[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:59

Hier had ik mijn paard een stukje hals en borst uitgeschoren om beter haar warmte kwijt te kunnen.

Aftekenen met marker:
Afbeelding

Geschoren met de draadloze tondeuse van de Blokker:
Afbeelding

Afbeelding

Helaas zweette ze nog steeds erg veel in training dus is ze vandaag helemaal kaal gegaan. Dit heb ik laten doen.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Ben benieuwd hoe het bevalt, ik heb nog nooit mijn eigen paard volledig geschoren gehad

Jonnekee

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:39

Hoe vaak scheren jullie je paard gemiddeld in winter, kan aan mij liggen maar bij die van mij groeit het hard weer aan…

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:21

Jonnekee schreef:
Hoe vaak scheren jullie je paard gemiddeld in winter, kan aan mij liggen maar bij die van mij groeit het hard weer aan…

Deze winter gaan we al voor de 2e keer scheren.
Maar pony was vroeg geschoren, want al veel haar maar de buiten temperatuur was nog best hoog dus snel veel zweet

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:46

Ik heb al 3 keer geschoren, en hik nu tegen de 4e keer aan..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:14

Ik heb er eentje die wel toe is aan een derde keer. En de andere is nu net voor de derde keer geschoren. Eerst helemaal kaal begin september, daarna klein patroon en nu het patroon wat uitgebreid want hij had het toch wat te warm in de binnenbak. Dit is het patroon nu, ziet er niet uit. Maar het is functioneel en zo kan hij de hele winter onder een gewoon regendekentje toe in plaats van dik onder de dekens te staan.
Afbeelding
Afbeelding

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:53

Ladygiroc schreef:

Ik hik nu tegen de 3e x aan het groeit zo hard er is niet tegenaan te scheren :+ Weet niet hoevaak ze op de echte sportstallen scheren….

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:17

Jonnekee schreef:
Ladygiroc schreef:

Ik hik nu tegen de 3e x aan het groeit zo hard er is niet tegenaan te scheren :+ Weet niet hoevaak ze op de echte sportstallen scheren….

Ik verzorg regelmatig de PRE van een vriendin die op een sportstal staat. Maar die PRE zelf heeft amper vacht en de meeste paarden komen daar weinig buiten.
Dat is niet te vergelijken met mijn shet die 24/7 buiten staat en ook echt merkt dat de dagen korter worden en het 's nachts behoorlijk afkoelt.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:22

Mijn paard krijgt geen lang dik jaar maar het is meer pluizig ik noem het altijd een konijnenvacht :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:27

Jonnekee schreef:
Ladygiroc schreef:

Toen ik nog als groom van show jumpers werkte , deden we zeker maandelijks de paarden geheel scheren het hele jaar door. In de zomer iets minder maar in de winter zeker elke maand

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:48

Ach ik heb ook sport paarden onder mijn hoede gehad die met 1 of 2x scheren de winter door kwamen :D In mijn ervaring, als je de dekens warm genoeg hebt en het licht lang genoeg aan, dan schieten ze niet allemaal zo in de vacht. Sommige wel, maar ik hoefde maar een enkeling met regelmaat te scheren. De rest af en toe.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:45

Hoe zouden jullie een Fries scheren?

Verhaal is zo. Merrie is dit jaar niet drachtig dus gaat weer ohz.14 jaar. Maar heeft het te heet met een 50 grams dekentje. Ben nu 20 minuten aan het rijden en dan is ze zeik nat dus ik wil eigenlijk scheren. Is nog nooit geschoren en vrij gevoelig op luchtwegen.

Mn pa is nog redelijk ouderwets en zegt dat je een Fries niet moet scheren. Nu lijkt mij dit geen probleem met goede dekens

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:51

Horseloverl schreef:
Hoe zouden jullie een Fries scheren?

Verhaal is zo. Merrie is dit jaar niet drachtig dus gaat weer ohz.14 jaar. Maar heeft het te heet met een 50 grams dekentje. Ben nu 20 minuten aan het rijden en dan is ze zeik nat dus ik wil eigenlijk scheren. Is nog nooit geschoren en vrij gevoelig op luchtwegen.

