziet er netjes uit inderdaad :j

Waarom zou je daar geen liners onder kunnen doen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:50

Azmay schreef:

Nou ja, alles kan. Maar er zit geen aansluiting bij de hals voor liners. En liners hebben zelf natuurlijk geen buiksingels en weet niet of aan de achterkant het uitlijnt voor een liner? Dan zou hij het beste geval alleen achter vast zitten aan de buitendeken. Vraag me af of dat niet gaat schuiven dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:53

MarliesR schreef:
Azmay schreef:

Nou ja, alles kan. Maar er zit geen aansluiting bij de hals voor liners. En liners hebben zelf natuurlijk geen buiksingels en weet niet of aan de achterkant het uitlijnt voor een liner? Dan zou hij het beste geval alleen achter vast zitten aan de buitendeken. Vraag me af of dat niet gaat schuiven dan?

Ik heb nu horseware liners zelfs gestapeld onder de nika waar ze ook niet echt aan vast kunnen. Heb de bilkoorden er zelfs af gehaald maar het blijft super liggen :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:06

Stal eigenaar gebruikt ook een liner onder haar wug, vd week lag die schuin naast het paare ipv op het paard. Wat de merrie gedaan heeft weten we niet normaal blijft hij altijs liggen

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:31

Zo, net mijn 100gr horseware liner op 60 graden in de wasmachine gedaan. Daarna gaat die in de droger. Ben benieuwd!! Eerder op 40 graden gewassen maar dan blijft die toch 'plakkerig'. Het is een oudere deken dus als die er verschrompeld uitkomt dan is het tijd voor een nieuwe. Maar we hopen toch dat die er nu als een nieuwe uit gaat komen :D Spannend!!!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:33

Ik heb trouwens al jaren liners onder mijn wug dekens en gaat altijd goed. Heeeeeel soms ligt die wat scheef maar dat heb ik met de bovendekens ook...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:33

Sjira schreef:
Zo, net mijn 100gr horseware liner op 60 graden in de wasmachine gedaan. Daarna gaat die in de droger. Ben benieuwd!! Eerder op 40 graden gewassen maar dan blijft die toch 'plakkerig'. Het is een oudere deken dus als die er verschrompeld uitkomt dan is het tijd voor een nieuwe. Maar we hopen toch dat die er nu als een nieuwe uit gaat komen :D Spannend!!!

Is de droger wel een goed idee? :o

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:36

Ah ok, dan zou ik daar nog eens naar kunnen kijken. Heb zelf nog een Rambo liner 185 die ik eens kan proberen en in de laatste dekenbestelling ook twee horseware liners meebesteld, maar die zijn dan wel maat 195 en deze deken 185. Dus even kijken hoe dat uitkomt. Als de deken morgen nou ook nog helemaal goed ligt zou ik morgen ook nog 185 liners kunnen bestellen nu ze nog 25% korting hebben.