Mn pa is nog redelijk ouderwets en zegt dat je een Fries niet moet scheren. Nu lijkt mij dit geen probleem met goede dekens

Wij schoren onze Arabofries gewoon helemaal, als je de benen niet wilt scheren zou ik gewoon lekker het hele lijf doen en dan een warme deken op doen,

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:14

Nee, lijkt mij ook geen probleem. Zit het hem in het behang, waar hij niet vanaf wil, dan laat je dat er gewoon aan toch?
Ik ben na een blessure ook weer begonnen met opbouwen, maar het was geen doen met die dikke vacht. Ze heeft al geen conditie meer, en dan ook nog zo warm. Schoot niet op. Afgelopen week de vacht eraf gehaald en kan nu gewoon opbouwen, zonder dat ze het bloedheet heeft.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:38

Even jullie advies. Mijn Irish cob heeft een ontzettend dikke vacht. Altijd zonder deken gestaan, maar naar vorig jaar erg ziek te zijn geweest heeft hij onder de 10 graden een 0 grams regendekentje op, omdat hij dan gek genoeg erg koud voelt. Het dekentje scheelt net genoeg zeg maar.
Nu zweet hij ontzettend na het rijden ( in het bos). Twee weken geleden was hij echt zeiknat na twee uur gereden te hebben ( niet gek gedaan) Boven de 10 graden staat hij ook makkelijk klam in zijn stal zonder iets gedaan te hebben.

Hij staat in de winter op een hele lange track met weides en snachts op stal .

Nu wil ik zijn hals en borst scheren zodat hij zijn warmte kwijt kan. Ik vraag me alleen af of een 0 grams deken zonder hals dan nog genoeg is buiten?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:52

Ligt aan hoeveel je weg scheert
Een baan langs de lucht pijp is al anders als de hele hals

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:17

Nee, wel echt hals en borst.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:02

De hele hals dan zul je iets gevoerde hals aan je deken moeten maken.
Zeker als je t nu zou doen
Er komt echt winters weer aan .

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:04

Ligt er ook weer aan wat jullie daaronder verstaan. Want je kan ook deel hals doen en voorzijde borst naar singel plek. En dat kan prima zonder deken als t geen koukleum is.. zeker als de nacht op stal is.
De meeste paarden die compleet geschoren zijn hebben niet eens een halsdeken op namelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:08

Volgensmij hebben de meeste juist wel een hals op := ik zie geschoren paarden bijna alleen maar met hals.

Ik vind het ook een must als je paard de hele dag buiten staat zonder schuilstal. Alleen al vanwege het inregenen. Door de hals kan ik ook toe met veel minder dikke dekens. Dikker dan 200 hoef ik meestal niet te gaan volledig geschoren.

Ik heb nu zo geschoren en heb hierbij wel een halsdeken op ja.
Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:13

Jouw paard heeft verder ook niet ontzettend veel haar, of lijkt dat zo?

Ik heb mijn paard helemaal geschoren, maar als het niet regent, staat ze overdag zonder hals. Heb wel een open stal trouwens, dus ze kan schuilen. Als er regen wordt verwacht, doe ik wel een hals op.
En in de nacht doe ik 'm ook op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:14

Wij hebben op stal de halzen ook alleen buiten op met slecht of koud weer, bij goed weer en binnen af.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:20

Mijn vorige stond compleet geschoren. Alleen schuilstal en geen hals.
Merrie nu wel hals, maar dat is meer vanwege vliegen dan t weer ook eigenlijk.
Tinker op stal met veel haar geen deken, wel gedeelte hals en borst maar anders geschoren als hierboven. Net wat minder en andere lijn.
En die heeft ook heel veel haar, dat geeft die hierboven ook niet echt. Dat maakt allemaal verschil denk ik.. als ze veel haar hebben, je niet alles eraf haalt, kan dat echt nog prima zonder deken..
Want die van hierboven zou ik inderdaad niet zonder deken zetten. Wel zonder hals maar dat is ook persoonlijk en paard afhankelijk natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:14

lies schreef:
Jouw paard heeft verder ook niet ontzettend veel haar, of lijkt dat zo?

Ik heb mijn paard helemaal geschoren, maar als het niet regent, staat ze overdag zonder hals. Heb wel een open stal trouwens, dus ze kan schuilen. Als er regen wordt verwacht, doe ik wel een hals op.
En in de nacht doe ik 'm ook op.

Nee dat klopt hij zit vrij dun in de vacht altijd. Scheer hem puur voor het zweten icm zijn astma.

Maar ik merk wel verschil met hals. Dan boeit het ze niks als ze met windkracht 6 en de hele dag regen buiten staan. Blijven dan ook kurkdroog. Zonder hals regent het best in en zijn ze ook echt chagrijniger.

Met goed weer hoeft er uiteraard geen hals op.

Een tinker met vaak ook best wat spek op de botten en lange manen is wellicht ook weer een ander verhaal natuurlijk.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:22

Ja, dat scheelt idd ook.
Is dat dan een 0 gram hals die je op hebt, of warmer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:23

Een 50 grams bucas light heb ik er altijd om. Gaat ook niet echt om het dik is maar dat het beschermt is tegen inregenen en koude wind. Hier laat ik de hals snachts ook wel om met dit weer (vriezen) aangezien die in een box met altijd een groot open luik staat ivm astma